مقاله تحلیلی: 21 چیزی که دانشجویان مهندسی باید در بدو ورود به دانشگاه بدانند

مقاله تحلیلی: 21 چیزی که دانشجویان مهندسی باید در بدو ورود به دانشگاه بدانند

دوران دانشجویی ممکن است مهیج‌ترین سال‌های زندگی شما باشد، اما این امکان هم وجود دارد که تمرکزتان به‌راحتی از دست برود. در اینجا به چند نکته که مهندسان آرزو می‌کنند قبل از شروع دانشگاه می‌دانستند، اشاره می‌کنیم.

 دوران دانشجویی یک دوره مهیج در زندگی هر شخصی است. شما با سرمایه دانش روبه‌رو می‌شوید، با افراد بی‌شماری آشنا می‌شوید و راه جدید برای آینده‌ خود می‌سازید.

نکته لازم این‌که مغلوب شدن در رویارویی با محیط جدید آسان است و می‌تواند به از دست رفتن تمرکز شما بیانجامد.

زندگی بعد از فارغ‌التحصیلی ممکن است مشابه آنچه قبلاً فکر می‌کردید نباشد. همیشه فارغ‌التحصیلان قبلی می‌توانند توصیه‌های خوبی برای شما داشته باشند. در اینجا به چند مورد که دانشجویان مهندسی آرزو می‌کنند در بدو ورود به دانشگاه می‌دانستند، اشاره می‌کنیم.

1- هیچ چیزی به نام سؤال احمقانه وجود ندارد

هیچ‌گاه این را فراموش نکنید که شما برای یادگرفتن به دانشگاه رفته‌اید. ممکن است بعضی از اساتید با کلامشان شما را بترسانند اما اگر از سؤال کردن دست بردارید فرصت‌های خود را از دست می‌دهید.

هرکسی از جایی شروع می‌کند و از شما انتظار نمی‌رود که همه‌چیز را از روز اول بدانید. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، فقط بپرسید! بعداً از این کار خود راضی خواهید بود.

2- اجتماعی بودن به‌اندازه‌ درس خواندن مهم است

مسلماً درس خواندن خیلی مهم است و چیزی نیست که آن را به حاشیه ببرید؛ اما بیرون رفتن و دیدن مردم هم مهم است.

نه‌تنها یک زندگی اجتماعی سالم شما را از غرق شدن در درس خواندن حفظ می‌کند، بلکه به شما در بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی هم کمک می‌کند. این ارتباطات بعد از فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار برای شما یک اعتبار محسوب خواهد شد.

3- هیچ‌گاه برای شروع شبکه‌سازی دیر نیست

من دوست داشتم مهندسان بیشتری تشویق می‌شدند که مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش دهند. مهارت‌های ارتباطی خیلی مهم هستند و من از سروکار داشتن با افرادی که طوری عمل می‌کنند که انگار تعامل با دیگران بخشی از کار آن‌ها نیست متنفرم.

اجتماعی بودن می‌تواند راه خوبی برای رسمیت دادن به کار شما باشد و می‌توانید خود را از این طریق در آینده به کارفرمایان معرفی کنید.

حتی اگر برای مدتی به دنبال کار نیستید، همیشه باید نام خود را بر سر زبان نگه‌دارید. شما هیچ‌وقت نمی‌دانید بعدها چه کسی برای شروع اولین کار بزرگتان شما را ضمانت خواهد کرد.

4- هیچ پلی را خراب نکنید

شاید لازم باشد گاهی با افرادی کار کنید که از آن‌ها خوشتان نمی‌آید.

مشکل هر چه باشد، حل کردن آن به شما بستگی دارد. شاید آسان نباشد، اما تمرین خوبی برای زندگی واقعی است. به‌علاوه رابطه‌ خوب با اساتیدتان خیلی ارزشمند خواهد بود.

5- هرگاه لازم داشتید کمک بخواهید

اگر نیاز به کمک دارید حتماً طلب کمک کنید. اگر کسی کمک می‌خواهد به او کمک کنید!

نگذارید غرورتان راه موفقیتتان را سد کند. طبیعتاً شما می‌خواهید همه‌ کارها را خودتان انجام دهید، اما همه محدودیت دارند.

اگر کاری برایتان سخت است، از دیگران کمک بخواهید. این کار به کاهش تنش‌های شما کمک می‌کند و هیچ اشکالی ندارد که کمی هم فروتن باشید.

6- شما شاید از همه‌ چیزهایی که می‌آموزید استفاده نکنید – اما باید باز هم یاد بگیرید

در دوران دانشجویی با اطلاعات زیادی روبه‌رو می‌شوید. گاهی به نظر می‌رسد که مغلوب شده‌اید و گاهی هم می‌پرسید که آیا این اطلاعات لازم است یا نه.

بسیاری از کارهایی که در آینده قبول می‌کنید تمام دانشی که در دانشگاه آموخته‌اید را نیاز ندارند، اما این بدان معنا نیست که در کلاس‌هایی که فکر می‌کنید ارزش ندارند شرکت نکنید. هر چیزی که شما می‌آموزید باعث می‌شود که بستر خوبی برای کارتان داشته باشید. باوجود این‌که ممکن است از همه‌چیز در زندگی واقعی استفاده نکنید، اما باز هم یادگیری آن‌ها ضروری است.

7- شما باید خودتان را هل بدهید و تشویق کنید

اگر چیزی را نمی‌فهمید و در هیچ‌یک از کلاس‌هایتان هم پوشش داده نشده است، به‌تنهایی آن را یاد بگیرید. منتظر نباشید که کس دیگری به شما بگوید، زیرا ممکن است این اتفاق هیچ‌گاه نیفتد.

شما یک کتابخانه‌ کامل در اختیار دارید، از آن استفاده کنید! تا نشان دهید که می‌توانید به‌تنهایی کار کنید و نشان دادن علاقه‌ واقعی به مطالعات، شما را از شلوغی دور می‌کند.

8- در یادگیری به کم قانع نشوید

همیشه چیزی وجود داشت که من را درگیر انجام خود می‌کرد. ممکن است گاهی شما خسته باشید، پریشان باشید و فقط بخواهید کارهایی که به شما واگذارشده را تمام کنید. در چنین موقعیتی وسوسه می‌شوید که به خود تلقین کنید که جواب درست را تا حدودی به دست آورده‌اید و لازم نیست کاملاً نحوه‌ انجام آن را بدانید.

به این وسوسه اهمیت ندهید. دانستن این‌که پاسخ شما درست است کافی نیست. وقتی وارد دنیای کار می‌شوید هیچ نمره‌ای وجود ندارد و باید قادر باشید کار خود را توضیح دهید. مطمئن شوید که همه‌ پیچیدگی‌های کار را درک کرده‌اید و به حدس زدن اکتفا نکنید.

9- در مورد رفتن به بهترین دانشکده نگران نباشید

مطمئناً موسسه‌های معتبر متقاضیان زیادی دارند و در رزومه جذاب به نظر می‌رسند، اما تنها گزینه مهم نیستند. به‌خصوص در مهندسی، کارفرمایان آینده‌نگر بیشتر به پروژه‌ها و دستاوردهای خودتان علاقه‌مند هستند تا به محلی که تحصیل کرده‌اید.

پس اگر در اولین انتخاب خود پذیرفته نشدید خیلی ناراحت نباشید. بگذارید کارتان خودش را نشان دهد، زیرا چیزی که واقعاً اهمیت دارد همین است.

10- مهارت‌های خود را فقط به مهندسی محدود نکنید

وقتی‌که شروع به کار کنید متوجه می‌شوید که این با چیزی که فکر می‌کردید فرق می‌کند. ممکن است خود را پشت میز و در حال سروکله زدن با اسناد و کارهای کاغذی، بیش از آنچه فکر می‌کردید، ببینید، پس باید آمادگی داشته باشید.

مطمئن شوید که در Word و Excel و دیگر ابزارهایی که مستقیماً مربوط به مهندسی نیستند مهارت دارید. کارهای زیادی خواهد بود که در آینده باید انجام دهید.

11- کار شما بعد از فارغ‌التحصیلی تضمین نشده است

علیرغم اینکه رشته‌های STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) بازار کار پایدارتری نسبت به دیگر بازارهای کار دارند، اما به این معنی نیست که به‌محض اینکه مدرک خود را بگیرید استخدام خواهید شد.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل اینکه بلافاصله کاری پیدا نکرده‌اند ناامید شده‌اند. باوجود اینکه شانس شما برای پیدا کردن کار با مدرک مهندسی خوب است اما چیزی به‌عنوان شغل تضمین‌شده وجود ندارد. با این استدلال که حتماً استخدام خواهید شد مهندسی نخوانید. مهندسی را به این دلیل بخوانید که به آن علاقه دارید.

12- اگر لذت نمی‌برید، در جای درستی قرار ندارید

دانشگاه همیشه بازی و خوشی نیست و رشته‌های مهندسی به‌شدت سخت هستند. پس مواقعی خواهد بود که واقعاً احساس فشار می‌کنید و باز هم باید از درس خواندن لذت ببرید.

اگر احساس می‌کنید که برای مهندسی خلق نشده‌اید و رشته‌ شما برای شما سخت است، هیچ شرمی در بازنگری مسیر وجود ندارد. در پایان روز، اگر از مطالعه‌ آن لذت نمی‌برید، احتمالاً به‌عنوان شغل نمی‌توانید از پس آن برآیید.

13- تجربه کنید

بعضی از بهترین درس‌ها را در خارج از دانشگاه فرامی‌گیرید. چه در دوره‌های کارآموزی و چه در سرگرمی‌هایی که مهارت‌های شما را آزمایش می‌کند، به کار بردن آموزش‌هایی که دیده‌اید خیلی مهم است.

شما هیچ‌وقت بعضی از چیزهایی که می‌خوانید را درک نخواهید کرد مگر اینکه خودتان آزمایش کنید. یک خروجی به شکل عملی برای مطالعات نظری خود پیدا کنید که از انجام آن لذت می‌برید.

14- شما باید بخشی از تیم باشید

علیرغم اینکه در دانشگاه شما به‌تنهایی کار می‌کنید، در دنیای کار لازم است که به‌عنوان عضوی از یک تیم کار کنید. این می‌تواند گاهی به معنی سروکله زدن با افرادی باشد که به کارها دید متفاوتی نسبت به شما دارند.

سعی کنید کارهای گروهی را با یادگیری ارتباط و توافق با سایرین انجام دهید. در دنیای واقعی کمتر پیش می‌آید که روی چیزی کار کنید و کنترل کامل داشته باشید، پس یادگیری انجام کار مشترک با دیگران ضروری است.

15- هیچ‌کس بعد از دانشگاه به معدل اهمیتی نمی‌دهد

مطمئناً داشتن یک معدل خوب مهم است، اما نمره کامل همه‌چیز نیست. بعد از دانشگاه، کارفرمایان بیشتر به پروژه‌ها و مهارت‌های عملی شما اهمیت می‌دهند تا به نمرات بیستی که گرفته‌اید.

سخت کار کنید، اما خود را خیلی تحت‌فشار قرار ندهید. اگر نمره‌ کمتری از آنچه می‌خواستید گرفتید، به‌عنوان یک فرصت برای رشد به آن نگاه کنید.

16- روی آنچه به شما الهام می‌بخشد فکر کنید

چه چیزی باعث شد بخواهید یک مهندس شوید؟ بزرگ‌ترین هدف شما چیست؟

این چیزها را بشناسید و تقسیم‌بندی کنید. چه چیزی شما را از قهرمانانتان جدا می‌کند و چه‌کاری باید انجام دهید تا شبیه آن‌ها شوید؟ با آنچه به شما الهام می‌بخشد درگیر شوید و بانظم به سمت آرزوهای خود پیش بروید.

17- نمونه کارهای خود را زودتر شروع کنید

نمونه کارهای شما بهترین ابزار شما برای پیدا کردن کار خواهد بود. هر پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید با جزئیات مستندسازی کنید.

به‌صورت شفاف کاری را که انجام می‌دهید و آنچه از هر پروژه می‌آموزید را تعیین کنید. در این صورت لازم نیست به کارفرمایان آینده‌ خود در مورد مهارت‌های خود بگویید، بلکه در عوض می‌توانید نمونه کارهای خود را به آن‌ها نشان دهید.

18- یادداشت‌های خوبی تهیه کنید و آن‌ها را نگه‌دارید

در پایان ترم یا سال یادداشت‌های خود را دور نریزید. آن‌ها را برای بقیه‌ آموزش دانشگاهی خود نگه‌دارید.

شما هیچ‌وقت نمی‌دانید چه اطلاعاتی بعداً لازم خواهید داشت یا چیزهایی که سال گذشته یاد گرفته‌اید در پروژه‌ کنونی لازم است. همه‌چیز را منظم نگه‌دارید و در وقت و کار صرفه‌جویی کنید.

19- دید فراتر از رشته خود داشته باشید

اگر شما بخواهید مهندس برق شوید، باید فقط روی کلاس‌هایی که به مهندسی برق مرتبط است تمرکز کنید؟ یک گام به جلوتر بروید و در کلاس‌هایی خارج از رشته‌ خود شرکت کنید.

شما از کاربرد آن‌ها در رشته‌ خود متعجب خواهید شد و این کار درک بهتری از دیگر مهندسان و فرآیندهای آن‌ها به شما می‌دهد. وقتی بعدها در زندگی با مهندسان دیگر کار می‌کنید این خیلی باارزش خواهد بود.

20- در طول تابستان تنبل نشوید

مطمئناً تابستان فرصتی برای استراحت شماست، اما در مورد نحوه‌ استفاده از زمان خود هوشیار باشید. اگر می‌دانید که ترم آینده‌ شما درس‌های سنگینی خواهد داشت، چرا از الان و قبل از شروع ترم شروع نکنید؟

حتی چند صفحه در روز تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد و وقتی سال تحصیلی شروع شود مسیر شما را روشن خواهد کرد. یادداشت هم بردارید، به‌خصوص اگر سؤالی دارید. از این راه می‌توانید بیشترین استفاده از زمان را در کلاس بکنید.

21- از اینترنت به نفع خود استفاده کنید

اطلاعات آنلاین زیادی وجود دارد که می‌تواند وقتی کار شما سخت شده است به شما کمک کند. از سخنرانی‌های روی YouTube تا پادکست‌ها، هیچ کمبودی برای تکمیل دانسته‌های شما در اینترنت وجود ندارد.

پس اگر یک کلاس را از دست داده‌اید یا مشکلی در درک چیزی دارید، همیشه می‌توانید به‌صورت آنلاین آن را رفع کنید.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
79پاسخ
مهندسی بیکارم، چه کنم؟
سلام وقت بخیر خدمت مهندسین و اساتید گرامی بنده 30 سالم هستش ، فارغ التحصیل عمران اجرایی از دانشکده ثامن الحجج مشهد . متاسفانه بنا به شرایط و کم کاری که داشتم تابحال نتونستم بصورت حرفه ای وارد بازار کار بشم، یک مدت هم از کار فاصله گرفتم و کار دیگه ای انجام میدادم. متاسفانه سابقه ی کاری زیادی هم ندارم ، مجموعا یکسال سابقه ی کار دارم که حدود 4 ماهش مربوط به یک شرکت بتن بوده که نمونه میگرفتم فقط و 8 ماهم سرپرست کارگاه و اجرا بودم که اونم مربوط به شرکت بتن و کارهای ترمیمی بوده . بعد از اون دیگه فعالیتی نداشتم . نرم افزاری به شدت ضعیفم ، و بدلیل فاصله ای که مدتی گرفتم خیلی از مباحث و فرمولا و من الحیث المجموع کلا باعث شده صفر صفر باشم و اعتماد به نفس ورود به بازار کار ازم گرفته بشه . حتی چندین جا هم برای مصاحبه رفتم ولی متاسفانه اکثرا بدلیل سابقه کم و .. قبول نمیکنن یا میگن باید رایگان بیای وایسی که برام مقدور نیست . خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست بنده رو راهنمایی کنید چه کاری انجام بدم و با این شرایط از کجا شروع کنم تا خودمو برسونم و کم کاری و خلاء که هست رو جبران کنم.
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
صلاحیت مهندس محاسب
سلام و احترام من کاردانی پیوسته رشته ساختمان دارم در حال گذراندن کارشناسی عمران اجرایی اگر کارشناسی ارشد سازه یا زلزله بخوانم صلاحیت محاسبه تعلق خواهد گرفت؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .