مقاله تحلیلی: بلاک چین چگونه آینده ساخت‌ و ساز و بیم را تغییر می‌ دهد؟

مقاله تحلیلی: بلاک چین چگونه آینده ساخت‌ و ساز و بیم را تغییر می‌ دهد؟

 صنعت ساخت‌وساز بنا بر ضرورت تا حد زیادی غیرقابل انعطاف است. درحالی‌که محیط‌های کاری و صنایع متعددی تحت تأثیر فنّاوری‌های جدید دست‌خوش تغییر می‌شوند اما فرآیند ساخت‌وساز تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

یکی از فناوری‌های غالب، بلاک چین است. بلاک چین یک پلتفرم متحول کننده مبتنی بر ارز رمزپایه/ ارز رمزگذاری شده است. در این مقاله مروری کلی بر فنّاوری بلاک چین و مزایای بالقوه آن خواهیم داشت.

بلاک چین چیست؟

حدود یک دهه از ظهور بلاک چین می‌گذرد. بلاک چین بستر پشتیبان بیت کوین که یک ارز دیجیتال است، محسوب می‌شود. باوجوداین صنایع دیگر به دنبال راه جدیدی برای استفاده از بلاک چین هستند.

به عبارت ساده‌تر بلاک چین را می‌توان به‌عنوان ساختار غیرمتمرکز داده تعریف کرد. هر فرد در هر طرف مبادله یا معامله که باشد می‌تواند یک کپی از آنچه در فرآیندها رخ داده داشته باشد. از ویژگی‌های دیگر می‌توان به عدم امکان حذف اطلاعات اشاره کرد.

قبل از اینکه هرگونه مبادله‌ای به مرحله پایانی برسد، یک آیتم خط به همه افرادی که باید فرآیند را تائید کنند ارسال می‌شود. درصورتی‌که همه جزئیات درست باشند، تراکنش یا انتقال داده صورت می‌گیرد.

نکته مهم فروش در این فنّاوری، غیرمتمرکز بودن آن است. هیچ تمرکز و نقطه‌ضعفی در این فنّاوری وجود ندارد که هکرها بتوانند از این طریق نفوذ کنند. ساختار بلاک چین به لحاظ نوع طراحی تقریباً هیچ راه نفوذی برای حمله هکرها باقی نگذاشته است. به دلیل امنیت این پلتفرم نیازی به منتظر بودن برای تائید تراکنش یا مبادله نخواهد بود.

بلاک چین کاربردهای متعددی در صنعت ساخت‌وساز دارد که ما در ادامه به سه مورد اشاره می‌کنیم.

همکاری گسترده- همه ذینفعان با یک مدل واحد از پروژه سروکار دارند

بهبود گردش کار یکی از مزایای بالقوه بلاک چین است. دلیل این است که بلاک چین امکان استفاده از مدل پروژه را برای همه افراد درگیر در پروژه به‌صورت هم‌زمان فراهم می‌کند. ثبت همه رویدادها به این شیوه به افراد در درک بهتر کارها کمک می‌کند و همچنین به افراد این امکان را می‌دهد از چالش‌هایی که دیگران با آن‌ها مواجه هستند، آگاهی یابند. در درازمدت این ساختار باعث کاهش ریسک و مشاجرات یا اختلافات می‌شود.

بلاک چین همچنین موجب بهبود مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌شود. در حال حاضر، بیم از شبکه‌های نظیر به نظیر برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده می‌کند. بلاک چین به‌روزرسانی‌های فوری را برای همه افرادی که روی پروژه بیم کار می‌کنند، ممکن می‌سازد. این نوع فیدبک و نظارت مداوم از جانبه همه افراد به شفافیت بیشتر و استانداردهای بالاتر کار منجر می‌شود.

در سال 2018 نرم‌افزارهای پیشرفته مدیریت پروژه، همکاری در پروژه را ممکن ساخته‌اند اما بلاک چین می‌تواند ما را به یک گام جلوتر ببرد. در یک محیط دیجیتالی مبتنی بر داده، تحویل پروژه به‌صورت کارآمدتر و دقیق‌تر تبدیل به واقعیت می‌شود.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند- فرآیند پرداخت اتوماتیک

بلاک چین می‌تواند ترویج قراردادهای هوشمند را در صنعت ساخت‌وساز تسهیل کند. به عبارت ساده، یک قرارداد هوشمند به‌واسطه خودکار سازی فرآیند پرداخت را ساده و همچنین سرعت می‌بخشد. مدیران پروژه می‌توانند با استفاده از یک سیستم که پرداخت‌ها را خودکار سازی می‌کند، خلأهای موجود و تا خیرات را حذف کنند.

به‌طور مثال در این سیستم اگر بخشی از آجرکاری بررسی و سپس تائید شود، پرداخت به‌صورت اتوماتیک به پیمانکار مربوطه صورت می‌گیرد.

بهبود مدیریت اختلافات و شفافیت زنجیره تأمین

محدوده وسیعی از اختلافات و مشاجرات در پروژه‌های ساختمانی بزرگ وجود دارد. باوجود تعداد زیاد ذینفعان و پیمانکاران، مدیران پروژه در ثبت و نگه‌داری مدارک و سوابق سهل‌انگاری می‌کنند. اگر اختلافات جدی باشند، امکان این‌که به مشاجرات و تأخیرهای بزرگ در پروژه منجر شوند، وجود دارد.

زیرساخت‌های بلاک چین در این زمینه پتانسیل‌های زیادی دارند. همه داده‌ها و اسناد لازم را می‌توان در بلاک چین نگه‌داری کرد.

همانند جابجایی مصالح در زنجیره تأمین، از بلاک چین می‌توان برای ردیابی اقلام فیزیکی از مبدأ تا مقصد استفاده کرد. این شفافیت تا حد زیادی موجب بهبود زنجیره تأمین می‌شود و همچنین این امکان را به افراد می‌دهد تا با بررسی وضعیت از بروز خطاهای سهوی و کمبودها جلوگیری کنند.

پیاده‌سازی موفق بلاک چین در ساخت‌وساز مستلزم این است که همه افراد به سیستم دیجیتال اعتماد کنند.

پلتفرم ConnectX - مدیریت یکپارچه پروژه

از مزایای پلتفرم ConnectX  برای مدیران پروژه می‌توان به شفافیت، امنیت و مدیریت قراردادهای هوشمند اشاره کرد. ConnectX  مجموعه‌ای از ماژول‌های قدرتمند مدیریت پروژه را با هم ترکیب می‌کند.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

 یادداشت تحلیلی: تاثیرات بلاک چین روی آینده صنعت ساخت و ساز 

یادداشت تحلیلی: آینده مهندسی عمران و سازه در سال 2025

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .