مقاله تحلیلی: انواع بیل مکانیکی

مقاله تحلیلی: انواع بیل مکانیکی

 بیل مکانیکی ها تجهیزات ضروری برای هر پروژه ساخت‌وساز، ساختمانی یا استخراج هستند. ازآنجاکه این تجهیزات برای حفاری های سنگین و حمل‌ونقل خاک ساخته شده اند، ضمن کاهش هزینه های عملیاتی، می توانند کارایی و بهره وری پروژه را نیز افزایش دهند. بیل مکانیکی های موجود در انواع و اندازه های مختلف می توانند برای کندن زمین، حفاری ترانشه ها، جابجایی مصالح سنگین، روسازی و موارد دیگر مفید باشند.

 بیل مکانیکی مناسب، توانایی کافی برای تأمین نیازهای پروژه با حداکثر کارایی را فراهم می کند. در این مقاله اندازه ها و انواع مختلف بیل مکانیکی های موجود را به شما معرفی می‌کنیم.

انواع بیل مکانیکی

 بیل مکانیکی هایی با پیکربندی های متنوع برای رفع نیازهای مختلف یک پروژه وجود دارند. برخی از انواع  بیل مکانیکی ها برای حفاری های سنگین و برخی دیگر برای حفاری دقیق خاک یا حفر ترانشه ها مناسب هستند. باوجود انواع مختلف  بیل مکانیکی ها همیشه می توان ماشین مناسب برای هر پروژه را پیدا کرد. در اینجا به معرفی رایج ترین انواع بیل مکانیکی ها و بهترین کاربرد آن ها می پردازیم.

 بیل مکانیکی استاندارد

یک  بیل مکانیکی استاندارد دارای میله (دکل)، استیک (بازوی جام) و باکت (جام) متصل به جلوی ماشین است. بازوی جام به‌منظور حفر خاک یا دیگر مصالح، امتداد یافته و پایین می آید، سپس به سمت ماشین خم می شود تا مصالح را بلند کند. اتاقک بیل مکانیکی قابلیت چرخش 360 درجه ای را دارد و درحالی‌که ماشین در جای خود ثابت است به اپراتور اجازه می دهد به‌راحتی حفاری و حرکت کند و مصالحی همچون شن یا خاک را خالی کند. بیل مکانیکی های استاندارد که با عنوان بیل-های خزنده نیز شناخته می شوند، با حرکت روی دو چرخ زنجیری موازی در مناطق شیب دار یا تپه ها اصطکاک ایجاد می کنند. بیل مکانیکی های چرخ زنجیری با فشار کمی که به زمین وارد می کنند برای زمین‌های نرم مناسب هستند.

بیل مکانیکی های استاندارد در اندازه های مختلفی ارائه می شوند، از بیل مکانیکی کوچک مناسب کارگاه های کوچک گرفته تا بیل مکانیکی های بزرگ که برای کارهای سنگین طراحی شده اند. جام و دکل بیل مکانیکی های استاندارد نیز اندازه و طول-های مختلف دارند که برای با کارها ازجمله حفاری، کندن، تراشیدن، آواربرداری، حمل مصالح سنگین و سازه های تخریب شده به کار می روند. بیل مکانیکی های استاندارد در ساخت‌وساز، محوطه‌سازی، استخراج، کشاورزی، جنگلداری و سایر صنایع که به خاک‌برداری نیاز دارند، مفید هستند.

بیل مکانیکی چرخ لاستیکی

بیل مکانیکی چرخ لاستیکی نوعی از بیل مکانیکی استاندارد است که به چرخ‌ها جایگزین زنجیر شده‌اند. این نوع از بیل مکانیکی ها علاوه بر انجام کارهای مشابه با بیل مکانیکی های معمول، برای زمین‌های سخت مانند آسفالت یا بتن نیز استفاده می شوند. بیل مکانیکی های چرخ لاستیکی به دلیل اعمال فشار بیشتر به زمین و کاهش اصطکاک، برای استفاده در زمین های نرم یا مکان های مرتفع یا شیب دار مناسب نیستند.

هنگام کار در یک کارگاه مسطح، بیل مکانیکی های چرخ لاستیکی قابلیت مانور و سرعت بیشتری برای تخلیه مصالح در کامیون فراهم می کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از بیل مکانیکی های چرخ لاستیکی این است که کارگران می توانند بدون نیاز به تریلر، آن ها را به سمت کارگاه هدایت کنند و سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه شوند.

بیل مکانیکی بازو بلند

 یکی دیگر از انواع بیل مکانیکی‌های استاندارد است که دارای میله و بازوی بلند است. این بیل مکانیکی های چرخ زنجیری دسترسی سریع تر و کارایی بیشتری در کارگاه های بزرگ دارند. بیل مکانیکی های بازو بلند برای تخریب های دقیق یا در تخریب‌هایی که اجازه استفاده از توپ های تخریب وجود ندارد استفاده می شوند. این نوع از بیل مکانیکی ها همچنین در مناطقی با دسترسی سخت مانند حفاری در بستر آب ها، استفاده می شوند.

درگلاین

درگلاین ها ماشین های سنگینی هستند که برای کارهای بزرگ مانند استخراج از معادن روباز و لایروبی کانال استفاده می-شوند. حفاری در درگلاین ها با استفاده از کابل و زنجیر و با کشیدن جام در امتداد سطح مصالح انجام می شود. پس از حفاری مصالح، جام از میله آویزان و با استفاده از طناب بالابر بلند می شود. برای تخلیه محتویات جام، درگلاین به سمت محل تخلیه می چرخد و جام را آزاد می کند. درگلاین ها بیشتر برای استخراج و پروژه های بزرگ عمرانی مفید هستند.

بیل بکهو

بکهوها یکی دیگر از تجهیزات موجود هستند که در ساخت‌وساز، محوطه‌سازی و استخراج به کار می روند. غالباً با بیل مکانیکی های استاندارد اشتباه گرفته می شوند. در مقابل بیل یک جام یا تیغه بزرگ برای فشار، تسطیح خاک و سایر مصالح وجود دارد. همانند بیل استاندارد، بازوی این بیل در قسمت عقب کار می کند ولی تفاوت آن در گردش 200 درجه ای برخلاف چرخش کامل 360 درجه ای بیل استاندارد است.

علت انتخاب بکهو به‌جای یک بیل استاندارد، تنوع فوق‌العاده این ماشین ها است. علاوه بر انجام بسیاری از کارهای حفاری به‌عنوان بیل مکانیکی معمولی، این بیل ها می توانند تسطیح و شیب بندی زمین را هم انجام دهند و حجم بیشتری از مصالح را به‌سرعت جابجا کنند. لودرهای کج بیل همچنین می توانند با بسیاری از لوازم جانبی دیگر جفت شوند و قابلیت های خود را گسترش دهند.

بیل مکانیکی هیدرولیکی

بیل مکانیکی های هیدرولیکی ماشین های مناسب کارهای سنگین هستند که برای استخراج و سایر حفاری های سخت طراحی شده اند. این ماشین های قدرتمند دارای بازوی بالابر و جام بزرگی برای حمل سنگ ها، مواد معدنی، خاک و سایر مصالح سنگین هستند. این بیل‌ها می توانند با جام مقابل اتاقک ماشین به همان شیوه بیل های استاندارد هدایت شوند، یا می توانند جام دیگری دور از اتاقک داشته باشند.

بیل مکانیکی مکشی، مکنده

بیل مکانیکی مکشی نوع کمتر متداول از بیل مکانیکی ها است که می تواند خاک را با دقت نرم و حمل کند. این بیل مکانیکی ها از آب با فشار بالا برای انهدام مصالح و سست کردن خاک استفاده می کنند و سپس آن ها را با استفاده از لوله مکش منتقل می کنند. دندانه های تیز لبه لوله حین حمل مصالح آن ها را خرد هم می کند. این بیل مکانیکی ها امکان حمل با دقت و ایمن مصالح را بدون آسیب رساندن به محتویات زیرزمین فراهم می کنند.

انواع بیل مکانیکی ها می توانند سبب افزایش بهره‌وری در هر پروژه حفاری، گودبرداری یا ساخت ترانشه شوند. در ادامه تمرکز خود را بر بیل مکانیکی های چرخ زنجیری و چرخ لاستیکی که نوع استاندارد بیل مکانیکی ها برای انواع کارها هشتند، قرار می‌دهیم.

لوازم جانبی بیل مکانیکی

بیل مکانیکی های استاندارد به‌تنهایی ماشین های همه‌کاره هستند، اما لوازم جانبی می توانند این قابلیت ها را گسترش دهند. اگر خواهان بیل مکانیکی همه‌کاره هستید، به دنبال نوعی باشید که امکان استفاده از انواع لوازم جانبی را داشته باشد. در اینجا چند لوازم جانبی رایج برای افزایش بهره‌وری بیل مکانیکی را معرفی می‌کنیم.

جام: جام استاندارد متداول ترین لوازم جانبی بیل مکانیکی است، اما همه جام ها یکسان نیستند. از جام های باریک و دندانه-دار برای حفر و تراشیدن و از جام های صاف و پهن برای صاف کردن و انتقال مصالح استفاده می شود.

شستی: افزودن شستی به بیل مکانیکی، ظرفیت جام و قابلیت انتقال مواد را افزایش می دهد. شستی سبب ایمنی مصالح می شود و به بیل مکانیکی اجازه می دهد قطعات بزرگ‌تر را بگیرد.

مته: با اضافه کردن تیغه مارپیچ هیدرولیکی به بیل مکانیکی می توان سوراخ ها را با سرعت و راحتی بیشتری حفر کرد. در محوطه‌سازی و ساخت‌وساز، مته می تواند سوراخ های یکسان برای حصار زنی یا ساخت تکیه‌گاه‌های ساختمان ها حفر کند.

چکش: استفاده از چکش هنگام تخریب روسازی یا سایر سطوح سخت را تسریع می‌کند.

برش زن: برش زن ها یکی دیگر از لوازم جانبی عالی برای برش مصالح سخت هستند. برش زن‌ها می توانند زمین یخ‌زده یا سازه های تخریب شده را بشکنند.

کوپلر: کوپلرها به شما این امکان را می دهند که بدون نیاز به کارگر به‌سرعت لوازم جانبی را تغییر دهید. کوپلرها می توانند قابلیت بیل مکانیکی و بهره‌وری پروژه را افزایش دهند.

 اندازه های بیل مکانیکی

بیل مکانیکی ها متناسب با هر پروژه، از محوطه‌سازی در حیاط و ساخت‌وساز در مقیاس بزرگ، در اندازه های مختلفی ارائه می شوند.

 دانستن مزایا و چالش اندازه های مختلف بیل مکانیکی می تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بیل مکانیکی مناسب هر پروژه کمک کند. با توجه به وزن ماشین، سه کلاس اولیه برای اندازه بیل مکانیکی وجود دارد.

بیل مکانیکی کوچک

بیل مکانیکی های کوچک وزنی کمتر از 7 تن دارد. این بیل مکانیکی های کوچک گاهی اوقات بیل مکانیکی فشرده نیز نامیده می شوند و برای کارگاه های کوچک مناسب هستند. بیل مکانیکی های کوچک می توانند برای کارهای محوطه‌سازی مانند حفر سوراخ برای کاشت درختان یا لوله گذاری در فضاهای کوچک مانور دهند. بیل مکانیکی های کوچک اغلب دارای نوسان صفر یا نزدیک به صفر هستند، بنابراین اپراتورها می توانند به‌راحتی از آن ها در اطراف ساختمان ها و سایر سازه ها استفاده کنند. برای کارگاه با تعداد زیاد لوله ها یا خطوط بنزین در زیرزمین، بیل مکانیکی های کوچک دقت بالاتری نسبت به نوع بزرگ‌تر خود دارند. یکی دیگر از مزایای بیل مکانیکی های کوچک، حمل‌ونقل آسان آن ها بر روی کامیون یا تریلر است و نسبت به بیل های بزرگ‌تر به سوخت کمتری نیاز دارند. ازآنجاکه سبک تر هستند، می توانند بدون آسیب رساندن به پیاده روها یا روسازی‌ها و در زمین های نرم کار کنند. بااین‌حال، قدرت بیل مکانیکی های کوچک به‌اندازه بیل های بزرگ‌تر نیست و ممکن است قادر به فراهم آوردن عمق حفاری لازم برای هر کاری نباشند.

بیل مکانیکی های استاندارد

بیل مکانیکی هایی با اندازه استاندارد بین 7 تا 45 تن وزن دارند. این بیل های همه‌کاره متداول ترین اندازه برای پروژه های ساخت‌وساز هستند و قدرت و ظرفیت حمل‌ونقل کافی برای انجام انواع کارهای دشوار را دارند. بسیاری از بیل مکانیکی های استاندارد هیدرولیک همچنین می توانند از انواع لوازم جانبی پشتیبانی کنند، بنابراین پیمانکاران می توانند بیل مکانیکی خود را متناسب با نیاز پروژه انتخاب کنند.

بیل مکانیکی های استاندارد سنگین ممکن است به زمین‌های نرم صدمه بزنند اما هنوز هم به‌راحتی قابلیت مانور دارند و می-توانند به‌طور قابل‌توجهی سبب افزایش بهره وری در یک کارگاه شوند. بسته به‌اندازه، دسترسی و چرخش، همچنان ممکن است کار در فضاهای کوچک برای یک بیل مکانیکی استاندارد چالش‌برانگیز باشد. بیل مکانیکی های معمولی که سنگین ترین نوع این کلاس وزنی از بیل مکانیکی ها هستند، می توانند با چالش های حمل‌ونقل و انبار نیز درگیر شوند.

ممکن است بیل مکانیکی های استاندارد به دو کلاس وزنی بیل مکانیکی های کوچک و متوسط تقسیم‌بندی شوند. بیل       مکانیکی های کوچک در پایین این کلاس وزنی هستند که بین 7 تا 10 تن وزن دارند. اندازه کوچک و چرخش دنباله کم بیل مکانیکی های متوسط نیز به این معناست که آن ها برای بسیاری از کارهای مشابه بیل مکانیکی های کوچک مفید هستند، اما قدرت و دسترسی بیشتر و امکان حفاری عمیق تری دارند.

بیل مکانیکی های بزرگ

 بیل مکانیکی های بزرگ بیش از 45 تن وزن دارند و برای کارهای سنگین مناسب هستند. بیل مکانیکی های بزرگ قدرت زیادی در پروژه های اصلی ساخت‌وساز یا تخریب در مقیاس بزرگ دارند. 

بیل مکانیکی های بزرگ برای حفر فونداسیون مراکز خرید و مجتمع های آپارتمانی یا جابجایی حجم زیادی از خاک بسیار مفید هستند. اگرچه حمل‌ونقل و انبار بیل مکانیکی های بزرگ می تواند چالش‌برانگیز باشد، اما برای سهولت در پروژ ه های حفاری سنگین، ارزش سرمایه‌گذاری دارند.

به چه اندازه بیل مکانیکی نیاز است؟

باوجود انواع و اندازه های متنوع بیل مکانیکی، انتخاب نوع مناسب هر پروژه نیاز به‌دقت لازم دارد. بیل مکانیکی مناسب نوعی است که قدرت و استحکام کافی برای اتمام کار را داشته باشد و درعین‌حال کمترین هزینه عملیاتی را در پی داشته باشد. با در نظر گرفتن زمان کافی برای انتخاب بیل مکانیکی مناسب، بهره‌وری و سودآوری شرکت افزایش خواهد یافت.

هنگام اجاره بیل مکانیکی برای هر پروژه باید الزامات آن پروژه و محل کارگاه را ارزیابی کنید. اگر بیل مکانیکی را برای استفاده طولانی‌مدت می خرید، نوع پروژه هایی که شرکت شما به‌طورمعمول انجام می دهد را در نظر بگیرید. بیل مکانیکی را انتخاب کنید که نیازهای پروژه های شرکت شما را برآورده سازد و به‌خوبی عمل کند. برای سودآوری بیشتر، به دنبال بیل مکانیکی باشید که بتواند همگام با رشد شرکت شما در آینده باشد. این عوامل را هنگام تعیین اندازه بیل مکانیکی مورد نیاز خود در نظر بگیرید:

چیدمان کارگاه

ابتدا اندازه و چیدمان کارگاه خود را در نظر بگیرید. آیا در یک کارگاه کوچک با فضاهای تنگ و موانعی برای حرکت کار می-کنید یا یک قطعه زمین گسترده و بدون مانع دارید. اگر در یک فضای کوچک یا در کارگاهی با خطرات زیاد کار می کنید، یک بیل مکانیکی کوچک ممکن است انتخاب مناسبی باشد. اگر محل کار شما موانع زیرزمینی زیاد مانند لوله و خطوط گاز داشته باشد ممکن است یک بیل کوچک‌تر نیز انتخاب هوشمندانه ای باشد. بیل مکانیکی های کوچک با جام های کوچک‌تر کنترل دقیق تری در جلوگیری از خطرات زیرزمینی و حفاری ایمن تر دارند.

اگر کارگاه شما فضای بیشتری برای مانور دارد، ممکن است بتوانید از یک بیل مکانیکی استاندارد یا بزرگ به‌راحتی استفاده کنید. بااین‌حال، خطرات آینده را که ممکن است با پیشرفت پروژه ساختمانی ظاهر شود، در نظر بگیرید.

چرخش دنباله بیل مکانیکی نیز می تواند بر چگونگی حرکت در فضاهای تنگ تأثیر بگذارد. بیل مکانیکی های بزرگ‌تر معمولاً دارای نوسان دنباله بیشتری هستند، زیرا برای متعادل ماندن به وزن بیشتری نیاز دارند. این دنباله عقب هنگام کار در نزدیکی دیوارها یا ساختمان ها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند و امنیت کارگران را به خطر بیندازد.

بسیاری از بیل مکانیکی های کوچک دنباله صفر یا نزدیک به صفر دارند، به این معنی که می توانند بدون آسیب رساندن به درختان یا سازه های اطراف، آزادانه گردش کنند. بیل مکانیکی ها با نوسان دنباله صفر برای کارگاه های شهری یا مسکونی مناسب هستند. بااین‌حال، برای تأمین ثبات در هنگام چرخش، بیل مکانیکی ها با چرخش دنباله صفر به‌طورمعمول دارای زنجیرهای پهن تری هستند.

نوع زمین کارگاه

برخی بیل مکانیکی ها در بعضی زمین ها بهتر کار می کنند. بیل مکانیکی های چرخ زنجیری، پایداری خوبی در زمین های مرتفع و نرم ایجاد دارند، درحالی‌که بیل مکانیکی های چرخ لاستیکی در سطوح سخت و مسطح کارایی بیشتری دارند. بااین‌حال، وزن بیل مکانیکی نیز بر چگونگی عملکرد آن در زمین های خاص تأثیر می گذارد.

بیل مکانیکی های بزرگ و استاندارد می توانند فشار زیادی به زمین های ضعیف وارد کنند. برای بعضی کارها، اگر سطح زمین در مرحله بعدی پروژه ساخت‌وساز تسطیح شود، ممکن است این مسئله مشکل‌ساز نباشد.

وزن بیل مکانیکی، وزن ماشین به‌تنهایی نیست و باید حداکثر وزن عملیاتی در نظر گرفته شود. وزن عملیاتی شامل وزن هر دو بخش اپراتور بیل مکانیکی و همچنین بار بارگیری شده توسط ماشین خواهد بود.

الزامات پروژه

پس از تعیین شرایط کارگاه، کارهای معمول بیل مکانیکی را در نظر بگیرید. بیل مکانیکی مناسب شرکت شما قادر خواهد بود تا با سهولت و کارایی، نیازهای حفاری، بالابری و حمل‌ونقل را برطرف کند. در صورت خرید بیل مکانیکی برای استفاده طولانی‌مدت، به الزامات پروژه های گذشته توجه کنید تا نیازهای آینده را بشناسید. پتانسیل رشد شرکت را محاسبه و بیل مکانیکی را انتخاب کنید که برای نیازهای شرکت در سال های متمادی مناسب باشد.

در اینجا چند مورد از نیاز پروژه ها هنگام انتخاب اندازه مناسب بیل مکانیکی، بررسی شده است.

عمق حفاری: حداکثر عمق حفاری مورد نیاز پروژه برای لوله‌گذاری، کاشت درختان یا حفاری ترانشه را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که بیل مکانیکی شما به‌تنهایی یا با افزودن یک بازوی بلندتر می تواند به این عمق حفاری برسد.

دسترسی: دسترسی بازوی بیل مکانیکی میزان ثبات در حین حفاری را تعیین می کند. دسترسی بیشتر می تواند سرعت حفاری را کاهش دهد، اما ممکن است برای پروژه های با دسترسی سخت، مطلوب باشد. همچنین در صورت لزوم برای آینده می توان طول بازو را در برخی بیل مکانیکی ها افزایش داد.

ارتفاع بالابر: اگر در یک پروژه نیاز به تخلیه مصالح روی سازه یا داخل کامیون های سنگین باشد، بیل مکانیکی با ارتفاع بالابر کافی را انتخاب کنید.

ظرفیت بار: ظرفیت بار بیل مکانیکی می تواند کسری از یک یارد مکعب برای بیل مکانیکی های کوچک تا چندین یارد مکعب برای بیل مکانیکی های بزرگ‌تر متغیر باشد. ظرفیت بار بیل مکانیکی، میزان مصالحی را که در هر چرخه می توان جابجا کرد تعیین می کند که می تواند بر سرعت کار نیز تأثیر بگذارد. برای نیازهای حفاری به دنبال یک بیل مکانیکی با ظرفیت جام به‌اندازه کافی بزرگ باشید.

 وزن بار: علاوه بر حجم مواد، وزن لازم برای بلند کردن بیل مکانیکی نیز باید در نظر گرفته شود. اگر غالباً مصالح سنگین یا متراکم را حفاری می کنید، باید از توانایی تحمل بار بیل مکانیکی مناسب برای پروژه خود اطمینان حاصل کنید.

اندازه مناسب بیل مکانیکی قادر به برآورده کردن تمام نیازهای پروژه و درعین‌حال تأمین ایمنی کارگاه است. اگر بیل مکانیکی نتواند نیازهای شما را برآورده کند، برای گسترش قابلیت های بیل مکانیکی خود، آن را با یک بازو یا جام جدید ارتقا دهید.

 حمل‌ونقل و انبار

یکی دیگر از موارد مهم هنگام انتخاب اندازه بیل مکانیکی، حمل‌ونقل و انبار مورد نیاز هر اندازه است.

با توجه به نیاز به مجوز و تجهیزات ویژه برای بیل مکانیکی های بزرگ و استاندارد، حمل‌ونقل این بیل ها می تواند هزینه بر باشد. اگر قصد دارید بیل مکانیکی خود را به‌تنهایی حمل کنید، باید وسایل نقلیه و تریلر برای انجام کار و همچنین رانندگانی با مجوزهای لازم برای جابجایی تجهیزات سنگین در اختیار داشته باشید. همچنین ممکن است برای کاهش هزینه-های حمل‌ونقل بیل مکانیکی های بزرگ خود، نیاز به یک شرکت حمل‌ونقل تجهیزات داشته باشید. تریلرهایی با اندازه استاندارد می توانند بیل مکانیکی های کوچک را جابجا کنند، اما بسته به شرایط هنوز هم نیاز به مجوزهای ویژه خواهید داشت.

اگر قصد خرید بیل مکانیکی برای استفاده طولانی‌مدت دارید، حتماً از تجهیزات انبارداری مناسب با توجه به‌اندازه بیل مکانیکی مورد نظر خود استفاده کنید. همچنین برای کاهش هزینه های انبار فضایی خارج از محل اجاره کنید. اگر به‌ندرت به یک بیل مکانیکی نیاز دارید، اجاره آن به‌جای خرید موجب صرفه‌جویی در هزینه های حمل‌ونقل و انبار خواهد شد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .