مقاله تحلیلی: حفاری مکشی چیست؟

مقاله تحلیلی: حفاری مکشی چیست؟

حفاری مکشی فرآیند خاک‌برداری خاک یا آوار در یک سایت با استفاده از فشار خلأ است. آب یا هوای پرفشار، خاک و آوار را از هم جدا می کند تا به‌راحتی توسط خلأ از محیط خارج شوند. بیل مکانیکی مکشی این فشار مکش را ایجاد می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حفاری مکشی یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش های حفاری و خاک‌برداری محسوب می شود. این روش در مقایسه با روش های حفاری دستی و ماشینی مزیت‌های زیادی دارد. روش مکشی در حفاری مناطق نزدیک به خطوط لوله یا هرگونه تأسیسات زیرزمینی بهترین کارکرد را دارد.

نحوه کار در حفاری مکشی

کل فرآیند حفاری مکشی با استفاده از بیل مکانیکی مکنده، یک تانکر یا کامیون خلأ انجام می شود. در ابتدا بسته به شرایط محل، خاک یا سنگ منطقه با استفاده از هوای فشرده‌شده یا یک جت آب قدرتمند سست می شود.

در صورت استفاده از جت هوا برای سست کردن خاک، این روش را حفاری خلأ و در صورت استفاده از جت آب آن را حفاری هیدرو یا هیدرو-خلأ می نامند.

استفاده از جت آب به انهدام خاک سخت کمک می کند. دوغاب تولیدشده با کمک خلأ خارج می شود. خلأ از طریق سیستم فن یا با استفاده از یک دمنده جابجایی مثبت ایجاد می شود. فن‌های دوقلو یا سه‌قلو مقدار هوای زیادی تولید می کنند. قبل از استفاده از هوا برای حفاری، هوا در نازل دستگاه، محفظه ها، مخزن ذخیره‌سازی و سیستم فیلتر ریز شبکه جریان می‌یابد رو سپس به فرآیند مکش می رسد. (شکل 2)

لبه لوله مکش به‌منظور برش زمین به‌صورت دندانه دار طراحی‌شده است. در حفاری خلأ، برای به دام انداختن ذرات گردوغبار، مصالح با عبور از سیستم فیلتر ریز شبکه به مخزن نگه‌دارنده مکیده می شوند. در حفاری هیدرو-خلأ، آوار به‌صورت دوغاب مایع از یک سیستم خلأ قدرتمند به یک مخزن آوار منتقل می شوند.

کاربرد حفاری مکشی

کاربردهای مهم حفاری مکشی به شرح زیر است:

حفاری عمیق

حفاری مکشی در عمق های زیاد و به‌طور مثال برای تمیز کردن سیلوها یا مخازن ذخیره سازی استفاده می‌شود. می توان از آن برای تخلیه لوله سیستم فاضلاب زیرکار ساخته شده است، استفاده کرد. حفاری لازم برای نوسازی، مرمت یا اجرای پی را می-توان با روش حفاری مکشی انجام داد.

اصلاح خاک

تکنیک های اصلاح خاک مانند حذف خاک آلوده و شن، حذف مایع سمی و خرده مصالح را به‌راحتی می‌توان توسط حفاری مکشی انجام داد. همچنین برای اصلاح خاک اطراف درختان، از بین بردن ریشه هایی که باعث ایجاد خرابی اطراف کابل های زیرزمینی و خطوط لوله می شوند نیز کاربرد دارد. از حفاری مکشی برای تست حفره‌ها قبل از انجام هرگونه عملیات زمینی یا حفاری استفاده کرد.

حفاری مکشی در مناطق دارای ریل

از این روش برای زهکشی مناطق نزدیک به ریل و مکش ماسه ریخته شده اطراف ریل استفاده می شود.

تجهیزات موردنیاز برای حفاری مکشی

حفاری مکشی، خسارت ناشی از تأسیسات زیرزمینی را طی فرآیند حفاری از بین می برد. این یک مزیّت نسبت به حفاری های مکانیکی و سایر روش های حفاری است. استفاده از حفاری مکشی در کارهای دقیق مقرون‌به‌صرفه است و نیاز به ترمیم سطح کمتری دارد. در حفاری مکشی جان کارگران حفظ و در پول و زمان صرفه‌جویی می شود. حفاری مکشی یکی از کارآمدترین و ایمن ترین روش های حفاری در ساخت‌وساز است.

بیل مکانیکی های مکنده و روش های متداول حفاری

حفاری مکشی دارای مزیت های زیادی نسبت به بیل مکانیکی های کوچک و سایر روش های حفاری دستی است. برخی از مزایای اساسی آن ها عبارت‌اند از:

  1. حفاری مکشی باعث آسیب به تأسیسات زیرزمینی نمی شود.
  2. سوراخ حفرشده توسط بیل مکانیکی مکنده در مقایسه با دیگر روش های حفاری بسیار کوچک‌تر است و به‌سرعت پر می شود.
  3. سرعت فرآیند حفاری مکشی بسیار بیشتر از حفاری دستی است.

  منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .