مقاله تحلیلی: چگونه کارگاه ساختمانی را ایمن کنیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه کارگاه ساختمانی را ایمن کنیم؟

افراد مشغول به کار در جنبه‌های مختلف با انواع متنوعی از خطرات در محل کار روبرو هستند. لیز خوردن کسی که در یک اداره یا دفتر کار می‌کند می‌تواند خطراتی همچون سقوط را در پی داشته باشد. کسی که در یک محیط کار مدرن هم ممکن است در معرض دود گرفتگی، آسیب و سقوط از ارتفاع و غیره قرار بگیرد. درجه و نوع آسیب به محل کار و نحوه کاری که شخص در آن دخالت دارد بستگی دارد. خطرات بالقوه زیادی در هر محیط وجود دارد.

چرا توجه به ایمنی ضرورت دارد؟

بنابر این واقعیت که ایمنی احتمال آسیب را کاهش و یا از بین می‌برد، لازم است که ما به ایمن بودن محیط کار توجه کنیم. اداره صحیح کارگاه می‌تواند اقدامات خطر آمیز قابل توجهی را حذف کند و منجر به کاری خالی از اشکال و کامل شود. اداره ضعیف کارگاه بیشترین عامل خطرات نامطلوب و جراحت محسوب می‌شود. همه چیز متکی بر طرز فکر افراد مسئول همان کار است. ما باید بر خود متکی باشیم چراکه این موقعیت کاری ما است و ما باید صداها و نگرانی‌ها را به گوش افراد مسئول برسانیم. ما باید خطرات بالقوه را قبل از اینکه موجب ایجاد مشکل شوند بشناسیم و رفع کنیم. اداره کارگاه به اشتباه با تمیز بودن اشتباه گرفته می‌شود؛ این موضوع یک چارچوب است که به طور قابل توجهی از تمیز بودن است. هنگامی که از نکات کوچکی که به ظاهر نقشی ندارند صرف نظر می‌کنیم؛ در پایان به ناچار باید موضوعات بزرگ‌تری که منجر به خطرات و صدمات می‌شوند، روبرو شویم.

شرکت‌های تجاری نیز شامل می‌شوند

برخی از شرکت‌های تجاری دارای ریسک خطر بالایی هستند، در حالی که برخی از کسب و کارها به طور کل ایمن هستند. درجه آسیب نیز می‌تواند از صنعت به صنعت متغیر باشد. در صورتی که شما در یک دفتر کار می‌کنید در مقایسه با شرکت‌های تجاری مانند محیط‌های مونتاژ، احتمال بروز آسیب خطر بالا کمتر است.

انواع جراحات

جراحات می‌توانند از لغزش از ارتفاع و یا از یک سقف مشکل دار متغیر باشد. اثر و آسیب هر دو سقوط می‌تواند متمایز باشد و در عین حال هر دو آن‌ها به عنوان یک آسیب نامیده می‌شوند. در بعضی موقعیت‌ها اداره ضعیف کارگاه می‌تواند دلیل اصلی وقوع آسیب باشد. به طور مثال قرار گرفتن نادرست یک چهارپایه می‌تواند مشکل به ارمغان بیاورد. به همین نحو دستگاه‌هایی که گازهای خطرناک منتشر می‌کنند، می‌تواند موجب خفگی شود.

جراحات می‌توانند از انحراف، لغزش، سقوط، تصادفات، قرارگیری در معرض گازها و سروصدای مضر، حرکت کج، آتش سوزی، کار بیش از حد، ضربه، مانع، نشت، جرقه، شوک الکتریکی و غیره ناشی شوند.

مزایای اعمال اقدامات کنترل کننده کارگاه

اداره صحیح کارگاه فعالیتی است که می‌تواند مزایایی زیادی به همراه داشته باشد مانند:

  • مراقبت کمتر که می‌تواند دسترسی ساده به مصالح را به ارمغان بیاورد.
  • کاهش اتفاقات و خطرات
  • کاهش خطرات شعله گرفتن
  • در معرض قرارگیری کمتر متخصصان در برابر گرد و غبار، بخارهای مخرب و غیره
  • نظارت بهتر و به دنبال آن کاهش حوادث ناگوار
  • فعالیت بی‌نقص، مؤثرتر و تمیزتر
  • استفاده مؤثرتر از فضا
  • نظافت بهتر و بهبود سلامت
  • بهبود راندمان

گام‌های لازم برای رهایی از جراحات در محل کار چیست؟

بازرسی در فاصله زمانی عادی

قدم زدن در سایت کارگاه یک استراتژی بحرانی برای شناخت هر گونه خطر بالقوه قبل از اتفاق افتادن آن است. قدم زدن بر سقف و شناخت خطراتی که ممکن است به دلیل شرایط حاضر رخ دهد نیز حیاتی است. در واقع می‌توان با یک حرکت سریع خطرات را رفع کرد و یا خطرات و برنامه فعالیت را برای دفع خطرات ثبت کرد.

تشخیص و ریشه کن کردن هر خطر

ذخیره مصالح در یک نقطه که در آن احتمال خطر در کمترین حد است، ضروری می‌باشد.

نظافت

داشتن نظافت در همه زمان‌ها حیاتی است. از جارو برقی می‌توان برای تمیز کردن زمین در زمان‌های مورد نیاز استفاده کرد. جاروبرقی‌های خاصی هم برای حذف مواد خطرناک در دسترس هستند.

ارزیابی تمام دستگاه‌ها و سخت افزارها و طراحی مجدد آن‌ها

کنترل دستگاه‌های کارگاه یک امر بسیار مهم است، به طوری که هر نوع خطرات بالقوه را جلوتر از زمان می‌شناسد. هر یک از ابزارهای قرار گرفته روی زمین و یا در یک نقطه که آن‌ها در اکثر اوقات استفاده نمی‌شوند باید تمیز و بررسی شوند. همچنین حیاتی است که متخصصان دستگاه آسیب دیده را گزارش دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی (PPE)

این یک بخش حیاتی است. در صورتی که شغلتان ملزم به پوشیدن تجهیزات حفاظتی فردی مانند محافظ سر، پوشش، دستکش و غیره باشد، باید در همه زمان‌ها استفاده شود. در واقع، حتی مهمانان در سایت کارگاه نیز می‌بایست از PPE استفاده کنند.

نور کافی

سطوح پایین نور خطرناک است زیرا که آن‌ها امکان دیدن خطرات بالقوه را غیرممکن می‌سازند. روشنایی کافی برای دوری از اتفاقات ناگوار ضروری است.

نگرانی‌های خود را زودتر از آن که دیر شود به گوش مسئولین مربوطه برسانید

هر موقع که شما خطر را تشخیص دادید آن را فوراً گزارش کنید. این امر موجب می‌شود تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود. همیشه در مقابل علائم خطرناک آمادگی داشته باشید چرا که این عوامل می‌تواند منجر به خطرات و گاهی اوقات حتی یک بیماری شود.

در رعایت ایمنی مشارکت داشته باشید

مشارکت برای داشتن محیطی ایمن ضروری است، هر فرد باید هر گونه نگرانی که در خصوص ایمنی شناسایی کرد را به مسئول مربوطه انتقال دهد.

انتقال زباله

انتقال زباله یک جزء حیاتی از مدیریت ایمنی است. جدا کردن مصالحی که دور ریخته می‌شوند از مصالحی که می‌توانند دوباره مورد استفاده قرار گیرند، ضروری است.

پشتیبانی مداوم

اگر به طور پیوسته محیط کار را تحت نظر داشته باشید، عوامل ایجاد کننده خطرات بالقوه کاهش می‌یابد. علاوه بر آن می‌توان هر گونه اتفاق ناگوار را پیش بینی کرد.

گزارش دهی قبل از بروز یک اشتباه

داشتن نیروی کار پویا و مراقب فوق‌العاده مهم است. افرادی که همیشه در اطراف محیط کار در حال حرکت هستند بهترین شاهدان عینی از هر چیزی هستند که ممکن است تبدیل به اتفاق بد شود. در حالتی که همه چیز در زمان مناسب پیش بینی شده باشد، به طور قابل توجهی در زمان و هزینه صرفه جویی می‌شود و از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری می‌شود.

داشتن یک نظم مناسب

نظم مناسب یک متغیر اساسی است، به طوری که خطرات بالقوه را شناسایی می‌کند. علاوه بر این چیزهایی که استفاده نمی‌شود را از کار جدا می‌کند.

نتیجه گیری

با نظم مناسب و اجرای آن، می‌توان از خطرات متعدد جلوگیری کرد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .