مقاله تحلیلی: کاربرد شبکه میلگرد جوش شده در سازه های بتنی

مقاله تحلیلی: کاربرد شبکه میلگرد جوش شده در سازه های بتنی

 شبکه میلگرد جوش شده از میلگردهای فولادی که به‌صورت افقی و عمودی کنار هم جوش خورده‌اند تشکیل شده است. جوشکاری این شبکه به روش الکترو فیوژن و به‌صورت ماشینی انجام می‌شود تا از اجرای ابعاد دقیق اطمینان حاصل شود و همچنین در وقت، هزینه و نیروی کار صرفه‌جویی شود.

در این مقاله درباره مشخصات کلی، مزایا و کاربرد شبکه میلگرد جوش شده صحبت خواهیم کرد.

 مشخصات کلی شبکه میلگرد جوش شده برای بتن

۱- مصالح

 این شبکه میلگردی از میلگردهای فولادی ضدزنگ یا میلگردهای فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود که مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر خوردگی دارند و می‌توانند در شرایط آب و هوایی مرطوب مورداستفاده قرار گیرند.

 میلگردها مطابق استاندارد هند IS:۴۳۲-Pt II/۱۹۸۲ دارای ظرفیت نهایی کششی ۵۷۰ مگا پاسکال و مقاومت مشخصه ۴۸۰ مگا پاسکال می‌باشند.

۲- شکل و ابعاد

شبکه‌های  میلگرد جوش شده معمولاً به‌صورت مستطیلی و دایره‌ای در دسترس قرار دارند. شبکه‌ها را می‌توان با عرض بیش از ۳۰۰۰ میلی‌متر هم تولید کرد. طول شبکه‌ها به دلیل ملاحظات مربوط به حمل‌ونقل دارای محدودیت است. طول استاندارد شبکه‌های آماده برابر ۵۵۰۰ میلی‌متر است. از طرفی دیگر، شبکه‌ها را می‌توان به شکل رول شده با طول استاندارد ۱۵ متر، ۳۰ متر و ۴۵ تهیه کرد.

 میلگردهای مورداستفاده در تولید شبکه‌ها معمولاً دارای رنج قطر ۲ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر هستند. این میلگردها طبق IS:۱۵۶۶-۱۹۸۲ با فواصل طولی و عرضی متغیر از ۲۵ میلی‌متر تا ۴۰۰ میلی‌متر نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند.

۳- برشکاری و شکل‌دهی

شبکه میلگردهای جوش شده را می‌توان توسط برش دهنده میلگرد به‌راحتی برش داد. برای استفاده دز دستگاه پله می‌توان به‌راحتی این شبکه را خم و مطابق با ابعاد دستگاه پله تنظیم کرد.

۴- همپوشانی و فاصله آزاد

به دلیل آن‌که شبکه‌های میلگردهای جوش شده در هر ابعادی موجود است، احتیاجی به وصله آن‌ها نیست؛ اما اگر در مورد خاصی احتیاج به وصله باشد، حداقل طول همپوشانی توصیه‌شده برابر ۶ اینچ است. در کارهای اجرایی استاندارد باید ۱ تا ۳ اینچ فاصله آزاد بین شبکه میلگرد و قالب رعایت شود.

۵- ویبره کردن

توصیه می‌شود که بتن مسلح پلاستیک همراه با شبکه میلگردهای جوش شده ویبره شود تا بدین‌وسیله از اختلاط و توزیع کامل مواد و مصالح و همچنین از جاسازی مناسب شبکه میلگرد در کل سطح کار و نهایتاً کاهش ترک‌خوردگی اطمینان حاصل شود.

 مزایای شبکه میلگرد  جوش شده در بتن

۱- مقاومت طراحی بالاتر

رفتار شبکه میلگرد جوش شده همانند رفتار میلگردهای HYSD یا میلگردهای فولادی ساده با کربن ملایم است. مقاومت بیش‌تر آن به دلیل مقاومت مشخصه میلگردهای جوش شده است.

۲- پیوستگی بهتر

 اصلی‌ترین عامل مؤثر در پیوستگی بتن، مساحت سطح بیرونی آن است. در شبکه میلگردهای جوش شده، اتصالات مکانیکی صلب داخلی که به‌واسطه جوش کردن میلگردها به هم شکل گرفته‌اند، اساساً نقش انتقال تنش از بتن به فولاد و برعکس را دارند. هر یک از جوش‌های صلب که قادر به تحمل ۲۱۰ مگا پاسکال هستند، انتقال کامل و سریع تنش از دو گره جوش شده مقطع بحرانی را تضمین می‌کنند.

۳- مقاومت مؤثر ترک‌خوردگی

دو ویژگی اصلی شبکه میلگردهای جوش شده که به کاهش ترک‌ها در بتن کمک می‌کند، مهارکننده مکانیکی در محل برخورد میلگردها و فاصله نزدیک در سیم‌های نازک‌تر هستند.

۴- صرفه اقتصادی

 آشکارترین مزیت استفاده از شبکه میلگرد جوش شده، صرفه اقتصادی سریع در نیروی کار و زمان انجام آن است. در اجرای آن هیچ برشکاری میلگردی وجود ندارد، هیچ علامت‌گذاری و رعایت فاصله وجود ندارد و از همه مهم‌تر هیچ‌گونه اتصالی برای دو میلگرد مجاور احتیاج نیست.

۵- انعطاف‌پذیری در کار کردن و جای گذاری

 استفاده از شبکه میلگردهای نازک‌تر باعث انعطاف‌پذیری در اجرا می‌شود.

کاربرد شبکه میلگردهای جوش شده در بتن

  • دال‌های تخت یا در دال‌های با تیر پیرامونی
  • دال‌های بزرگ کف روی زمین مثل پیاده‌روها، باند فرودگاه و غیره به‌منظور کاهش احتمال ترک‌خوردگی
  • اعضای بتنی با شکل منحنی و یا اشکال پیچیده
  • اعضای بتنی پیش‌ساخته باریک یا اشکال پیچیده با مسلح سازی مشکل مثل اعضای کمانی و منحنی و پوسته‌های هیپربولیک
  • المان‌های پیش‌ساخته و اعضای پیش‌تنیده مثل پنل دیوار و دال
  • برای میلگرد گذاری در مقاطع بتنی قوطی شکل، I شکل و T شکل به‌صورت پیش‌تنیده

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های farghadani

ابوالفضل فرقدانی

کارشناس ارشد سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .