مقاله تحلیلی:‌ فرآیند ساخت ستون بتنی

مقاله تحلیلی:‌ فرآیند ساخت ستون بتنی

 ستون‌های RCC (بتن مسلح) یکی از اعضای سازه‌ای ساختمان‌هایی با قاب RCC است. این عضو عمودی بارها را از دال و تیر مستقیماً به خاک زیرین منتقل می‌کند.

کل ساختمان روی ستون‌ها قرار می‌گیرد. بسیاری از شکست‌ها در سازه به دلیل شکست ستون‌ها اتفاق می‌افتد. در اغلب موارد شکست ستون‌ها نه به دلیل خطای طراحی که به دلیل روش ساخت ضعیف اتفاق می‌افتد. پس آگاهی از نحوه ساخت درست ستون RCC اهمیت زیادی دارد.

ساخت ستون RCC چهار مرحله دارد:

  1. تعیین محل اجرای ستون
  2. آرماتوربندی
  3. قالب‌بندی
  4. بتن‌ریزی

تعیین محل اجرای ستون

در این مرحله محل ستون‌ها تعیین می‌شود. این کار با ریسمان کشی و سپس علامت‌گذاری محل ستون‌ها طبق نقشه‌های تهیه شده انجام می‌شود.

در نقشه محل ستون‌ها نسبت به خطوط شبکه نشان داده شده‌اند. در عمل ریسمان‌های کشیده شده خطوط شبکه ما هستند. پس ما محل ستون‌ها را با اندازه‌گیری ابعاد نشان داده شده در نقشه تعیین می‌کنیم.

آرماتوربندی

 بعد از علامت‌گذاری محل ستون، می‌توانیم آرماتوربندی را طبق نقشه‌های سازه‌ای شروع کنیم. معمولاً آرماتوربندی در نقشه‌های سازه‌ای این‌گونه نشان داده می‌شود:

C1 – 12# 16mmφ خاموت و 10mmφ @4” c/c

این یعنی در ستون C1، از 12 عدد آرماتور با قطر 16 میلی‌متر به‌عنوان آرماتور طولی و از میلگردهایی با قطر 10 میلی‌متر در هر 4 اینچ (مرکز تا مرکز) به‌عنوان خاموت استفاده می‌شود.

یا

C2 – 8# 20mmφ + 10# 16mmφ خاموت و 10mmφ @(4+6)” c/c

این یعنی برای ستون C2 از 8 عدد آرماتور با قطر 20 میلی‌متر و 10 آرماتور با قطر 16 میلی‌متر به‌عنوان آرماتور طولی استفاده می‌شود. همچنین خاموت ها در یک‌چهارم بالا و پایین طول ستون با فاصله ۴ اینچ و در سایر نقاط با فاصله ۶ اینچ قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که منظور از فاصله، فاصله مرکز تا مرکز خاموت ها است.

معمولاً برگه‌ای ضمیمه نقشه‌های سازه‌ای می‌شود که در آن به نکاتی همچون طول همپوشانی و دیگر موارد مهم اشاره می‌شود. باید قبل از آرماتوربندی این توضیحات حتماً خوانده شود.

قالب‌بندی

 معمولاً ارتفاع طبقه 10 فوت طراحی می‌شود. اگر دال دارای تیر باشد باید بتن‌ریزی تا سطح زیرین تیر ادامه یابد. فرض کنید که ارتفاع تعیین شده برای تیر در نقشه 1’-6” است؛ بنابراین ارتفاع بتن‌ریزی برای ستون 8’-6” خواهد بود. ارتفاع قالب‌بندی هم 8’-6” خواهد بود؛ اما چیزی که باید در اینجا در نظر گرفته شود این است که ارتفاع سقوط آزاد بتن نباید بیش از 5 فوت باشد؛ زیرا باعث جداشدگی بتن می‌شود؛ بنابراین باید ارتفاع قالب را در یک سمت ستون 5 فوت در نظر گرفت. بعد از ریختن 5 فوت از ستون، سمت کوتاه‌تر را تا ارتفاع سمت دیگر قالب‌بندی و مجدداً بتن‌ریزی انجام می‌شود. راه دیگر برای بتن‌ریزی و جلوگیری از جداشدگی بتن، ایجاد یک دریچه کوچک در تراز 5 فوت از قالب است. بعد از بتن‌ریزی ۵ فوت اولیه، دریچه بسته شده و بتن‌ریزی ادامه می‌یابد.

بتن‌ریزی ستون

 بتن‌ریزی ستون کار راحتی است. برای بتن‌ریزی با حجم کم از بتن آماده شده در بتونیر و برای بتن‌ریزی‌هایی با حجم زیاد از بتن آماده استفاده می‌کنیم. اگر از پمپ متحرک برای بتن‌ریزی استفاده می‌کنید باید به ارتفاع سقوط بتن توجه داشته باشید تا با مشکل روبرو نشوید.

اگر از پمپ متحرک استفاده نکنید مشکلاتی به وجود خواهد آمد. فرض کنید تصمیم گرفته‌اید از بتن آماده بدون پمپ استفاده کنید. در این حالت باید بتن را به‌صورت دستی تخلیه کرده و در ستون بریزید. این کار زمان زیادی لازم دارد و از زمان گیرش اولیه بتن خواهد گذشت. در نتیجه بتن کیفیت خود را از دست خواهد داد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .