مقاله تحلیلی: ۸ اشتباه متداول در برآورد پروژه‌ های ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: ۸ اشتباه متداول در برآورد پروژه‌ های ساخت‌ و ساز

 برآورد يكي از مشكل ترين كارها در ساخت‌وساز است. معمولاً بر اين اساس كه برآورد شما تا چه حد به هزينه نهايي پروژه نزديك باشد امكان سود يا زيان وجود دارد.

بنابراین، برآورد شما تا چه حد دقيق است؟ بر اساس آخرين مطالعات QuickBooks و TSheets، تقريباً یک‌سوم شركت هاي ساختماني سودی كمتر از آنچه برآورد شده بود، کسب کرده‌اند. اینكه 40 درصد پاسخ‌دهندگان، به برآورد خود مطمئن نيستند تعجب‌آور نيست.

اتفاقی که می افتد این است که برآورد ناصحیحی که منجر به از دست دادن سرمایه شود، شما را از کسب‌وکار خارج نمی کند. با جمع‌کردن یک رشته از پروژه های بدون سود در کنار هم، ممکن است باعث بسته شدن درهای پیش روی خود شوید. یک‌چهارم از تمام پاسخ‌دهندگان اشاره کردند که تنها دو یا سه برآورد بد برای خراب کردن کسب‌وکار آن ها کافی است.

برآورد دقیق کار آسانی نیست و یک تخمین زننده خوب ارزشی به‌مانند طلا دارد. برای برآورد دقیق هر پروژه باید متغیرهای زیادی در نظر گرفته شود. همه‌چیز از هزینه دقیق مصالح و نیروی انسانی و درک بهره وری کارگران تا برآورد دقیق و عامل-یابی مواردی مانند ریسک‌های احتمالی و هزینه های بالاسری، باید تقریباً کامل انجام باشد.

یکی از این اشتباه‌ها ممکن است برآوردهای شما را به‌طور کامل از بین ببرد و منجر به یک پیشنهاد نادرست شود؛ بنابراین شما یا بازنده خواهید بود چون پیشنهاد بالایی ارائه کرده‌اید یا برنده می شوید چون خیلی پیشنهاد پایینی است و در این صورت شما سودی کسب نخواهید کرد. در اینجا نگاهی به برخی از متداول ترین اشتباهات در برآورد پروژه‌های ساخت‌وساز و نحوه پیش گیری از آن ها خواهیم داشت.

عدم بازدید از سایت

در اغلب موارد شما شانس این را دارید که قبل از پیشنهاد قیمت، محل پروژه را بررسی کنید. بازدید و بررسی سایت اغلب بنا بر دلایلی، الزامی تلقی می‌شود. هیچ دو پروژه‌ای یکسان نیستند و هنگامی که ساخت‌وساز در حال انجام است شرایط نامعلوم در کارگاه ممکن است مسائل غیرمنتظره و پرهزینه را به دنبال داشته باشد.

هنگام بازدید از سایت شما می خواهید اندازه گیری ها را انجام دهید، توپوگرافی را بررسی کنید و برخی از نمونه های گمانه خاک را اگر قبلاً انجام نشده باشد بگیرید. همچنین می خواهید دسترسی جاده و رفت‌وآمد به سایت را بررسی کنید و مشخص کنید که چه میزان فضا برای راه‌اندازی، تجهیزات و حمل‌ونقل و نگهداری مصالح لازم است. علاوه بر این باید مشخص کنید که چه نوع اقداماتی باید برای حفاظت از محیط‌زیست در طول ساخت‌وساز انجام شود.

اطمینان حاصل کنید که هر پیمانکار جزء که کار آن ها ممکن است تحت تأثیر شرایط سایت قرار گیرد نیز یک بازدید داشته باشند. این کار به آن ها اجازه می دهد تا سایت را به لحاظ هر هزینه اضافی که شرایط موجود سایت ممکن است در برآورد و پیشنهادهای آن ها ایجاد کند، ارزیابی کنند.

برآوردهای نادرست

ارزیابی شما زمینه را برای برآورد فراهم می کند. اگر ارزیابی ناقص یا نادرست باشد، ممکن است برآورد های شما را در وضعیت بدی قرار دهد. برآورد صحیح به شما کمک می کند مقادیر دقیق مورد نیاز برای تمام مصالح، منابع، نیروی کار و تجهیزات را مشخص کنید. اگر شما خطایی در حین برآورد داشته باشید و یا اندازه گیری دقیقی انجام ندهید، شما این پروژه را دست بالا می گیرید و برنده این پیشنهاد نخواهید شد و یا پروژه را دست پایین می گیرید و ریسک برنده شدن یک پروژه بدون سود را به جان می خرید.

نرم‌افزار Takeoff  یک گزینه عالی برای اطمینان از برآورد دقیق شما است. با استفاده از این نرم‌افزار صرفه جویی بزرگی در زمان نسبت به برآورد دستی حاصل می‌شود. این ابزارها تنها به‌مانند یک کاربر هستند بنابراین مهم است که برآورد کننده آموزش مناسب دیده باشند و در استفاده از نرم‌افزار مشکلی نداشته باشد.

هزینه های نیروی کار

 هزینه های نیروی کار احتمالاً سخت ترین آیتم برای دقیق تر کردن برآورد شما است. در بررسی انجام شده صاحبان کسب‌وکارهای صنعت ساخت‌وساز می گویند «هزینه نیروی کار سخت ترین بخش برآورد است و به‌عنوان گران ترین هزینه پروژه رتبه‌بندی می‌شود». چندین متغیر در این زمینه وجود دارد که شامل تعداد کارگران در دسترس برای پروژه، سطح تجربه آن ها، میزان دستمزد و بهره‌وری است.

یک فرد خوب و باتجربه می تواند حقوق بالاتری داشته باشد و در زمان کمتر کار بیشتری نسبت به یک کارگر کم‌تجربه با دستمزد کمتر انجام دهد. هنگام برآورد هزینه های نیروی کار، بر روی تعیین زمان لازم برای انجام یک کار به‌عنوان یک شاخص، تمرکز کنید.

فراموش نکنید که باید مشخص شود آیا دستمزدهای معمول در پروژه مورد نیاز است یا خیر. ممکن است این مقادیر متفاوت از آنچه باشد که معمولاً به هر کارگر پرداخت می کنید. همیشه سوابق هزینه های شغلی، به‌خصوص هزینه های نیروی کار را ثبت کنید، زیرا می توانید از این اطلاعات برای برآورد های دقیق تر در پروژه های آتی استفاده کنید.

هزینه های مصالح و منابع

مصالح ساختمانی و منابع یکی دیگر از هزینه های بزرگ برای پروژه های ساخت‌وساز است و برآورد دقیق آن ها از مشکل ترین کارهاست. قیمت مصالح ممکن است به‌طور چشمگیری از زمان شروع برآورد شما تا زمانی که ساخت‌وساز آغاز می شود، نوسان داشته باشد. تقاضا برای مصالح زیاد است و عدم قطعیت تعرفه ها و تأثیر آ ن ها بر قیمت ها، برآورد درست را سخت تر هم می کند. ارتباط برقرار کردن با تولیدکنندگان محصولات ساختمانی و تأمین کنندگان مزایای خود را دارد. نه‌تنها می‌توانند به شما کمک کنند تا به قیمت دقیق تری برسید، بلکه آن ها می توانند شما را به سمت مصالح جایگزین که ممکن است برای پروژه شما مناسب تر باشند، هدایت کنند.

ثابت کردن قیمت برای مصالح بسیار مهم است اما فراموش نکنید که برای تأمین کنندگان خود مقادیری در نظر بگیرید. این به آن ها اجازه می دهد تا اطمینان حاصل کنند که می توانند سفارش شما را به‌موقع تحویل دهند. تأخیرهای هزینه بر ناشی از نبود مصالح مورد نیاز کارگران، شرم آور است و به نتیجه نهایی شما آسیب خواهد رساند.

عدم ارزیابی ریسک و وقوع احتمالات

هر پروژه ساخت‌وساز با خطراتی همراه است. تکمیل ارزیابی ریسک باید بخشی از فرآیند برآورد شما باشد. این کار به تصمیم شما برای پیشنهاد یا عدم پیشنهاد کمک می‌کند. یک برآورد کننده خوب می‌تواند مشخص کند که یک پروژه بسیار پرمخاطره است و ارائه پیشنهاد را رد کند. همچنین به تشخیص اینکه چقدر باید احتمالات را در نظر بگیرید کمک می کند.

عدم ارزیابی ریسک و احتمالات، زمانی که اوضاع خراب شود، برای برآورد شما زیان‌بار خواهد بود. هرچه ریسک بزرگ تر باشد، زمان بیشتری باید صرف یافتن روش هایی برای مقابله با آن ها و چگونگی تأثیر آن بر هزینه های خود کنید. احتمالاً قادر نخواهید بود خسارات ناشی از آن را جبران کنید و زمانی که ساخت‌وساز در حال انجام است، یک مسئله پیش‌بینی ‌نشده رخ می دهد.

گمانه‌زنی‌های بی‌حدوحصر

روی پیشنهادهایی که با حدس های ناآگاهانه و نادانسته در برآوردتان ایجاد شده شرط بندی نکنید. پیگیری هزینه های کار در هر پروژه یک راه عالی برای اطمینان از برآوردهای شما است و در نهایت پیشنهاد تان تا حد امکان دقیق خواهد بود.

هزینه های نیروی کار، مصالح و تجهیزات باید مبتنی بر آخرین داده های موجود باشند. اطمینان حاصل کنید که هزینه های بالاسری و هزینه هایی مانند صدور مجوز و بازرسی ها که اغلب نادیده گرفته می شوند، در نظر گرفته شده باشند. همچنین مطمئن شوید که نیروی کار و تجهیزات موجود برای این پروژه را دارید. داشتن قرارداد فرعی پیش‌بینی‌نشده اضافی یا اجاره تجهیزات اضافی می‌تواند به‌سرعت سود شما را کاهش دهد یا آن را به‌طور کامل از بین ببرد.

عدم بازبینی کار

هرکسی اشتباه می کند؛ و برآورد کننده‌ها از این موضوع مستتثنی نیستند. خطاها یا غفلت های کوچک در برآورد ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشند اما موارد بزرگ مانند حذف آیتم های طرح، اندازه‌گیری نادرست، یا استفاده از واحدهای اشتباه در اندازه گیری می تواند مشکل‌ساز باشد. زمانی را صرف بررسی دقیق کار خود کنید و یا شخص دیگری را در تیم برآورد خود داشته باشید که برآوردهای شما را بازبینی کند. دو بار چک کردن اندازه گیری ها، محاسبات شما را برای تمامی هزینه ها دقیق و درست می کند.

زمان کافی در نظر بگیرید تا بتوانید برآوردها و پیشنهاد خود را کنار یکدیگر قرار دهید. عجله کردن در کار برای رسیدن به مهلت نهایی پیشنهاد، تنها منجر به اشتباهاتی خواهد شد که در نهایت برای شما هزینه خواهد داشت، پس زمان بگذارید تا اولین بار این کار را درست انجام دهید. سودآوری یک پروژه تقریباً همیشه با برآوردهای شما تعیین می شود. اگر پیشنهاد شما دست پایین باشد، معمولاً هیچ مبلغی برای جبران کمبود هزینه وجود ندارد.

عدم بازبینی برآوردهای پیمانکاران فرعی

اگر شما یک پیمانکار عمومی هستید، احتمالاً برخی از کارها را باید پیمانکاران جزء انجام دهند. دقت کنید که برآوردهای پیشنهادی آن ها را به‌طور کامل بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که آن ها دقیقاً می دانند کدام جنبه از پروژه را می خواهید آن ها تکمیل کنند. این امر از تکرار کار در برآوردهایی که توسط شما یا یک پیمانکار جزء دیگر تحت پوشش است، جلوگیری می کند.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .