مقاله تحلیلی:‌ کاربرد AI در حفاظت از منابع آب

مقاله تحلیلی:‌ کاربرد AI در حفاظت از منابع آب

پیشرفت‌های جدید در فناوری هوش مصنوعی موجب راحت‌تر شدن و ارزان‌تر شدن کنترل تصفیه‌خانه‌های آب می‌شود و به حفظ سلامت عمومی کمک می‌کند. محققان در دانشگاه واترلو یک نرم‌افزار AI تهیه کرده‌اند که قادر است کمیت انواع مختلف سیانوباکتری یا جلبک‌های آبی – سبز که تکثیر ناگهانی آن‌ها تهدیدی برای سیستم‌های آبی است، شناسایی و تعیین کند.

مونیکا اِملکو، پروفسور مهندسی عمران و محیط‌زیست و عضو موسسه آب واترلو می‌گوید: «ما باید از منابع آب محافظت کنیم. این ابزار تهدیدها را زودتر به ما اطلاع می‌دهد.»

قسمت جالب آن این است که آزمایش با استفاده از AI سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود. حالا زمان آن رسیده که روی تمام سناریوهای ممکن کار کرده و این فناوری را بهینه کنیم.»

سیستم AI از نرم‌افزار به همراه یک میکروسکوپ برای تحلیل خودکار نمونه‌های آب به لحاظ وجود سلول‌های جلبک طی یک یا دو ساعت استفاده می‌کند که تائید نتایج توسط تحلیل‌گر انسانی را هم شامل می‌شود.

روش‌های آزمایش کنونی که معمولاً با ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه‌ها برای تحلیل دستی توسط تکنسین‌ها همراه است به یک یا دو روز زمان نیاز دارند. بعضی از سیستم‌های خودکار هم در حال حاضر وجود دارند اما نیاز به تجهیزات و منابع به‌شدت گران‌قیمتی دارند.

طبق گفته املکو و همکارش الکساندر وانگ، پروفسور مهندس طراحی سیستم‌ها در واترلو، سیستم AI امکان هشدار زودهنگام مشکلات را فراهم می‌کند؛ زیرا آزمایش‌ها سریع‌تر و به‌دفعات بیشتر انجام می‌شوند.

هدف سیستم AI کنترل پیوسته‌ جریان آب عبوری از داخل میکروسکوپ به لحاظ گستره وسیعی از آلاینده‌ها و میکروارگانیسم‌ها است.

محققان تخمین می‌زنند که ممکن است دو یا سه سال طول بکشد که سیستم تجاری آزمایش نمونه برای استفاده در آزمایشگاه‌ها یا تصفیه‌خانه‌های خانگی ارائه شود. فناوری ایجاد کنترل پیوسته ممکن است سه یا چهار سال بعد به دست بیاید.

مونیکا املکو گفت: «داشتن آب خیلی مهم است؛ حتی اگر لازم باشد برای رعایت بهداشت اولیه آن را بجوشانیم. اگر آب جاری نباشد مردم بیمار می‌شوند.»

چائو جین استادیار، جیسون دگلینت دانشجوی دکترا و ماریا مسکویتا محقق از همکاران این طرح هستند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
درس تحلیل و مدیریت سیستم های منابع آب
در مورد درس تحلیل سیستم ها و مدیریت منابع آب راهنمایی خواستم سوال دارم
عکس کاربر
0پاسخ
کمک برای حل مسائل درس مدل سازی و تحلیل مدیریت منابع آب- ارشد
سلام خسته نباشید میخواستم ببینم شما می تونین توی زمینه حل مسائل مدل ساز ی و تحلیل منابع آب به من کمک کنین؟ دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش مدیریت منابع آب هستم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .