مقاله تحلیلی: اشتباهات رایج در طراحی تیرچه- قسمت اول

مقاله تحلیلی: اشتباهات رایج در طراحی تیرچه- قسمت اول

پروژه‌های ساخت‌وساز، چه کوچک باشند چه بزرگ، دارای مراحل یا فازهای مختلفی هستند. آنچه در مراحل اولیه اتفاق می‌افتد نحوه پیشروی پروژه و هزینه موردنیاز تا پایان آن را مشخص کند. مشورت با تأمین‌کننده تیرچه‌های فولادی در مراحل اولیه می‌تواند از طریق جلوگیری از اشتباهات رایج در مراحل اولیه، مانع تأخیر و هزینه‌های اضافه شود.

مشاهده قسمت دوم این مقاله

تعیین آپلیفت

گاهی اوقات در نقشه‌های قرارداد بارهای خالص بلند شدگی ناشی از بار باد بر بام به نحو مناسبی تعیین نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال این نقشه‌ها ممکن است تنها اجزا و پوشش را برای یک چارت با مساحت 10 فوت مربع مشخص نمایند. این اطلاعات برای محاسبه  مقدار خالص بلند شدگی اجزا و پوشش برای تیرچه‌ها که عموماً مساحت 100 فوت مربعی یا بیشتر دارند، کفایت نمی‌کنند. در موارد دیگری، طراح ممکن است تنها جدولی همچون جدول شکل 1 را در نظر بگیرد. جداول فشار مانند این جدول اطلاعات کافی در خصوص بار در اختیار تولیدکنندگان تیرچه قرار نمی‌دهند. بهتر است که بارهای تیرچه توسط مهندس سازه محاسبه و ارائه شود. مالک ممکن است با مشاهده هزینه‌های غیرمنتظره مربوط به المان‌های اضافه‌تر به‌منظور ایجاد مهار کافی برای تارهای پایینی یا افزایش سایز تار پایینی به‌منظور تأمین مقاومت کافی در برابر بلند شدگی، متعجب شود.

حرکت و انباشتگی برف

انباشتگی برف حتی زمانی که لازم نباشد، غالباً در اطراف تجهیزات روی بام (RTU ها) تعیین می‌شود. برای یک واحد تهویه مکانیکی هوا در پشت‌بام، مهندس باید وضعیت را با دقت با توجه به الزامات جابجایی و انباشتگی برف طبق ASCE 7-10، حداقل بارهای طراحی برای ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها، بررسی نماید. طبق بخش 7.8 این استاندارد درصورتی‌که سمت برآمده بام طولی کمتر از 15 فوت داشته باشد، اعمال این بار به آن سمت لازم نیست.

تولیدکنندگان فولاد

غالباً نقشه‌ها تولیدکنندگانی را در فهرست می‌آورند که دیگر فعالیت ندارند. حتی درصورتی‌که تأمین‌کننده همچنان در بازار فعالیت داشته باشد، تعیین تنها یک تأمین‌کننده می‌تواند پتانسیل افزایش هزینه را به علت اینکه فروشنده وارد رقابت نمی‌شود، افزایش دهد.

تأمین‌کننده‌ای دیگر ممکن است بتواند محصولی را پیشنهاد دهد که با توجه به چالش‌های مهندسی و طراحی بهتر عمل کند و هزینه کمتری داشته باشد. همچنین ممکن است الزامات خاصی برای منطقه ساخت وجود داشته باشد که مهندس تعیین‌کننده مشخصات المان‌های سازه از آن آگاه نباشد. به‌عنوان‌مثال یک مهندس ممکن است محصولی را تعیین کند که با آن آشنایی و راحتی بیشتری داشته که در بازار آن منطقه وجود ندارد. ممکن است مهندس نداند که انتقال این محصول به کارگاه ساخت هزینه بیشتری دارد. همچنین ممکن است یک محصول خاص به صورتی طراحی‌شده باشد که نیاز به اجزا و فرآیندهای خاصی داشته باشد که هزینه‌های مصالح و برپا سازی آن را افزایش می‌دهد.

المان‌های سرد نورد شده

مشابه با اشتباه مربوط به تعیین تولیدکنندگان مشخص، مجاز ندانستن اعضا و نبشی‌های سرد نورد شده نیز باعث مشکلاتی می‌شود. با انجام این کار ممکن است تعداد تولیدکنندگان موجود را محدود کرده، اما امکان دریافت پیشنهادهای متعدد را از بین برده و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. برخی از طراحان از اعضای سرد نورد شده استقبال نمی‌کنند زیرا زمانی که مشکلی وجود داشته باشد و نیاز به اصلاح باشد، نمی‌دانند با در نظرگیری به ویژگی‌های فولاد سرد نورد شده چه باید بکنند. مشورت با یک مهندس آشنا به بحث تیرچه می‌تواند به روشن‌تر کردن گزینه‌ها کمک کند.

جرثقیل‌ها

وقتی بار جرثقیل وارد بر تیرها مشخص شد، تأمین‌کننده باید بارگذاری چرخه‌ای که با نام خستگی نیز شناخته می‌شوند را در نظر بگیرد. تأمین‌کننده تیرچه باید دسته‌بندی جرثقیل، نوع جرثقیل و چگونگی کنترل آن را بداند؛ این موارد عوامل مربوط به تأثیر و خستگی را که در طراحی تیرچه استفاده می‌شوند را مشخص می‌کنند.

درصورتی‌که اطلاعاتی از دسته‌بندی جرثقیل در فاز طراحی در دسترس نباشد، لازم است به‌محض اینکه اطلاعات لازم در دسترس قرار گرفت آن‌ها را لحاظ کرد. خستگی که این تیرچه‌ها ممکن است تحمل کنند مشابه با خم کردن و صاف کردن مکرر یک گیره کاغذ است. درنهایت این گیره کاغذ شکسته خواهد شد. زمانی که تأمین‌کنندگان تیرچه این اطلاعات را داشته باشند، تیرها را به‌منظور تحمل این بارگذاری تکراری جرثقیل‌ها طراحی خواهند کرد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
سقف تک شیب در فریم کد
سلام، وقت بخیر میخواستم بدونم سقف تک شیب در فریم کد چجوری مدل میشه من فقط سقف دو شیب (gable) رو تو نرم افزار دیدم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .