مقاله تحلیلی: کاربرد پهپادها در بیم و ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: کاربرد پهپادها در بیم و ساخت‌ و ساز

 در این مقاله در مورد تأثیر هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها بر اقدامات دولت در جهت نیاز به اطلاعات دیجیتالی برای ساختمان‌های مسکونی پرخطرتر بحث می‌شود.

یافته‌های Hackitt Review بعد از انتشار موقت در دسامبر 2017، در می 2018 در دسترس عموم قرار گرفت.

تعجبی نداشت که با تغییرات مقررات ساختمانی، به تغییر اساسی در تدارکات، طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان‌ها نیاز بود.

پیشنهادهای تغییر، تمرکز خاصی بر ساختمان‌های چندمنظوره اقامتی با ریسک بالاتر (HRRBها) با شش طبقه یا ۱۸ متر ارتفاع و بیشتر دارند؛ اما این تغییرات احتمالاً الگویی برای اصلاحات بیشتر سیستم، مثلاً استفاده ساختمان‌های موجود از بیم، خواهند شد.

پیشنهاد یک مشاور دولتی این است که برای ساخت‌وسازهای جدید، باید از روش مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (بیم) استفاده شود. داشتن یک سیستم بیم باعث اطمینان از دقت و کیفیت در فاز طراحی و ساخت می‌شود که برای تأمین ایمنی در آینده حیاتی تلقی می‌شوند. الزامی کردن استفاده از بیم، ثبت گزارش تغییرات طراحی ساختمان و ثبت دقیق محصولات و مصالح مورد استفاده در ساخت فرآیند کلی را راحت‌تر می‌کند.

داشتن یک پایگاه داده بیم در هنگام سکونت به معنی این است که مسئولان (مالک یا صاحب‌خانه در طول سکونت و نگهداری) اسناد مناسبی برای انجام کارهای لازم و حفظ ایمنی و یکپارچگی در چرخه عمر یک ساختمان دارند. در طول عمر ساختمان با هر بار تغییر می‌توان این اطلاعات را هم به‌روزرسانی کرد.

مسکن‌سازی یکی از کندترین بخش‌ها در اتخاذ بیم و درک پایین در بخش عمومی و خصوصی بوده است.

در آینده تمرکز بیشتری بر ساخت، نگهداری و نوسازی ساختمان‌های ایمن خواهد بود و داده‌های به‌دست‌آمده از پهپادها نقش خیلی مهمی در آن ایفا می‌کنند. از پهپادها می‌توان برای برداشت دیجیتالی یا برداشت داده‌های واقعی از ارتفاع استفاده کرد.

صنعت مدیریت تأسیسات و صنعت ساخت‌وساز در حال حاضر پی به اهمیت و منافع حاصل از این تکنولوژی برده‌اند. ازجمله مزایای این سیستم می‌توان به بهبود مدیریت دیجیتالی دارایی‌ها، درک عمیق‌تر داده‌ها، همکاری بهتر در پروژه‌ها، بهبود روند تحویل داده‌ها به مشتریان، کاهش هزینه‌ها و کاهش ریسک اشاره کرد.

پهپادها کاربردهای گسترده‌ای در نوسازی ساختمان‌های بلند و ساخت‌وسازهای جدید دارند. ازجمله کاربردهای آن‌ها مدل‌سازی (ابرهای نقطه و مدل‌های دارای بافت)، عکس‌های هوایی و بازرسی ملک هستند. از پهپادها می‌توان به نحوی ایمن و مقرون‌به‌صرفه در هر پروژه‌ای برای نقشه‌برداری و برداشت دقیق اطلاعات دیجیتالی/ واقعی دوبعدی و سه‌بعدی استفاده کرد.

این فناوری در بیم کاربردهای زیادی دارد، ازجمله:

بازرسی: می‌توان از این فناوری برای گرفتن عکس HD از بام یا نمای ساختمان‌ها و شناسایی نقص‌ها/ مشکلات یا نگهداری بدون ایجاد خطر برای افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند، استفاده کرد. با توجه به داشتن برچسب جغرافیایی، می‌توان از این عکس‌ها در هرزمانی استفاده و آن‌ها را تحلیل کرد. می‌توان هرگونه نقص یا مشکلی را قبل از جدی یا بحرانی شدن شناسایی کرد.

ابر نقطه سه‌بعدی: یک ابر نقطه سه‌بعدی دقیق از ساختمان‌ها یا آپارتمان مرتفع را می‌توان به‌راحتی با پهپادها که از فوتوگرامتری یا LiDAR استفاده می‌کنند، ایجاد کرد. ابر نقطه حاصل را می‌توان با برداشت‌های اسکن لیزری زمینی ترکیب کرد تا یک ابر نقطه سه‌بعدی کامل ایجاد شود. می‌توان این مدل‌ها را به نرم‌افزار BIM یا CAD وارد کرده و با مدل‌های طرح مقایسه کرد.

مدل دارای بافت سه‌بعدی: این شبیه‌سازی به کاربران امکان درک جزئیات بیشتر در مورد ساختمان یا سازه بلندمرتبه را داده و از داده‌های متنی برای بهبود تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. مدل‌های سه‌بعدی و داده‌های ابر نقطه را می‌توان برای اندازه‌گیری‌ها، اصلاحات آتی پلان و کاربرد در واقعیت مجازی (VR) استفاده کرد.

عکس‌های ارتوموزاییک و ارتوپلین: این عکس‌ها، عکس‌های دیجیتالی با وضوح بالا هستند که به‌گونه‌ای اصلاح شده‌اند که بتوان به‌واسطه آن‌ها اندازه‌گیری کرد. می‌توان این عکس‌ها را با استفاده از نقاط کنترل روی زمین، با یک برداشت یا شبکه محلی هم ادغام کرد تا دقت آن بالا برود. از اورتوموزاییک برای سقف‌ها و از ارتوپلین برای نماها استفاده می‌شود. می‌توان یک مدل CAD را روی آن‌ها انداخت و از آن‌ها به‌ صورت‌های زیر استفاده کرد:

  • طراحی جهت ساختمان‌ها، راه‌ها، پیاده‌روها و غیره در فاز طراحی پروژه
  • ایجاد دید منحصربه‌فرد برای برنامه ریزان نسبت به کارگاه و محیط اطراف آن در برنامه‌ریزی
  • کنترل پیشرفت پروژه نسبت به نقشه‌های پلان

مزیت کلیدی استفاده از پهپادها و نرم‌افزار تخصصی فوتوگرامتری در ایجاد مدل‌ها یا نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی این است که می‌توان داده‌ها را در قالب‌های مختلفی ازجمله dwg، xyz، las، laz، obj و kmz، به نرم‌افزار BIM، CAD یا GIS وارد کرد. این کار یکپارچه‌سازی داده‌های دوبعدی و سه‌بعدی دیجیتالی در فرآیند جریان کاری را راحت‌تر می‌کند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .