مقاله بتنی: ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

مقاله بتنی: ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

مراحل ساخت یک راه‌پله بتنی شامل طراحی، آماده‌سازی فونداسیون، قالب‌بندی، آرماتور گذاری، بتن‌ریزی، پرداخت و عمل‌آوری می‌شود. ساخت یک راه‌پله ازاین‌جهت دشوار محسوب می‌شود که وجود بک مهندس برای بررسی همه جوانب و طراحی و همچنین نیروی کار ماهر برای ساخت آن ضروری است.

در این مقاله به توضیح مفصل چگونگی ساخت یک دستگاه پله بتنی از ابتدا تا انتها می‌پردازیم.

مراحل ساخت راه‌پله بتنی

در ادامه به مراحل ساخت یک راه‌پله بتنی اشاره می‌کنیم:

1- طراحی دستگاه پله

طراحی دستگاه پله مستلزم داشتن دانش مربوط به جوانب طراحی و بررسی محل است. عوامل اثرگذار بر طراحی راه‌پله را می‌توان ارتفاع طبقه، عرض پله، خیز پله، عرض کف پله، ضخامت پله، زاویه پله، بار وارد بر پله و بسیاری از جوانب دیگر که حاکی از ضروری بودن استفاده از مهارت‌های یک مهندس در طراحی یک دستگاه پله بی‌نقص هستند، دانست.

ابعاد استاندارد دستگاه پله به شرح زیر است:

ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

2- فونداسیون و تکیه‌گاه دستگاه پله

فونداسیون دستگاه پله باید به نحوی ساخته شود که بارهای وارد بر پله کاملاً به زمین منتقل شوند و همچنین در مقابل حرکت راه‌پله مقاومت کند.

درصورتی‌که در ابتدای راه‌پله تیری (تیری که بین فونداسیون و دیوار اجرا می‌شود تا از گسترش و انتقال ترک‌ها از دیوار به فونداسیون در شرایطی که فونداسیون دچار نشست شده است، جلوگیری کند. این تیرها بارها را به‌صورت مساوی روی فونداسیون پخش می‌کنند) وجود داشته باشد می‌توان آرماتورها را در جهت انتقال بار به آن متصل نمود. در غیر این صورت می‌توان یک فونداسیون کوچک بتنی بدین منظور ساخت.

برای جلوگیری از حرکت قسمت فوقانی، دستگاه پله به تیرهای سقف یا دال متصل می‌شود.

3- قالب‌بندی دستگاه پله

مهم‌ترین مرحله در ساخت یک راه‌پله بتنی، قالب‌بندی مناسب است. در این مرحله لازم است که زاویه، ابعاد، کف پله و خیز آن بررسی شود. معمولاً هنگام اتصال پله به دیوار شیب، کف پله و خیز آن روی دیوار علامت‌گذاری می‌شود تا قالب‌بندی به‌درستی انجام گیرد.

ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

حداقل ضخامت تخته‌های قالب‌بندی به‌منظور تحمل وزن بتن باید 2 اینچ باشد. از تیرک‌های عمودی به‌عنوان تکیه‌گاه سیستم قالب‌بندی استفاده می‌شود. برای فرم دادن پله از تخته‌های چوبی که به‌واسطه پیچ به المان‌های کناری سیستم قالب‌بندی متصل شده‌اند، استفاده می‌گردد.

4- آرماتور گذاری دستگاه پله

برای انتقال بار وارد بر دستگاه پله لازم است که از آرماتورهایی بدین منظور استفاده شود تا بارها به زمین منتقل گردند. تعداد و ابعاد آرماتورها به‌واسطه محاسباتی که مهندس سازه با در نظر داشتن بارهای وارد بر پله انجام می‌دهد، تعین می‌شود.

ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

آرماتور گذاری با رعایت حداقل فاصله به‌اندازه 25 میلی‌متر انجام می‌گیرد.

5- بتن‌ریزی دستگاه پله

بتن‌ریزی از قسمت پایینی دستگاه پله آغاز و به سمت بالا ادامه داده می‌شود. بتن نقش مهمی در تأمین مقاومت و دوام دستگاه پله دارد. نسبت مواد تشکیل‌دهنده بتن در یک طرح اختلاط استاندارد به ترتیب 3، 2 و 4 برای سیمان، ماسه و سنگ‌دانه (درشت) و آب است.

توصیه می‌شود که در حین بتن‌ریزی از ویبراتور به‌منظور حذف هوای داخل بتن و جلوگیری از متخلخل شدن آن استفاده گردد.

 ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

این کار باید با دقت و حوصله انجام گیرد چراکه حرکت‌های غیرمنتظره موجب جابجایی قالب و یا حتی فروریزش آن می‌شود. توصیه بر این است که سقف و دستگاه پله در یک روز بتن‌ریزی شوند. این کار موجب اتصال محکم المان‌ها به یکدیگر می‌گردد.

6- حذف قالب‌ها

حداقل 21 روز زمان نیاز است تا بتن کاملاً خشک شود؛ بنابراین باز کردن قالب‌ها باید بعدازاین مدت صورت گیرد. در این 21 روز باید اقدامات لازم در جهت عمل‌آوری بتن و جلوگیری از تشکیل ترک‌های ناشی از انبساط حرارتی انجام شود.

ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

بعد از 21 روز قالب‌ها با دقت و به کمک یک چکش باز می‌شوند. در غیر این صورت ممکن است به بتن یا لبه‌های پله آسیب وارد شود.

7- پرداخت بتن

پس از حذف قالب‌ها می‌توان کار پرداخت سطوح بتنی دستگاه پله را آغاز کرد. این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. می‌توانید از یک ماله بدین منظور استفاده کنید. برای اینکه پله ظاهر بهتری داشته باشد، استفاده از گرانیت گزینه خوبی خواهد بود.

ساخت دستگاه پله بتنی- مراحل و جزئیات

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF
برچسب ها: 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
نرم افزار مناسب برای طراحی، انالیز پله ها، تیرهای اسانسورها، انکر بولت ها ؟
برای آنالیز و تهیه محاسبات سازه های فلزی مانند پله ها، تیرهای اسانسورها، انکر بولت ها، framing و ...چه نرم افزاری را پیشنهاد میکنید؟
عکس کاربر
2پاسخ
ضخامت دال راه پله
حداقل ضخامت دال راه پله چه مقدار است و طبق کدام بند مقررات ملی است؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .