مقاله تحلیلی: تیرورق و اجزای تشکیل‌ دهنده آن

مقاله تحلیلی: تیرورق و اجزای تشکیل‌ دهنده آن

تیرورق نوعی از یک تیر I شکل است که از آن در مواردی که بارهای سنگینی وجود دارد و استفاده از مقاطع I شکل نورد شده مقرون‌به‌صرفه نیست، استفاده می‌شود. برای ساخت تیرورق، تیر I شکل به‌واسطه جوش یا پرچ به یک ورق فولادی متصل می‌شود. در ادامه به توضیح بخش‌های مختلف تیرورق و عملکرد هر یک می‌پردازیم.

اجزای تشکیل‌دهنده تیرورق

  1. جان
  2. بال
  3. سخت‌کننده یا استیفنر

جان

به ورق بلندی که به‌صورت عمودی در بخش مرکز تیرورق قرار دارد، جان تیرورق می‌گوییم. با استفاده از جان، بال‌های تیرورق در فاصله موردنظر از هم قرار می‌گیرند. جان وظیفه تحمل برش به وجود آمده در تیرورق را بر عهده دارد.

بال‌ها

بال‌ها یا ورق‌های بال، المان‌های افقی در تیرورق هستند که در بالا و پایین آن قرار می‌گیرند و توسط جان از هم جدا می‌شوند. نقش اصلی بال مقاومت در برابر لنگر خمشی ایجاد شده در تیر است. بال بالایی با ایجاد فشار در مقابل لنگر خمشی مقاومت می‌کند و بال پایینی نیروی کششی را تحمل می‌کند. بال‌ها باید عرض و ضخامت مناسبی داشته باشند تا در برابر لنگرهای خمشی مقاومت مطلوبی از خود نشان دهند.

سخت‌کننده

استیفنر‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. استیفنرهای عمودی
  2. استیفنرهای افقی

تیرورق و اجزای تشکیل‌ دهنده آنالف) سخت‌کننده‌های عمودی

به سخت‌کننده‌ها یا استیفنرهای عمودی که با بال‌های تیرورق زاویه قائمه تشکیل می‌دهند، سخت‌کننده عرضی هم گفته می‌شود. این سخت‌کننده‌ها نیز به دو دسته سخت‌کننده‌های انتهایی و سخت‌کننده‌های میانی تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بر اساس موقعیت قرارگیری سخت‌کننده‌ها در تیرورق صورت می‌گیرد.

سخت‌کننده‌های انتهایی در هر دو انتهای تیرورق به‌کاربرده می‌شوند. این سخت‌کننده‌ها بار را از تیر‌ها به تکیه‌گاه‌ها منتقل می‌کنند. در تیرورق، بعضی از قسمت‌های ناحیه انتهایی جان تحت بارهای فشاری قرار دارند. به سبب وجود این بارها، جان مقطع ممکن است دچار خرابی شود. در اینجا سخت‌کننده‌های انتهایی نقش مهمی در جلوگیری از خرابی جان تیرورق بازی می‌کنند. به سخت‌کننده‌های انتهایی، سخت‌کننده‌های تکیه‌گاهی نیز گفته می‌شود.

از سخت‌کننده‌های میانی زمانی استفاده می‌شود که روی تیرورق بارهای متمرکز وجود داشته باشد. هنگامی که ضخامت جان از عمق آن خیلی کم‌تر باشد (کمتر از 1/85 عمق جان)، ممکن است جان در اثر برش دچار کمانش شود. در این حالت، استیفنرهای میانی به‌منظور افزایش مقاومت جان در برابر کمانش، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرورق و اجزای تشکیل‌ دهنده آن

ب) سخت‌کننده‌های افقی

سخت‌کننده‌های افقی، موازی با ورق‌های بال به‌کاربرده می‌شوند. به این سخت‌کننده‌ها، سخت‌کننده طولی نیز گفته می‌شود. این استیفنرها مقاومت جان را در برابر کمانش افزایش می‌دهند. استیفنرهای افقی به دو صورت ممتد یا غیرممتد کار گذاشته می‌شوند. سخت‌کننده‌های غیر ممتد بین سخت‌کننده‌های عرضی قرار می‌گیرند بدون اینکه با آن‌ها در تماس باشند. سخت‌کننده‌های افقی هیچ باری را از بال یا جان متحمل نمی‌شوند و تنها در مقاومت جان در برابر کمانش تأثیر دارند.

تیرورق و اجزای تشکیل‌ دهنده آن

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .