مقاله تحلیلی: تأثیر فناوری واقعیت مجازی بر طراحی معماری

مقاله تحلیلی: تأثیر فناوری واقعیت مجازی بر طراحی معماری

 واقعیت مجازی تقریباً هر حوزه‌ای را تغییر خواهد داد. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این فناوری چگونه معماری را تغییر خواهد داد؟

زمانی بود که این فناوری صرفاً به‌عنوان یک موضوع تازه تلقی می‌شد اما به‌مرور مشخص شد که در بیشتر صنایع ازجمله معماری کاربردهای متعدد دارد.

احتمالاً شما هم در مورد این‌که VR چگونه بازی‌ها، موسیقی و حتی حوزه پزشکی را تغییر می‌دهد، شنیده‌اید. تاکنون فکر کرده‌اید که VR چگونه می‌تواند نحوه ساخت فضاها را تغییر دهد؟

VR به‌تدریج مورد قبول فعالان رشته معماری قرار گرفت. این فناوری تا حدی موجب تحول صنعت شده که می‌توان آن را اصلی‌ترین جزء فرهنگ قرن ۲۱ دانست.

در کل فناوری VR وسیله‌ای برای توصیف یک فضای سه‌بعدی و محیط‌های ایجاد شده، با استفاده از کامپیوتر است که فرد می‌تواند در آن حرکت کرده و با آن تعامل داشته باشد. در حال حاضر سه شرکت سونی،‌ فیس‌بوک و اچتیسی را می‌توان از پیشتازان استفاده از این تکنولوژی دانست.

معماری هم به VR احتیاج دارد. هر معماری به شما خواهد گفت که برای طراحی صحیح یک فضا به داده‌های درست، آمایش و تجسم نیاز دارید تا با استفاده از آن‌ها فضایی را خلق کنید که نه‌تنها یک هدف خاص را دنبال می‌کند بلکه الهام‌بخش نیز هست.

واقعیت مجازی نه‌تنها در این زمینه به شما کمک می‌کند بلکه می‌تواند پا را از این هم فراتر بگذارد. در ادامه تعدادی از جذاب‌ترین مزیت‌های واقعیت مجازی که روند کاری معمول معماران را تغییر می‌دهد، مطرح‌شده است.

ایده خود را به واقعیت تبدیل کنید

اگر تجربه اندکی در زمینه معماری داشته باشید حتماً می‌دانید که یکی از سخت‌ترین مهارت‌ها برای هر کسی تجسم فضاست. تجسم فضا نه‌تنها باعث به واقعیت تبدیل شدن ایده‌های الهام‌بخش می‌شود بلکه به در نظر گرفتن سایر جوانب کار مانند پشتیبانی ساخت‌وساز، نوع مصالح مورد نیاز و به واقعیت نزدیک کردن طرح هم کمک می‌کند.

واقعیت مجازی فرآیند را بسیار آسان می‌کند. اگرچه هنوز هم مدل‌سازی سه‌بعدی یک ابزار قدرتمند است اما VR می‌تواند دیدگاه شما را ملموس‌تر کند و به شما امکان قدم زدن در داخل ساختمان را بدهد.

راب کندال مدیرعامل شرکت Yulio می‌گوید: «VR می‌تواند به معماران کمک کند که بدون صرف زمان و هزینه لازم برای سایر روش‌ها؛ کاوش و جستجوی بیشتری انجام دهند و تجربه بیشتری کسب کرده و موارد آزمایشی خود را بهتر شبیه‌سازی کنند، از آن‌ها درس بگیرند و جواب درست را سریع‌تر پیدا کنند».

تصور کنید که می‌توانید پیش از آنکه حتی شالوده ساختمان اجرا شده باشد در ساختمان خود قدم بزنید. VR هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

واقعیت مجازی به شما این امکان را می‌دهد که از دفتر کار خود وارد یک فضا شوید و آن را بررسی کنید. شرکت‌هایی مانند Irish VR یا Roomle در حال کار روی فناوری VR برای چشم‌اندازهای معماری هستند.

ایده خود را در لحظه طراحی کنید

 اگر تا به حال تجربه استفاده از واقعیت مجازی را داشته باشید، حتماً می‌دانید که می‌توانید با دنیای مجازی تعامل داشته باشید و این قابلیت VR را تبدیل به یک ابزار طراحی قدرتمند می‌کند. همان‌طور که در CAD می‌توانید یک مدل تولید کنید، در واقعیت مجازی می‌توانید مدل خود را بسازید.

تصور کنید که در دنیای واقعیت مجازی هستید و نه‌تنها می‌توانید یک ساختمان بسازید بلکه می‌توانید در داخل آن ایستاده و المان‌ها را اصلاح کنید. این قابلیت به شما امکان ایده پردازی و اصلاح آن در جهان سه‌بعدی را می‌دهد.

در طول فرآیند طراحی می‌توانید وارد ساختمان شده و پنجره‌ها، درها، اتاق‌ها و غیره را تنها با استفاده از یک هدسِت تغییر دهید. VR نه‌تنها فرآیند طراحی را دقیق‌تر و جذاب‌تر می‌کند بلکه سرعت آن را هم بسیار افزایش می‌دهد.

رابطه مشتری و معمار

غوطه‌وری در فضا، کلید اصلی فروش یک ایده خوب به مشتری است. هنگام ارائه یک ایده جدید به مشتری، باید تمام احساسات، ایده‌ها و طرح مربوط به چشم‌انداز خود را بیان کنید. معماران قطعاً این کار را چندان ساده نمی‌دانند؛ اما VR این کار را بسیار ساده کرده است.

راب کندال می‌گوید: «VR تائید مشتری را تسریع می‌کند و تغییرات مراحل آخر را به حداقل می‌رساند؛ در نتیجه بازگشت سرمایه زودتر اتفاق می‌افتد».

می‌توانید به معنای واقعی مشتری را به محیط مورد نظر برده و قابلیت تعامل با محیط را به آن‌ها بدهید.

داده‌های محیطی

در CAD هم به تأثیر محیط بر ساختمان توجه می‌شود اما هنوز هم با محدودیت‌هایی همراه است. با استفاده از VR می‌توان عوامل محیطی که ممکن است بر ساختمان تأثیر بگذارند را در طرح وارد کرد. می‌توانید با استفاده از داده‌های محیطی به‌راحتی ببینید که نور خورشید در یک اتاق خاص چگونه است. امکانات VR بی‌انتهاست.

برای آموزش

با در نظر گرفتن همه این موارد حتماً تا حالا دریافته‌اید که VR در معماری یک ابزار بالقوه بی‌نظیر برای آموزش است؛ برای مهندسی خودرو یا پزشکی هم همین‌طور. واقعیت مجازی در معماری نه‌تنها قابلیت قدم زدن در بناها و تعامل با ساختمان‌ها را به شما می‌دهد بلکه با استفاده از آن می‌توانید با دیگر ساختمان‌های مورد نظر خود در دنیا ارتباط برقرار کنید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط:

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های nickzad

نیکزاد نودهی

مهندس عمران-علاقه‌مند به مهندسی زلزله
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .