مقاله تحلیلی: نبود ضوابط در هند و استثمار کارآموزان معماری

مقاله تحلیلی: نبود ضوابط در هند و استثمار کارآموزان معماری

طبقه گفته اورواشی واسیشتا، فارغ‌التحصیل معماری؛ معماران در هند باید کارآموزی استثمارگرانه ای را برای تکمیل مطالعات خود پشت سر بگذارند. او با تمرکز بر کارآموزی بدون دستمزد در مورد شرایط کشور خود با Dezeen صحبت می‌کند.

واسیشتا می‌گوید: «کار کردن به مدت طولانی و با حقوق پایین باعث می‌شود که احساس کنیم بی‌ارزش هستیم. این کار باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و اشتیاق ما به این رشته و شک کردن به باورهایمان می‌شود.»

به گفته او در هند معمولاً به کارآموزها حقوق خیلی کمی داده می‌شود یا اصلاً به آن‌ها حقوقی پرداخت نمی‌شود.

او گفت: «این کار باعث هدر رفتن استعدادها می‌شود. بعضی از دانشجویان بااستعداد نمی‌توانند در شرکت‌های تراز اول کارآموزی را سپری کنند زیرا این شرایط را نمی‌پذیرند».

کارآموزان می‌ترسند صحبت کنند

حتی شایعاتی وجود دارد که بعضی از کارگاه‌ها انتظار دارند که کارآموزان در عوض کار کردن هزینه‌ای هم پرداخت کنند؛ هر چند به گفته واشیستا پیدا کردن شواهدی برای این موضوع دشوار است زیرا معمولاً کارآموزها می‌ترسند در مورد آن صحبت کند.

او گفت: «کارآموزها می‌ترسند که صحبت کردن در مورد این موضوع، مانع کسب گواهی آموزشی شود».

دانشجویان معماری در هند باید 100 روز تجربه کار در یک کارگاه داشته باشند تا گواهی آموزش دریافت کنند. به گفته واشیستا رقابت برای این کارآموزی‌های باارزش باعث گستاخ شدن شرکت‌ها و جلوگیری از شکایت کردن دانشجویان درمانده شده است.

او می‌گوید: «پذیرش زیاد دانشجو در شته معماری باعث افزایش نسبت تقاضا به عرضه‌شده و در نتیجه پیدا کردن جایگاهی برای گذراندن دوره کارآموزی حتی بدون دستمزد هم باعث آسودگی خاطر دانشجویان معماری می‌شود».

سازمان تنظیم مقررات هند هیچ دستورالعملی برای کارآموزی ندارد

هیچ‌کس علاقه‌ای به صحبت در مورد این موضوع ندارد. Dezeen با چند کارگاه مختلف تماس گرفت تا جزئیات برنامه‌های کارآموزی آن‌ها را بداند؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها پاسخ ندادند.

شورای معماری که مرجع تنظیم مقررات هند است هم تنها در یک جمله کوتاه پاسخ داد: «هیچ دستورالعملی برای کارآموزی معماری وجود ندارد».

واسیشتا می‌گوید: «پیشنهاد کارآموزی بدون دستمزد به کارآموزان به معنای تحقیر پنج سال تلاش آن‌ها است. برای کشوری که با سرعت نور در حال توسعه است و نیاز به زیرساخت‌ها یک مشکل بحرانی فزاینده است، از دست دادن استعداد جوان با این روش‌های غیرمنصفانه غیرقابل‌تحمل است».

ماه گذشته وقتی‌که جونیا اشیگامی به دنبال نیروی کار بدون دستمزد برای استودیو توکیو و پروژه گالری‌های سرپنتاین بود، موضوع کارآموزی‌ها به اخبار راه پیدا کرد. مدیریت گالری‌های سرپنتاین به او گفت که از نیروی کار رایگان در پروژه آن‌ها استفاده نکند.

پس از آن استودیوی شیلیایی Elemental و استودیوی ژاپنی Sou Fujimoto Architects برنامه‌های کارآموزی خود را خاتمه داند. بااین‌حال کریم رشد طراح ساکن نیویورک با این استدلال که کارآموزهای رایگان از دوره‌های گران‌قیمت دانشگاهی استثمارگرانه تر نیستند، از این کار دفاع کرد.

در ادامه نسخه‌ای از مصاحبه با واشیستا را می‌خوانید:

مارکوس فیرز: در مورد خودت بگو.

  • اورواشی واسیشتا: من یک فارغ‌التحصیل 25 ساله معماری از دانشگاه جاگان نات در جیپور هند هستم. در حال حاضر به‌عنوان مدیر طراحی معماری در یک شرکت کار می‌کنم.

مارکوس فیرز: در مورد کارآموزی معماری در هند بگو. آیا کارآموزی بخش الزامی از آموزش معماری است؟

  • اورواشی واسیشتا: هر دانشجو ملزم به گذراندن یک دوره آموزشی حداقل 100 روزه – یک بخش الزامی از دوره پنج‌ساله کسب مدرک – است. بر اساس سیاست‌های دانشکده، مدت دوره کارآموزی بین 6 تا 12 ماه است. بعد از پایان کارآموزی دانشجو باید گواهی آموزش را تحویل دهد.

مارکوس فیرز: معمولاً در این کارآموزی‌ها حقوقی پرداخت می‌شود یا خیر؟

  • اورواشی واسیشتا: کارآموزی در هند صورت خوبی ندارند. بعضی از شرکت‌های معماری به کارآموزها حقوق پرداخت می‌کنند و بعضی از آن‌ها حقوقی پرداخت نمی‌کنند. من شش ماه در یک شرکت کارآموز بودم و ماهانه 4000 روپیه دریافت می‌کردم که معادل حدود 58 دلار (45 پوند) در ماه است. این مبلغ برای 12 تا 14 ساعت و گاهی تا 18 ساعت کار در روز خیلی ناچیز است. بعضی از دوستان من در دوره کارآموزی خود ماهانه 12000 روپیه دریافت می‌کردند (حدود 170 دلار یا 130 پوند). لازم به ذکر است بعضی از شرکت‌های معماری به کارآموزها حقوق می‌دهند که خیلی کمتر از حداقل دستمزد قانونی ایالت‌های هند برای یک نیروی کار ماهر است. ساعت کار در شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ اما بیشتر شرکت‌ها ساعت کاری‌های غیرعادی برای کارآموزها در نظر می‌گیرند.

مارکوس فیرز: چه قانونی در مورد کارآموزی در هند وجود دارد؟ آیا کارآموزی بدون دستمزد، قانونی است؟

  • اورواشی واسیشتا: هیچ قانون رسمی در هند برای این موضع وجود ندارد. کارآموزی بدون دستمزد قانونی نیست. شورای معماری که مسئول قانون‌گذاری آموزش معماری در هند است، هیچ قانونی الزامی در مورد دستمزد کارآموزها ندارد.

مارکوس فیرز: معماران جوان هندی ازجمله شما چه احساسی در مورد این کارآموزی‌ها دارند؟

  • اورواشی واسیشتا: ازنظر من باوجود این‌که کارآموزی معماری فرصت و تجربه ارزشمندی محسوب می‌شود اما نبود قانون اغلب باعث استثمار کارآموزها می‌شود. مثلاً در مورد خودم، حتی باوجود این‌که در کارآموزی خود دستمزد دریافت می‌کردم، این موضوع باعث ایمن کردن من در برابر رفتار غیرحرفه‌ای و بی‌ادبانه از طرف شرکت نشده بود. نقدهایی که به ما می‌شد معمولاً خارج از حدود کاری بود و دائماً بر سر ما فریاد می‌زدند و از ما می‌خواستند که ساعت‌های طولانی کار کنیم. کارآموزی محیط کار ایده آلی نبود؛ ما دائماً احساس می‌کردیم که روی تخم‌مرغ راه می‌رویم. در محیط کار کرامت ما حفظ نمی‌شد. داستان‌های کارآموزهایی که مجبور به کارهای بی‌ثمر می‌شوند، وقت خود را صرف چاپ کردن برگه‌ها یا دم کردن قهوه می‌کنند، زیاد هستند. بااین‌حال شرکت‌هایی کمی هم وجود دارند که تجربه مثبتی ازنظر آموزشی و مالی برای کارآموزهای خود ایجاد می‌کنند.

مارکوس فیرز: اگر کارآموزی بدون حقوق غیرمنصفانه یا استثماری است، چرا دانشجویان این کارآموزی‌ها را انتخاب می‌کنند؟

  • اورواشی واسیشتا: با پذیرش تعداد زیاد دانشجویان در دانشکده‌ها، نسبت تقاضا به عرضه بسیار بالا رفته است. در این شرایط حتی یک کارآموزی بدون دستمزد هم باعث اطمینان خاطر می‌شود.

مارکوس فیرز: آیا در مورد شرکت‌های پیمانکاری که از دانشجویان درخواست پرداخت هزینه در ازای کارآموزی می‌کنند شنیده‌ای؟

  • اورواشی واسیشتا: همه ما این شایعات را شنیده‌ایم اما هیچ مدرکی وجود ندارد. من ایمیل‌هایی را دیده‌ام که از شرکت‌های خاصی می‌آیند و به دانشجویانی که به دنبال پرداخت هزینه در قبال کارآموزی هستند پیشنهاد می‌دهند؛ اما هیچ شواهدی ندارم. سعی کردم از افرادی نام این شرکت‌ها را هم بپرسم؛ اما تا حالا موفق نشده‌ام. کارآموزها می‌ترسند که این کار مانع به دست آوردن گواهی آموزش شود.

مارکوس فیرز: کارآموزی بدون دستمزد چه تأثیری بر دانشجویان می‌گذارد؟

  • اورواشی واسیشتا: این کار استعدادها را هدر می‌دهد. بعضی از دانشجوهای بسیار بااستعداد به دلیل عدم پذیرش شرایط مالی شرکت‌ها نمی‌توانند کارآموزی خود را در شرکت‌های تراز اول بگذرانند. این کارآموزی‌ها تأثیر روانی هم بر دانشجویان داشته است. بسیاری از ما هم مانند اکثر کارآموزهای معماری مجبور می‌شدیم که کارهای بیهوده‌ای را بدون حداقل دستمزد انجام دهیم و این کار حس بی‌ارزش بودن در ما به وجود آورد. کارآموزی اعتمادبه‌نفس ما را نابود کرد، اشتیاق ما به رشته معماری را کاهش داد و باعث شد به باور خود به این حرفه شک کنیم. در کشور ما معماری معمولاً انتخاب اولیه یا ترجیح اکثر دانشجویان نیست. بعضی از دانشجویان دنبال کردن این رشته را به دلیل نداشتن علاقه به مهندسی رها می‌کنند. والدین هم دست از صرف کردن ثروت خود برای پشتیبانی از آموزش معماری فرزند خود برمی‌دارند. درحالی‌که اکثر دانشکده‌ها هیچ پیشنهادی در خصوص کارآموزی ارائه نمی‌دهند، ایده کارآموزی‌های بدون دستمزد هم بر این زخم نمک می‌پاشد و والدین و دانشجویان را نگران می‌کند. این موضوع باور شکست‌خورده بودن حرفه معماری در هند را تقویت می‌کند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .