مقاله تحلیلی: ۷ نرم‌ افزار کاربردی در حوزه معماری

مقاله تحلیلی: ۷ نرم‌افزار کاربردی در حوزه معماری

کشیدن طرح ابزار اولیه‌ای است که معماران به‌واسطه آن در مورد ایده‌های خود با مشتریان، صنعتگران و یا تیم طراحی ارتباط برقرار می‌کنند. نحوه ایجاد این طرح‌ها در طول زمان تکامل‌یافته است و روزبه‌روز هم تکامل‌یافته‌تر می‌شود. هر نرم‌افزار طراحی به سبب نیازهای مختلف عرضه می‌شود و انتخاب بهترین برای شما بستگی به عوامل زیادی مانند هزینه، سازگاری با برنامه‌های دیگر و میزان زمان موردنظر برای طراحی دارد. در اینجا لیستی از برنامه‌های اساسی که روند کار شما را بهبود می‌بخشند و به شما کمک می‌کنند تا به‌سادگی از طرح اولیه به طرح نهایی برسید، ارائه خواهد شد.

SketchUp

 ما به‌شدت بر این باوریم که معماران باید فاز مفهومی طرح خود را به‌صورت سه‌بعدی شروع کنند. SketchUp به شما این اجازه را می‌دهد تا به‌سرعت و به‌راحتی طرح‌های سه‌بعدی ایجاد کنید. این نرم‌افزار را می‌توانید به‌صورت رایگان دانلود کرده، اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از ویژگی‌های خروجی گرفتن از محیط آن در نسخه رایگان غیرفعال است. ازآنجایی‌که گوگل کپی‌رایت این نرم‌افزار را خریداری کرده است، به لحاظ قابلیت استفاده و هزینه این نرم‌افزار بسیار محبوب شده است. این یکی از ساده‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید، اما سادگی آن معنای دیگرش آن است که قابلیت‌های رندر گیری محدودی نیز دارد. بااین‌حال، هنوز هم این نرم‌افزار یک برنامه قدرتمند برای انتقال ایده‌های اولیه به محیط نرم‌افزاری است. این برنامه همچنین دارای یک کتابخانه بزرگ از اجزای مختلف است که به‌طور خاص در معماری داخلی استفاده می‌شوند. هر جسم، سطح و یا ماده دارای بافت منحصربه‌فرد خود است که قطعاً یک مزیت به‌حساب می‌آید. بزرگ‌ترین مزیت آن تا به امروز داشتن رابط کاربرپسند آن است.

Revit

Revit یک نرم‌افزار همه‌کاره برای پروژه‌های دوبعدی و سه‌بعدی است که خروجی نهایی پروژه در آن شامل مدل‌سازی، رندر گرفتن و اسناد ساخت دوبعدی است. به‌جای استفاده از خطوط و دایره‌ها، شما می‌توانید در محیط آن از دیوارهای واقعی، سقف‌ها، تیرها، ستون‌ها و سایر اجزای واقعی ساختمان استفاده کنید و همچنین ویژگی‌های فیزیکی واقعی در یک ساختمان مانند پنجره‌ها و درها نیز در آن گنجانده شده است.

 این نرم‌افزار با اتوکد نیز سازگار است، بنابراین بسیار ساده می‌توانید یک فایل DWG را وارد آن کنید و از آن به‌عنوان مرجع برای تهیه مدل خود استفاده کنید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این برنامه این است که هر تغییری که در مدل ایجاد شود در همه نماها، ازجمله پلان‌ها خودبه‌خود بهروز می‌شود. این هماهنگی زمان طراحی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

3D Studio Max3

اگرچه 3DRhino به خاطر پلاگین¬های پارامتریک و ویژگی‌های خاص مدل‌سازی‌اش، به‌سرعت در حال محبوب شدن است اما 3D Studio Max هنوز هم از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی موجود در بازار محسوب می‌شود. نسبت به‌روزهای اولیه پیدایش گرافیک کامپیوتری و 3D Studio (نرم‌افزارهایی که تحت DOS اجرا می‌شدند)، همه‌چیز تغییر کرده است. در طول نیم دهه گذشته، ابزارهای 3D Studio Max کاربرد بیشتری در زندگی کاری ما پیدا کرده‌اند که هیچ‌کسی هم تصورش را نمی‌کرد. از این نرم‌افزار باقابلیت مدل‌سازی و پلاگین¬های انعطاف‌پذیر معماری می‌توان بر روی پلت فرم ویندوز استفاده کرد.

AutoCAD

 در واقع، استفاده از Autocad را توصیه نمی‌کنیم زیرا که Revit به‌سرعت در حال جایگزینی است. بااین‌حال، Autocad نقش مهمی در طی سالیان در معماری داشته است. این نرم‌افزار در میان دانشجوها و حرفه‌ای‌ها بسیار شناخته‌شده است و بعید است که با مشکل در انتقال فایل‌ها در طراحی روبرو شوند. اگر رابط کاربری را بنا به سلیقه خود تنظیم کنید و از لایه‌ها و خطوط باضخامت‌های متفاوت استفاده کنید، یک پیش‌طرح مناسب خواهید داشت. یکی از نسخه‌های اتوکد که به‌طور خاص برای معماران تولیدشده است، AutoCAD Architecture نام دارد. این نرم‌افزار ویژگی‌هایی را دارد که به معماران اجازه می‌دهد تا پیش‌طرح کارآمدتری ارائه کنند و بتوانند طراحی بهتر مشابه طرح اولیه خود تهیه کنند. این نرم‌افزار پلت فرمی مشابه اتوکد دارد که معماران به‌واسطه آن تجربه بهتر و ساده‌تری خواهند داشت.

V-Ray

 V-Ray ساده‌ترین و بهترین نرم‌افزار برای به تجسم درآوردن طرح به‌صورت واقع‌بینانه است. این نرم‌افزار افزونه‌ای است که به SketchUp و ArchiCAD اضافه می‌شود و از این طریق می‌توان رندر گیری زیباتری انجام داد. بافت‌های تمیزتر، سایه‌ها و نورهای باکیفیت‌تر که دقیق‌ترین شرایط موجود از دنیای واقعی را نشان می‌دهند. اگر هدف شما این است که فضاهای طراحی‌شده را به‌خوبی به مشتریان خود نشان دهید، V-Ray بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

Photoshop

 هنگام رندر گیری فارغ از اینکه یک مقطع، نما یا پلان را رندر می‌گیریم، دانستن نحوه استفاده از فتوشاپ کاملاً ضروری است. فتوشاپ نرم‌افزار تولید تصویر باکیفیت بالا است و برای نهایی کردن و اصلاح طرح بسیار مناسب است. با استفاده از ویژگی لایه‌ها در فتوشاپ، می‌توانید به خروجی خود استایلی را که می‌خواهید با تغییرات بسیار اندک بدهید. این نرم‌افزار برای پردازش تصویر، اضافه کردن بافت، فضای بیرونی، افراد، آسمان و غیره استفاده می‌شود. همچنین یک راه عالی برای رفع مشکلات و ویرایش فایل‌های اسکن شده کارهای شما و ایجاد طرح‌های نهایی است.

InDesign

InDesign اساساً یک برنامه طراحی مناسب است که در حوزه نشر رومیزی، صنعت چاپ و صفحه‌آرایی کاربرد دارد. شما می‌توانید آبجکت¬ها را به شکل‌های قابل‌ارائه ازجمله متن، شکل‌ها و تصاویر مرتب کنید. همچنین می‌توانید برای ایجاد اسنادی مانند رزومه کاری و پورتفولیو از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از انواع فونت / اندازه فونت، صفحات اصلی با شماره صفحه در سند تنظیم کرده که این کار خود به افزایش بهره‌وری و ثبات سند شما کمک می‌کند. این نرم‌افزار همچنین به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های خود را با هم ترکیب کنید و به‌صورت یک پکیج درآورده و آن‌ها را با خود همراه داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی در دانشکده یا خانه بر روی آن‌ها کار کنید. مطمئن شوید که از هر یک از فایل‌ها به‌طور جداگانه نسخه کپی دارید.

طراحی با دست

 یکی از چیزهایی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که نرم‌افزار طراحی و تهیه پیش‌طرح فقط یک ابزار در دست معماران هستند تا بتواند گردش کار را برای آن‌ها تسهیل کنند و زمان باارزش برای تولید فایل را کاهش دهند. معماران هستند که طرح اولیه را می‌کشند. در دنیای تکنولوژیک ما، هیچ مهارتی پایه‌ای‌تر و ارزشمندتر از طراحی با دست نیست. ایده اولیه باید روشن و مختصر باشد و به‌راحتی بتواند با همکاران و مشتریان ارتباط برقرار کند. یک طرح ساده می‌تواند مفهوم مدنظر شما را به بهترین و دقیق‌ترین شیوه ارائه دهد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
Autodesk advance concrete
سلام هر ورژنی از اتوکد که نصب می کنم بازهم نرم افزار advance concrete پیغام میده اتوکد شناسایی نشد لطفا راهنمایی کنید مشکل از کجاست؟ ممنون
عکس کاربر
3پاسخ
چرا وقتی میخوام تو Revit به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟
سلام روز بخیر میخواستم ببینم چرا وقتی میخوام تو رویت به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟مشکل از سیستم یا برنامه؟عکس ارور رو فرستادم
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .