مقاله تحلیلی: نکات مهم هنگام ساخت سازه‌های بلندمرتبه

مقاله تحلیلی: نکات مهم هنگام ساخت سازه‌های بلندمرتبه

 تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه به‌سرعت در حال افزایش است و هر کشوری سعی بر این دارد که آخرین شیوه را در این راستا اتخاذ کند. امروزه آسمان‌خراش‌ها جزئی معمول از شهرها محسوب می‌شوند. ساخت سازه‌های بلند، با چالش‌های زیادی همراه است.

ساخت سازه‌های مرتفع دارای پیچیدگی‌های زیادی از آزمایش خاک تا تجزیه‌وتحلیل سازه‌ای است. بررسی کیفیت مصالح یکی دیگر از موارد مهم است که تضمین می‌کند ساختمان پایداری لازم را طی چند دهه دارد. امروزه سازندگان از مصالح نسل جدید برای کاهش مصرف انرژی و آب استفاده می‌کنند که رویکردی از مفهوم ساختمان سبز محسوب می‌شود.

سازندگان عموماً بر چهار عامل اصلی در طراحی ساختمان‌ها ازجمله بهره‌وری، سازگاری، دوام و کیفیت تأکید دارند. مصالحی که در ساخت‌وساز استفاده می‌شوند دارای بهره‌وری بالا هستند تا ساختمان‌ها را زیبا، سازگار با محیط‌زیست و بادوام کنند.

امروزه طراحان، روش کاملاً متفاوتی نسبت به فرآیند متعارف اتخاذ می‌کنند. فناوری، نوآوری و کیفیت همچنان در مرکز توجه ساخت‌وساز باقی می‌ماند و به برنامه ریزان و طراحان اجازه می‌دهد تا از مصالح مناسب برای خدمت بهتر به مشتریان استفاده کنند.

 یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که طراحان با آن روبه‌رو هستند روش ساخت‌وساز است. این موضوع به‌طورکلی تحت تأثیر محل ساخت قرار دارد. اکثر اوقات، طراحان باید قوانین ساخت‌وساز را با توجه به طراحی معماری تغییر دهند.

ساختمان‌های مرتفع از یک سیستم نمای معماری پیروی می‌کند که در /آن نما با حفظ خصوصیاتی مانند نفوذپذیری هوا، مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، توانایی مقاومت در برابر بار باد، عدم تأثیرپذیری در خیز زیاد در طی یک زمین‌لرزه، طراحی و مهندسی می‌شوند.

نمای ساختمان نقش مهمی در حفظ روند ساخت‌وساز در مسیر درست ایفا می‌کند. نماها، دیگر یک فیلتر منفعل بین محیط خارجی و داخلی ساختمان محسوب نمی‌شوند و در عوض ارتباط مستقیمی با ساختمان دارند.

نگرانی اصلی در ساخت چنین ساختمان‌هایی، حفظ ایمنی در سطح بالا است. طراحان باید هر موضوع را به‌دقت در نظر داشته باشند. این موضوع‌ها از یک طراحی مؤثر تا منابع انرژی را شامل می‌شوند.

امروزه در ساخت‌وساز علاوه بر موضوعات اصلی موضوعاتی مانند انرژی گرمایش جهانی، استفاده از منابع و تولید زباله، به‌طور قابل‌توجهی، موردتوجه قرارگرفته‌اند.

ساختمان‌های مرتفع به سازه‌هایی گفته می‌شود که ارتفاعی بیشتر از 75 فوت از کمترین ارتفاعی که اداره‌ آتش‌نشانی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد، دارند.

بزرگ‌ترین چالش در بستر طراحی مهندسی مربوط به پمپاژ آب گرم و سرد و تهیه تجهیزات تهویه هوا است. ازاین‌رو پروژه‌های بزرگ به توجه بیشتری از طرف سازندگان و طراحان نیاز دارند. 

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
6پاسخ
درخواست كمك تز پايان نامه در موضوع طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند
باعرض خسته نباشید خدمت اساتید محترم موضوع پایان نامه من در مورد طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند میباشد Performance- Based Seismic Design احتیاج به تز کامل در مورد این موضوع دارم یا اینکه راهنمایی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه