مقاله تحلیلی: کاربرد BIM و VDC در ساخت و ساز

مقاله تحلیلی: کاربرد BIM و VDC در ساخت و ساز

BIM و VDC چه هستند؟

فناوری تأثیر زیادی در صنعت ساخت وساز دارد و عمدتاً باعث ایجاد تغییرات مثبت می شود. استفاده از نرم افزار، سخت افزار و ابزارهای دیجیتالی مختلف باعث افزایش بازدهی در این حوزه می شود، اگرچه هنوز لازم است کارهای زیادی انجام شود تا همه افراد در این مسیر قدم بردارند. به‌قول‌معروف، پیر را تعلیم دادن مشکل است!

بخشی از این تغییرات در زمینه طراحی در پروژه ها بوده است. هرکسی در این صنعت با BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) و VDC (طراحی و ساخت مجازی) آشنا خواهد شد اما میزان تغییر و تحولاتی که این فناوری به وجود آورده باعث ایجاد سردرگمی شده است.

این فناوری ها هم زمان با ظهور روش ها، نرم افزارها و فرآیندهای جدید به وجود آمده اند. بعضی از آن ها ممکن است ارتقا یافته نسخه های قدیمی تر باشند، درحالی که بعضی دیگر ممکن است به صورت موازی توسعه پیدا کنند و به نظر مشابه برسند اما کاربردهای دیگری داشته باشند.

BIM و VDC چه تفاوتی با هم دارند؟

با تعریف BIM و VDC شروع می کنیم. BIM یا حداقل مفهوم آن از دهه 1970 وجود داشته است. اگرچه، در اوایل دهه 2000 تبدیل به یک نام استاندارد برای نمایش دیجیتالی فرآیند ساخت وساز شد.

کمیته ملی استاندارد مدل اطلاعات ساختمان ایالات‌متحده، BIM را به عنوان نمایش دیجیتالی خصوصیات فیزیکی و عملکردی ساختمان تعریف می کند. مدل BIM یک ساختمان، منبع مشترکی برای اطلاعات مربوط به آن ساختمان است و مبنای قابل‌اعتمادی برای تصمیم گیری در طول عمر سازه است. بیم همچنین اطلاعات مربوط به آیتم‌های اولیه تا مسائل مربوط به تخریب را پوشش می‌دهد.

طراحی سنتی ساختمان متکی بر نقشه های فنی دوبعدی بود. BIM با نمایش ابعاد فضایی عرض، ارتفاع و عمق، این نقشه‌ها را به سه بعد گسترش می دهد. ابعاد دیگر یعنی زمان و هزینه هم به آن اضافه شده است.

یکی از جنبه های خوب BIM این است که اشیا را به صورت پارامتری تعریف می کند. به این معنی که اگر یک آیتم اصلاح شود، موارد وابسته به آن به طور خودکار تغییر می کنند.

سردرگمی جایی پیش می آید که بعضی ها BIM را با نسخه سه بعدی CAD (ترسیم به کمک کامپیوتر) اشتباه می گیرند و گاهی اوقات فکر می کنند VDC همان BIM است.

اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. درحالی‌که روش های سنتی به نقشه ها و طرح های شماتیک دوبعدی محدود شده، CAD امکان سه‌بعدی سازی این روند را فراهم می‌کند. فایل های BIM، مدل های غنی از اطلاعاتی هستند که می توانند از تیم های طراحی به پیمانکاران و مهندسین و سپس به کارفرما منتقل شوند و به هر شخص در این زنجیره این امکان را می-دهند تا لایه مربوط به کار خود را به مدل اضافه کند.

بیایید به VDC بپردازیم. تعریف دقیق آن، کار بسیار دشواری است. VDC (طراحی و ساخت مجازی) راهی برای برنامه ریزی و هماهنگی یک پروژه به طور مشترک است و ارتباط تنگاتنگی با BIM دارد اما دقیقاً به همان معنی نیست.

در حقیقت، VDC به معنی ساخت کل پروژه به‌صورت دیجیتالی قبل از ساخت آن با آجر و ملات یا هر مصالح دیگری است. VDC از مدل BIM استفاده می کند تا مراحل ساخت را از ابتدا تا انتها، طرح ریزی کند. تمرکز این روش بر روند ساخت مدل BIM است و فاکتورهایی مانند برآورد هزینه، برنامه ریزی و بودجه را در برمی‌گیرد.

بخش بزرگی از VDC شامل انتقال از دیجیتال به شرایط فیزیکی و بازگشت دوباره به دیجیتال است. VDC شامل مدل سازی سه بعدی، بررسی مدل و مدل سازی ابر نقطه است.

چگونه پذیرش BIM و VDC را در صنعت ساخت‌وساز افزایش دهیم؟

چگونه از کاربرد گسترده BIM و VDC در ساخت‌وساز مطمئن شویم؟ در انگلستان، دولت از حمایت‌کنندگان BIM محسوب می‌شود. در سال 2016 یک استراتژی تدوین شد که طبق آن استفاده از BIM در پروژه هایی با بودجه عمومی الزامی شد.

پیشرفت های فناوری دیجیتال فرصتی را برای افزایش بازدهی و بهره وری در ساخت و ساز ایجاد کرده است. استفاده از فناوری دیجیتال روش های همکاری را برای پیشبرد نوآوری و کاهش ضایعات تسهیل می کند. دولت به سرمایه‌گذاری خود روی این پیشرفت‌ها ادامه خواهد داد تا بهره‌وری در پروژه‌های عمرانی افزایش یابد. ازجمله راهکارهای اتخاذ شده می توان به مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) اشاره کرد.

پیمانکاران اصلی که قادر به سرمایه گذاری در فناوری هستند، BIM را پذیرفته اند اما افراد دیگر در چرخه تأمین چطور؟

شرکت هایی که پی به مزایای BIM برده‌اند از این فناوری استفاده می‌کنند، اما بقیه که هنوز مزایای BIM برایشان روشن نیست، از پذیرش آن خودداری می کنند. پیمانکاران کوچک‌تر نسبت به سرمایه‌گذاری پول و منابع انسانی روی فناوری‌های جدید محتاط هستند.

مهم است که پیمانکار اصلی، درک و دانش BIM را در چرخه تأمین، ارتقا دهد. بین دانش BIM کارفرمایان و پیمانکاران کوچک‌تر، شکاف وجود دارد و این یعنی پذیرش این فناوری به‌کندی صورت گرفته است، اما اوضاع در حال تغییر است.

بخشی از مشکل، جابه جایی بین نرم افزارهای رویت، تکلا، اتوکد، 3D و ماکرواستیشن است. نبود ارتباط بین این نرم افزارها باعث بروز مشکل در انتقال مدل ها می شود.

برای پیمانکار رده 1 آنچه مفید است این است که یک نقشه راه روشن درباره بهترین روش به کارگیری BIM در اختیار تأمین‌کنندگان قرار دهد.

هم چنین اگر یک فرد مسلط به BIM در شرکت وجود داشته باشد تا در انجام این وظیفه کمک کند می تواند برای پیمانکار اصلی نیز مفید باشد.

همان‌طوری که مشاهده می شود، هنوز راه درازی تا درک و پذیرش این فناوری ها در این صنعت وجود دارد؛ اما اگر دولت به اهمیت BIM پی ببرد، همه پیمانکاران، چه کوچک و چه بزرگ، آن را به کار خواهند گرفت.

همه‌چیز درباره داده ها است

در آخر، همه این مسائل به داده ها برمی گردد. بازخوردهای جمع‌آوری ‌شده در کارگاه به عنوان سوخت برای یک فرآیند موفق BIM و VDC عمل می‌کنند. جای تعجب نیست که یک مدل سه بعدی تنها به‌اندازه داده های اضافه شده به آن، خوب و مفید است.

به همین دلیل است که پذیرش کاربران در کارگاه یکی از مؤلفه‌های اساسی موفقیت است. خوشبختانه، ذی نفعان بیشتر و بیشتری در این صنعت، نیاز به فرآیند ساخت وساز چابک و داده محور را درک می کنند. در این فرآیند همه افراد درگیر، با هم در ارتباط هستند.

به‌این‌ترتیب، همه افراد درگیر در پروژه می توانند با اطمینان روی آخرین نسخه پروژه کار کنند و از اشتباهات هزینه بر و تا خیرات غیرضروری جلوگیری کنند. بدیهی است که توسعه یک فرهنگ داده قوی و فعال می تواند سازمان شما را بسیار جلو بیندازد.

داده، پیوند گم‌شده‌ای است که می تواند عوامل ساخت وساز را به هم متصل کند اما چیزی نیست که توسط مدیرعامل اجرا شود. این یک تغییر الگوی بزرگ و جسورانه است که نیازمند ابتکار عمل شجاعانه و سرمایه گذاری سنگین مالی و منابع است با توجه به این‌که هزینه فناوری اطلاعات در ساخت‌وساز از 1% هم تجاوز نمی کند، این یک عنصر حیاتی است.

آینده دیجیتالی خود را ارزیابی کنید

پیدا کردن فردی که این تغییر را رهبری کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همیشه باید بین کارشناسان داده در دفتر و کارکنان در محل پروژه ارتباط مستقیمی برقرار باشد. در این صورت است که می‌توانید فناوری دیجیتال موردنظر خود را به راه حل های کاربردی تبدیل کنید.

نتیجه این ارزیابی به سازمان ها در ساخت وساز کمک می کند تا روی مشکلات واقعی خود تمرکز کنند و یک استراتژی دیجیتالی ارائه دهند که متناسب با نیازهای آنان باشد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .