مقاله تحلیلی: کدام نوع سیمان برای استفاده در دال‌ها بهتر است؟

مقاله تحلیلی: کدام نوع سیمان برای استفاده در دال‌ها بهتر است؟

 سیمان پرتلند پوزولانی به علت دارا بودن درصدی خاکستر بادی (که ضایعات زغال‌های سوخته است و معمولاً از کارخانه‌های تولید برق حرارتی جمع‌آوری می‌شوند) بیشترین سازگاری را با محیط‌زیست دارند و کمترین آسیب را به آن وارد می‌کنند.

سیمان پرتلند معمولی (m53) در مدت‌زمان کمتری به مقاومت می‌رسد، درحالی‌که در مورد سیمان پرتلند پوزولانی مدت‌زمان بیشتری نیاز است. سیمان پرتلند معمولی زودتر رطوبت خود را از دست می‌دهد، اما در حین واکنش‌های شیمایی که منجر به کسب مقاومت آن می‌شود، گرمای بیشتری نسبت به سیمان پرتلند پوزولانی تولید می‌کند.

هرچه فرایند خشک شدن سریع‌تر باشد، احتمال ترک‌خوردگی سیمان بیشتر است و بنابراین نیازمند مراقبت و آب بیشتری برای عمل‌آوری آن در زمان کوتاه‌تری است. از طرفی سیمان پرتلند پوزولانی می‌تواند به مقاومتی معادل مقاومت سیمان پرتلند معمولی ولی در زمانی به نسبت طولانی‌تر برسد.

در دال‌های ساختمانی، سیمان پرتلند پوزولانی در سطح گسترده‌ای به کار می‌رود زیرا به مراقبت کمتری نیاز دارد. مقاومت یک بتن بیشتر به طرح اختلاط آن (نسبت آب به سیمان و سنگ‌دانه‌های آن) بستگی دارد تا نوع سیمان آن.

بنابراین اگر ضرورتاً باید فرایند ساخت سازه سریع انجام شود و راه‌هایی برای عمل‌آوری خوب سیمان دارید، می‌توانید از سیمان پرتلند معمولی استفاده کنید؛ اما اگر کیفیت بهتر را با زحمت کمتر می‌خواهید از سیمان پرتلند پوزولانی استفاده کنید؛ اما این امر هم به الزامات طراحی سازه بستگی دارد و توصیه طراح سازه لازم الاجراست.

قبل از استفاده از هر نوع سیمانی با یک مهندس مشاوره کنید. ساختن ساختمان‌ها و سازه‌ها با مسئولیت همراه است و لازم است که با ایمنی انجام شود.

اما همیشه می‌توان در مورد ضرورت مصالح و طراحی‌ها سؤال کرد. هر دو سیمان پرتلند معمولی و سیمان پرتلند پوزولانی برای دال‌های مسلح با ابعاد و ضخامت‌های متفاوت، کاربرد دارند.

دیدگاه من به این صورت است که: سیمان پرتلند پوزولانی نسبت به سیمان پرتلند معمولی صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

فرایند گیرش سیمان پرتلند پوزولانی کندتر از سیمان پرتلند معمولی است و بنابراین زمان بین بتن‌ریزی و انتظار برای باز کردن قالب‌ها 50 درصد بیشتر است.

سیمان پرتلند پوزولانی در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی انتشار گرمای کمتری در حین فرایند هیدراسیون دارد، بنابراین ترک‌های ریزی که در اثر انقباض روی سطح دال‌های مسلح، به‌خصوص دال‌هایی که با سیمان‌های مقاومت بالا ساخته می‌شوند، هنگام استفاده سیمان پرتلند پوزولانی دیده نمی‌شود.

اگر در موردی، یک طرح اختلاط اسمی برای بتن به کار رفته باشد (این‌گونه بخوانید 1:1.5:3) و با فرض اینکه سیمان رده 33 به کار رفته باشد، سیمان پرتلند پوزولانی الزامات مقاومتی را تأمین می‌کند.

اگر طرح اختلاط انتخاب‌شده باشد، آزمایشگاه، مقاومت دقیق سیمان موجود (با برند و رده مقاومتی مشخص) به کار گرفته شده در طرح اختلاط را بررسی می‌کند؛ بنابراین استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی و یا سیمان پرتلند معمولی در طرح اختلاط حتماً سنجیده می‌شود.

گذشته از تمام این صحبت‌ها، ترجیح من در کارگاه، سیمان پرتلند پوزولانی است، زیرا:

سازگار با محیط‌زیست است، ازنظر اقتصادی به‌صرفه است، گرمایی که آزاد می‌کند کم است (سطح بدون ترک) و زمان اضافی تا باز کردن قالب‌ها قطعاً در سایر فعالیت‌های آتی جبران خواهد شد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Amin.M.RF

Amin.Raoof

دانشجویی سال آخر کارشناسی عمران در دانشگاه شاهد در تهران مسلط به زبان انگلیسی در ترجمه و مکالمه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
عکس کاربر
0پاسخ
نرمی سیمان
سلام...رابطه ی نرمی سیمان با دوام(ASR)و نرخ کرباسون در زمان نگهداری چگونه است ؟!
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .