مقاله تحلیلی: روند پروژه‌های ساخت‌ و ساز - راهنمای مبتدیان

مقاله تحلیلی: روند پروژه‌های ساخت‌ و ساز - راهنمای مبتدیان

 سازمان‌های زیادی با هم کار می‌کنند تا یک پروژه ساختمانی ساخته شود. کارکنان از کارآموزان، فارغ‌التحصیلان و کارورزان باانگیزه انتظار دارند که نحوه ساخت یک پروژه ساختمان را درک کنند.

در این مقاله روال معمول ساخت یک پروژه ساختمانی ارائه شده است؛ اما بعضی از شرکت‌های بزرگ‌تر خدمات طرح و ساخت ارائه می‌کنند که در آن کار معمول مشاور و پیمانکار را انجام می‌دهند. توجه داشته باشید که ممکن است روند یک پروژه بزرگ از ایده اولیه تا مرحله اجرا و ساخت مدت‌ها طول بکشد.

پروژه ساختمانی با مشتری شروع می‌شود

مشتری تصمیم می‌گیرد که چه چیزی باید ساخته شود. مشتری ممکن است یک شرکت ساخت املاک، یک سازمان محلی، یک دپارتمان دولتی، صاحب یک کسب‌وکار خصوصی یا یک شخص باشد.

مشتری تصمیم می‌گیرد که چه چیزی باید ساخته شود، در چه چارچوب زمانی باید ساخته شود و چه قیمتی باید داشته باشد.

مشتری مشاور را استخدام می‌کند

مشاور به مشتری در مورد موضوعاتی ازجمله طراحی، هزینه و مقررات مشورت می‌دهد. مشتری می‌تواند مشاوران مختلفی را استخدام کند یا یک مشاور برای مشورت در مورد همه‌چیز داشته باشد. درهرحال مشاور همیشه به نفع مشتری بر پروژه نظارت خواهد کرد.

شرکت‌های مشاوره معمولاً در سه زمینه زیر فعالیت می‌کنند:

  • معماری
  • هزینه (برآورد مقادیر)
  • مهندسی عمران، سازه، مکانیک و برق

پس‌ازآن مشاوران به دنبال فاز طراحی پروژه خواهند بود. آن‌ها سازه را طراحی می‌کنند و مشخص می‌کنند که ساخت این طراحی چه هزینه‌ای در بر خواهد داشت. وقتی این کار انجام شد تصمیم می‌گیرند که کدام پیمانکار ساختمانی باید کار ساخت را انجام دهد. پیمانکاران باید برای کار در مناقصه شرکت کنند – و ثابت کنند که بهترین شخص برای انجام کار هستند.

کار کردن برای مشاور چگونه است؟

اگر در یک شرکت مشاوره کار می‌کنید، کار شما بیشتر در مرحله طراحی خواهد بود. معماران پروژه را طراحی می‌کنند. مهندسان عمران مطمئن می‌شوند که جزئیات فنی روی پلان‌ها دقیق هستند و مترورها تعیین می‌کنند که طراحی چقدر هزینه در بر خواهد داشت.

  • کار شما در یک دفتر است. گاهی شما بازدیدهای کارگاهی خواهید داشت و در مواردی هم برای کار در یک کارگاه اعزام می‌شوید؛ اما این کار یک شغل دفتری است.
  • در ساعات اداری کار می‌کنید (معمولاً بین 8:30 صبح تا 6:00 بعدازظهر)؛ اما ممکن است در صورت نزدیک شدن به محدودیت زمانی لازم باشد ساعات بیشتری کار کنید.
  • معمولاً روی چند پروژه در آن واحد کار می‌کنید.
  • با توجه به این‌که کار شما در مراحل اولیه پروژه است، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا پروژه تمام شده را ببینید.

مشاور پیمانکارانی را استخدام می‌کند تا کار ساخت‌وساز را انجام دهند

بعد از مشخص شدن پیمانکار در فرآیند مناقصه، کار ساخت‌وساز در کارگاه شروع می‌شود. پیمانکاران مطمئن می‌شوند که پروژه باکیفیت، بودجه و در زمان تعیین‌شده انجام می‌شود. آن‌ها در مورد طراحی از مشاور طراحی راهنمایی می‌گیرند و هرگونه مشکل مربوط به طراحی را به اطلاع آن‌ها می‌رسانند.

کار کردن برای یک پیمانکار چگونه است؟

  • پیمانکاران معمولاً به‌عنوان مدیر کارگاه، مهندس عمران، مترور و نیروهای حرفه‌ای و بازرگانی کار می‌کنند.
  • شما در هر شرایط آب و هوایی باید در کارگاه‌ حضور داشته باشید (یا در یک دفتر موقت در کارگاه).
  • بسته به پروژه شاید لازم باشد در چند نوبت یا حتی شب‌ها کار کنید.
  • ساعات کاری معمولاً طولانی‌تر هستند (معمولاً 7:30 تا 6:00) هستند و ممکن است درصورتی‌که از برنامه زمانی عقب باشید لازم باشد ساعات طولانی‌تری کار کنید.
  • معمولاً در هر زمان روی یک پروژه کار می‌کنید.
  • هیچ‌وقت نباید طراحی اولیه را تغییر دهید.

پیمانکاران ممکن است از پیمانکاران جزء کمک بگیرند

اگر در پروژه کاری وجود داشته باشد که نیاز به دانش و مهارت‌های تخصصی داشته باشد، ممکن است پیمانکار کار را به یک سازمان متخصص بسپارد. معمولاً کارهایی که به پیمانکاران جزء سپرده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کارهای بتن‌آرمه
  • کارهای فولادی
  • پی‌سازی
  • لوله‌کشی و برق‌کشی

معمولاً پیمانکاران جزء کارفرمایان کوچک‌تری هستند. اگر برای یک پیمانکار جزء کار کنید، ساعت کاری مشابه پیمانکاران اصلی خواهید داشت.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .