مقاله تحلیلی: بهبود ایمنی کارگاه ساختمانی با استفاده از فناوری BIM

مقاله تحلیلی: بهبود ایمنی کارگاه ساختمانی با استفاده از فناوری BIM

فناوری‌های دیجیتالی ساخت‌وساز نه‌تنها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شوند که جان افراد را هم نجات می دهند.

شرکت ساخت وساز اکلند از فناوری BIM استفاده می کند تا هم پروژه‌های بیشتری به دست آورد و هم تبدیل به یک رقیب جدی شود. این شرکت پیشرفته دریافته که استفاده از BIM در بخش ایمنی کارگاه ساختمانی که همه شرکت ها روزانه با آن دست‌وپنجه نرم می کنند هم مفید است.

آمار جراحت ها در ساخت وساز وحشتناک است. در حقیقت، کل هزینه های جراحات کشنده و غیر کشنده در صنعت ساخت-وساز چیزی بیش از 11 میلیارد دلار تخمین زده شده است- 15% کل هزینه های صنعت خصوصی. متوسط هزینه هر جراحت کشنده و غیر کشنده در ساخت وساز 27000 دلار است، تقریباً دو برابر هزینه هر مورد جراحت در صنایع دیگر که چیزی حدود 15000 دلار است. علاوه بر این، طبق آمار و ارقام موسسه ملی سلامت، هرساله در هر 10 مورد ساخت وساز، یک کارگر مجروح می شود و نرخ جراحات غیر کشنده 71% بیشتر از دیگر صنایع است.

واضح است که صنعت ساخت وساز باید در زمینه اطمینان از ایمنی کارگاه ساختمانی بهتر عمل کند و شرکت های زیادی مانند اکلند دریافته اند که BIM نقطه شروع خوبی برای این قضیه است.

نقش BIM در بهبود ایمنی در شرکت اکلند

بِلِیک رولینگز، مدیر تیم ساخت وساز اکلند، مستقیماً دریافته که چگونه می توان از BIM برای کاهش خطرات خاص و برنامه-ریزی تدارکات ایمن تر در کل پروژه استفاده کرد.

برای مثال، اکلند از مدل سازی BIM در یک پروژه بزرگ بیمارستانی استفاده کرد تا سیستم های رک (rack systems) پیش ساخته، برای گرمایش، سرمایش، لوله کشی و سایر تجهیزات بسازد که می توان آن ها را روی زمین سرهم و سپس در کارگاه برپا کرد.

به گفته رولینگز پیش‌تولید سیستم های رک نه‌تنها باعث کاهش زمان ساخت در محل شد بلکه ایمنی کارگاه را هم افزایش داد. او گفت: «همه‌چیز روی زمین ساخته شد، بنابراین افراد کم تری در ارتفاع کار می‌کردند. این مورد به‌تنهایی سطح ایمنی را افزایش داد».

تحقیقات نشان می دهد که BIM ایمنی را افزایش می دهد

مطالعات نیز دلالت بر درستی تجربه های رولینگز در خصوص چگونگی تاثیر BIM بر تیم پروژه در جهت افزایش ایمنی در برنامه ریزی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال فرآیندهای مبتنی بر مدل سازی هستند تا ایمنی را افزایش دهند و از فناوری BIM برای برنامه ریزی و آموزش ایمنی استفاده می کنند.

در واقع، ایمنی برای پیمانکاران و مالکان بسیار مهم است. به نتایج حاصل از گزارش Dodge Data & Analytics SmartMarket توجه کنید: سنجش تأثیر BIM روی مجتمع های ساختمانی:

  • %21 افرادی که بیش از نیمی از کار خود را با BIM انجام می دهند گفتند که تأثیر زیاد یا خیلی زیادی را در ایمنی تجربه کرده اند.
  • %37 –بیش از یک‌سوم- مالکان و پیمانکاران کاهش بیش از 5% را در حوادث اعلام کردند.
  • %12 افراد کاهش بیش از 10% را در حوادث گزارش کردند.

مطالعه دیگری از Dodge Data & Analytics: ارتباط دادن فازهای طراحی و ساخت:

•%27 از معماران و مدیران ساخت/ پیمانکاران کل، بهبود ایمنی کلی پروژه را تحت تأثیر استفاده از BIM دانسته اند.

•%24 مهندسان تأسیسات گفته اند BIM ایمنی را در زمان نصب تأسیسات افزایش داده است.

شرکت های پیشرو چگونه با استفاده از BIM جراحات را کاهش می‌دهند؟

در ادامه گزارش آمده است که برخی از شرکت های بزرگ صنعتی از BIM برای بهبود اقدامات ایمنی و کاهش صدمات استفاده می کنند. برای مثال:

  • شرکت ساخت وساز تورنِر از BIM به‌عنوان ابزاری برای کنترل خودکار تدارکات ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث ایمنی استفاده می کند. این شرکت از مدل سازی سه بعدی BIM استفاده می کند تا تمام جزئیات ساخت و اجرا را قبل از این‌که کارگران به محل پروژه بروند بررسی کند.
  • شرکت اسکانسکا دریافته که BIM روشی مؤثر برای از بین بردن خطرات مربوط به جوشکاری است. این شرکت از مدل سازی BIM خود برای تهیه جزئیات دقیق بتن و فولاد استفاده می کند به‌طوری‌که می توان تیر مدفون و تیرهای متصل چهار طبقه بالاتر را بدون این‌که نیاز باشد کارگر برای جوشکاری، از چاه آسانسور بالا رود، ساخت.
  • شرکت لِند لیز در هنگام خریدوفروش از مدل های ایمنی استفاده می کند تا ایمنی را مدل سازی کند و نحوه ادغام این مدل ها را در روند کار نشان دهد.

هر چه شرکت های بیشتری متوجه شوند که فناوری BIM چگونه می تواند آسیب‌دیدگی در محل کار را کاهش دهد، تمایل بیشتری به استفاده از آن پیدا می کنند. به گفته رولینگز: «این فناوری به ما اجازه می دهد تا مشکلات را زود تشخیص دهیم و برنامه ریزی بهتری برای کارهایی که در حال انجام است داشته باشیم و همچنین به مدیر پروژه زمان بیشتری می دهد تا برنامه ریزی کارها و مدیریت ایمنی را انجام دهد.»

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .