مقاوم سازی ۴۲ هزار واحد طی ۲ سال اخیر در کرمانشاه

7 دى 1398 - 14:40
مقاوم سازی ۴۲ هزار واحد طی ۲ سال اخیر در کرمانشاه

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه گفت: همه ساله مقاوم‌سازی ۲ تا ۵ هزار واحد را در دستور کار داریم که زلزله و سیل سبب شدند در یک بازده زمانی ۲ ساله، با مقام‌سازی ۴۲ هزار واحد یک برنامه ۱۰ ساله را جلو ببریم.

مقاوم‌سازی ۴۲ هزار واحد طی ۲ سال اخیر در کرمانشاه/ امهال وام‌های زلزله‌زدگان را پیگیر هستیم

جلیلی بالایی با اشاره به نامگذاری پنجم دی‌ماه با عنوان«ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی»، اظهار داشت: امروز، شانزدهمین سالگرد حادثه غمبار زلزله پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲، «بم‌» است که در آن حادثه  ۱۲ ثانیه‌ایی، جان ۳۰ هزار از هموطنان را گرفت و حدود ۳۰ هزار نفر زخمی را نیز برجای گذاشت.

وی با یادآوری زلزله ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ استان کرمانشاه با ۶۲۱ کشته و ۸ هزار و ۷۱۷ زخمی، ادامه داد: ۱۵ سال بعد از حادثه بم، این زلزله در چهارم آذرماه به بزرگی ۶.۴ ریشتر برای کرمانشاه اتفاق افتاد که حدود ۵۰۰ نفر مصدوم برجای گذاشت و کشته‌ای نداشتیم.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: مقایسه آمارهای دو دهه اخیر نشان می‌دهد مردم هوشیارتر شده‌اند و نسبت به برخی مسائل از جمله مقام‌سازی و ایمن‌سازی منازل خود حساسیت بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۸ سال گذشته(قبل از زلزله سال ۹۶) تعداد واحدهای مقام استان ۴۰ هزار واحد بود که بعد از زلزله و طی ۲ سال اخیر(۹۷ و ۹۸)، ۴۲ هزار واحد مقام‌سازی شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: از ۱۳۰ هزار واحد تخریبی و تعمیری، دامی و کشاورزی حادثه زلزله، هم‌اکنون ۱۲۷ هزار واحد بازسازی و به بهره‌برداری رسیده که ۴۰ هزار و ۱۶۲ مورد از این تعداد احداثی بوده است.

وی به سیلاب فروردین‌ماه امسال در استان اشاره و بیان کرد: ساخت ۲ هزار و ۱۸۵ واحد شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت که ۲ هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی و تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بالایی کل اعتبارات بازسازی واحدهای مسکونی تعمیری و تخریبی، بلاعوض و تسهیلات در خصوص سیلاب را ۱۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۹۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان داده شده است.

وی تصریح کرد: ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات داشته‌ایم که تا به امروز ۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

بالایی تصریح کرد: دولت در حوزه زیرساخت‌ها ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار را در قالب ۱۶۵ پروژه برای استان تعریف کرده است.

مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه، مقام‌سازی را کلیدی‌ترین عنصر برای ایجاد سقفی ایمن و کاهش خطر زلزله دانست و گفت: به استفاده از فرصت سیل و زلزله توانستیم ۴۲ هزار واحد مسکونی را از اول بسازیم.

وی گفت: همه ساله مقاوم‌سازی ۲ تا ۵ هزار واحد را در دستور کار داریم که زلزله و سیل سبب شدند در یک بازده زمانی ۲ ساله، یک برنامه ۱۰ ساله را جلو ببریم.

بالایی پیش‌آگاهی در بحث زلزله را در ایجاد سقفی ایمن تعریف کرد و اظهار داشت: شهروندان به آن درجه از حساسیت رسیده‌اند که واقعا خود پیگیر ساخت سقفی امن هستند که در این راستا باید دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خوب عمل کنند چون که باید پاسخگو باشند.

وی گفت: در مدیریت سیلاب نگاه نقطه‌ای نداریم، بیش از بحث لایروبی بحث مدیریت آب سدها مدنظر است، یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمعکب ظرفیت سدهای استان است که با مدیریت آب مانع از ورود سیلاب در بسیاری از مناطق خواهیم شد.

بالایی در ادامه به آخرین اقدامات صورت گرفته برای مستاجران زلزله‌زده اشاره کرد و افزود: هر مستاجری که زمین معرفی کند، خدمات، تسهیلات،کمک‌های بلاعوض و... که به مالکان زلزله‌زده اختصاص یافته به آن‌ها نیز داده می‌شود.

وی تصریح کرد، کسانی که زمین ندارند، وزارت راه‌ و شهرسازی در سرپل‌ذهاب زمینی را مکان‌یابی و شناسایی کرده که با مشکلی از سوی میراث فرهنگی مواجه شده که ان‌شاءالله با رفع آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اگر هم این مشکل مرتفع نشد تسهیلاتی در اختیار آن‌ها برای رهن و اجاره منزل قرار می‌گیرد.

این مسؤول در بحث امهال وام‌ها، گفت: قانون مصوب مجلس امهال وام‌ها برای دو سال است که برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه از تاریخ ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ شروع و ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۸ به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: حال مجموعه استان به‌خصوص شخص استاندار پیگیر امهال دوباره وام‌ها به مدت ۸ ماه تا یک‌سال است؛ جلسات متعددی با سران سه‌قوه، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این راستا برگزار شده حتی دولت برآورد میزان هزینه امهال وام‌ها برای یک‌سال را از ما خواسته، ولی واقعیت امر این است که هنوز موافقتی صورت نگرفته که امیدواریم این پیگیر‌ها نتیجه بدهد.

بالایی به موضوع تصویب قانون مدیریت بحران بعد از پنج سال تلاش اشاره و بیان کرد: در این قانون آمده که مدیریت بحران جامع محور و کلیدی‌ترین بخش را به مردم و اصالت را به دستگاه‌های اجرایی بدهد، تمامی دستگاه‌های حاکمیتی باید ساختار، سازمان، آموزش و تشکیلات را به نحوی برنامه‌ریزی کنند که در حوزه کاری خود برنامه پیشگیری، کاهش خطر و آمادگی را داشته باشند

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...