مقاله تحلیلی: نشانه‌ های وجود مشکل در فونداسیون ساختمان‌ های مسکونی

مقاله تحلیلی: نشانه‌ های وجود مشکل در فونداسیون ساختمان‌ های مسکونی

فونداسیون یکی از مهم‌ترین المان‌های هر سازه است چراکه ایمنی و عملکرد آن بر کل ساختمان تأثیر می‌گذارد. هرگونه سهل‌انگاری حین ساخت فونداسیون در حقیقت به معنای به خطر انداختن ایمنی و قابلیت سرویس‌دهی ساختمان است.

بنابراین، آنچه اهمیت دارد این است که ناظر با نشانه‌های وجود مشکل در فونداسیون آشنا باشد. تنها در این صورت می‌توان مشکلات را به‌سرعت شناسایی کرد و اقدامات مناسب برای جلوگیری از وقوع مشکل و یا رفع آن را انجام داد.

ازجمله نشانه‌های وجود مشکل در فونداسیون می‌توان به وجود ترک در دیوارها، کف‌ها، فونداسیون، نشست ساختمان، برآمده شدن فونداسیون، گیرکردن درها موقع باز و بسته کردن؛ اشاره کرد.

۱- ترک در فونداسیون، دیوارها، و کف‌ها

بروز ترک در فونداسیون، دیوارها و کف‌ها نشان‌دهنده وجود مشکل در فونداسیون است. برخی معتقدند که مشاهده ترک‌های مویی در سه سال اول پس از ساخت طبیعی است. بااین‌حال ترک‌های افقی در دیوارهای زیرزمین گویای مشکل هستند و معمولاً به دلیل نشست غیرقابل‌قبول در پی رخ می‌دهند.

ترک‌های افقی جدی‌تر از ترک‌های عمودی هستند. ترک‌های افقی نشان می‌دهند که فونداسیون تحت فشار فوق‌العاده زیادی قرار دارد.

عرض این ترک‌ها معمولاً بیشتر از ۱۵ میلی‌متر است. اگر ترک‌ها در دیوارهای داخلی زاویه ۴۵ درجه داشته باشند یعنی فونداسیون متحمل یک جابجایی قابل‌توجه شده است. چنین جابجایی بزرگی به مرور زمان منجر به گسیختگی قابل‌توجه در دیوارها می‌شود.

ترک‌های نزدیک بازشوهای درها و دیوارها نشان‌دهنده نشست فونداسیون هستند. ترک‌های پله مانند در دیوارهای اجری هم دلالت بر وجود مشکل در فونداسیون دارند.

۲- برآمدگی فونداسیون

 این مشکل به دلیل انبساط و انقباض خاک زیر پی رخ می‌دهد. معمولاً این خاک رس است که باعث این تغییر شکل می‌شود چراکه حجم آن هنگام مرطوب شدن افزایش می‌یابد.

معمولاً اطراف دال فونداسیون تحت تأثیر این برآمدگی قرار می‌گیرد اما این‌طور نیست که سایر قسمت‌ها مانند ورودی‌ها و راهروها متأثر از این موضوع نباشند.

تورم ناشی از یخ‌زدگی هم یکی دیگر از مشکلات است که منجر به حرکت فونداسیون می‌شود. این مشکل وقتی رخ می‌دهند که حجم توده خاک در اثر یخ زدن رطوبت موجود در آن به‌اندازه %۹ افزایش می‌یابد و در پی آن فونداسیون تحت فشار قرار می‌گیرد.

۳- نشست فونداسیون

نشست فونداسیون نشان‌دهنده وجود یک مشکل در سازه است به‌خصوص اگر یک سمت ساختمان پایین‌تر از سمت دیگر باشد با مرکز سازه دچار فرورفتگی شده باشد. معمولاً نشست فونداسیون منجر به شکاف‌های افقی می‌شود.

نشست تفاضلی بدترین نوع نشست در سختمان است که منجر به تغیر شکل زیاد سازه می‌شود. این نوع نشست باعث ترک‌های عمودی در دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان می‌شود. نشست تفاضلی ممکن است به دلیل توزیع نابرابر بار در فونداسیون، تغییر مقدار رطوبت یا تغییر مشخصات خاک زیر فونداسیون رخ دهد.

اگر متوجه بک ترک عمودی در فونداسیون شدید، باید بدانید که این می‌تواند نشان‌دهنده حرکت روبه بالا در فونداسیون باشد. همچنین نشست ناگهانی یک قسمت از ساختمان ممکن است نشان‌دهنده وجود یک گودال در زیر فونداسیون باشد.

۴- تراز نبودن سطوح

 یکی دیگر از علائم وجود مشکل در فونداسیون، تراز نبودن سطوح است. حرکت فونداسیون منجر به خارج شدن طبقات از تراز اولیه می‌شود و تا زمانی که جابجایی فونداسیون متوقف نشود نمی‌توان مشکل را حل کرد.

۵- گیرکردن درها موقع باز و بسته کردن

یکی از نشانه‌های وجود مشکل در فونداسیون، گیرکردن درها موقع باز و بسته کردن است. این مشکل معمولاً به دلیل نشست فونداسیون و در پی آن پایین کشیده شدن درها ایجاد می‌شود. این مسئله ممکن است با ایجاد ترک در فونداسیون همراه باشد.

بااین‌حال این مشکل را نباید با گیرکردن درها به دلیل وجود رطوبت اشتباه گرفت. گاهی هم مکن است گرمای زیاد باعث خشک شدن خاک زیر فونداسیون و در پی آن حرکت خاک شود. این موضوع هم ممکن است باز و بسته کردن درها را با مشکل روبرو کند.

۶- شکاف‌های اطراف درها و پنجره‌ها

شکاف‌های اطراف قاب درهای خروجی و پنجره‌ها هم دلالت بر وجود مشکل در فونداسیون دارند. در این شرایط توصیه می‌شود که فونداسیون به لحاظ وجود ترک به‌صورت چشمی بررسی شود.

۷- جدا شدن کانترها و کابینت‌ها از دیوار

شکاف بین کانترها و کابینت‌ها و دیوار را می‌توان نشانه وجود یک مشکل در فونداسیون دانست. یک شکاف ۱.۲۷ سانتی‌متری و بیشتر از آن دلالت بر وجود یک مشکل جدی در فونداسیون دارد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری پی ها

سلام میخاستم تفاوت روشهای تعادل حدی،آنالیز حدی وخطوط مشخصه درتعیین ظرفیت باربری پی ها روبدونم کسی بلده؟

عکس کاربر
3پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار deepsoil v5.1
با سلام من از دوره آموزشی خانم مهندس فزرانه نباتی استفاده کردم خیلی مفید بود فقط دسترسی به نرم افزار deepsoil v5.1 ندارم. ورژن 7 را دارم ولی ورژن 5.1 مورد نیاز هست. اگر دسترسی به این ورژن دارید ممنون میشم با من به اشتراک بذارید
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .