مقاله تحلیلی: تثبیت جاده‌ های آسفالت نشده با تکنولوژی ژئوسل های سه‌بعدی

مقاله تحلیلی: تثبیت جاده‌ های آسفالت نشده با تکنولوژی ژئوسل های سه‌بعدی

 آمار رسمی مدیریت بزرگراه‌های فدرال در سال 2012 نشان می‌دهد که تقریباً یک‌سوم کل مسیرهای بزرگراه سطوح آسفالت نشده است. استفاده از ژئوسل های ژئوسنتتیک سه‌بعدی برای تثبیت این سطوح جاده‌ای فرصت بزرگی برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بهبود ایمنی ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 تثبیت جاده‌ های آسفالت نشده با تکنولوژی ژئوسل های سه‌بعدی

 بسیاری از 1.4 میلیون مایل جاده‌های بدون آسفالت ترک خوردن، راه‌راه شدن، نشست ناشی از زیراساس ضعیف و جابجایی افقی در قوس‌ها و گوشه‌ها را تجربه کرده‌اند که می‌توان با استفاده از ژئوسلول‌های GEOWEB® آن‌ها را کاهش داده یا حذف کرد. شکست در این روسازی سنگ‌دانه‌ای به علت جابجایی ذرات ایجاد می‌شود.

  • تشکیل شیار روی سطح، زمانی رخ می‌دهد که ذرات سنگ‌دانه به دلیل زیراساس نرم یا بارهای سیکلی به سمت پایین حرکت کرده یا جابجا می‌شوند.
  • موج‌دار شدن در روسازی‌هایی که دارای سنگ‌دانه‌های خشک هستند به دلیل بار سنگین چرخ رخ می‌دهد.
  • حفرات از فرورفتگی‌های کوچک که آب در آن‌ها جمع می‌شود، گسترش پیدا کرده و نیروهای دینامیکی و فشار لاستیک‌های وسایل نقلیه در هر ورود و خروج به فرورفتگی این گسترش را تسریع می‌کند.
  • فرسایش شیاری به‌واسطه جابجایی افقی ذرات سنگ‌دانه توسط رواناب ایجاد می‌شود.

تمام این مودهای شکست روسازی توسط سلول‌های GEOWEB® قابل‌کنترل است. این سلول‌ها مانند دیوارهای سه‌بعدی محفظه‌های اضافه‌ای ایجاد کرده و سرعت سنگ‌دانه را کاهش می‌دهد تا از جابجایی ذرات در سطح جلوگیری شود.

ساختار ژئوسل های سه‌بعدی خاک‌های غیر چسبنده را محصور و پایدار می‌کند که افزایش مقاومت و عملکرد بهتر خاک نسبت به خاک‌های محصور نشده را در پی خواهد داشت. عملکرد این فنّاوری بر مبنای اندرکنش بین تنش‌های حلقه‌ای در دیواره‌های ژئوسل و مقاومت خاک در سیستم‌های ژئوسل است.

 تثبیت جاده‌ های آسفالت نشده با تکنولوژی ژئوسل های سه‌بعدی

 سیستم‌های ژئوسل تعداد تکیه‌گاه‌های سازه‌ای مؤثر را افزایش و نیاز به روسازی را تا نصف عمق طراحی سنتی کاهش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که مقطع روسازی ارزان‌تر و همچنین تثبیت سطح بهتری داشته باشد. صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی هم به دلیل کاهش و در برخی موارد حذف دوره‌های تعمیر و نگهداری، در هزینه انجام خواهد شد.

 تثبیت جاده‌ های آسفالت نشده با تکنولوژی ژئوسل های سه‌بعدی

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF
برچسب ها: 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Masoudcvle

مسعود غیاث الدین

کارشناسی ارشد زلزله ، عضو تیم مترجمین 808
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .