مقاله تحلیلی:‌ ۹ روش کاهش ریسک در محیط کار

مقاله تحلیلی:‌ ۹ روش کاهش ریسک در محیط کار

با تنوع هر چه بیشتر پروژه ها، تعداد کارگران، تجهیزات و مصالحی که باید استفاده و مدیریت شوند افزایش می یابد. تحت فشار تحویل به‌موقع کار و محدودیت بودجه، ایمنی اغلب مقوله‌ای است که به خطر می افتد. درعین‌حال، کمبود کارگر در سطح جهانی مشکل‌ساز است.

بررسی اخیر داده ها و تحلیل های مطالعه Dodge نشان داد که حداقل چهار پیمانکار از پنج پیمانکار به‌طور متوسط نگران ریسک های ایمنی ایجاد شده ناشی از کمبود نیروی کار هستند. ترکیبی از پروژه های سخت و فقدان نیروی کار ماهر اغلب باعث می شود کارگران ساعات بیشتری کار کنند و یا کار بیشتری که ممکن است خارج از مجموعه مهارتشان باشد، انجام دهند و درنتیجه خطر وقوع حادثه به این شکل افزایش می‌یابد.

به‌این‌ترتیب، شرکت های ساختمانی به دنبال تکنولوژی هایی هستند که می توانند به ایجاد محل کار ایمن تر و دلخواه تر کمک کنند. ترکیبی از تکنولوژی های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به ایجاد اتوماسیون و اشتراک‌گذاری داده ها در سرتاسر دنیا کمک می کنند. از سنسورهای هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین تا نرم‌افزارهای برقراری ارتباط بین کارکنان در اداره و در محل کار؛ تکنولوژی هم‌زمان با ساده کردن کار اضطراب‌آور حفظ ایمنی کارگران، موجب افزایش امنیت می‌شود. در زیر نه مثال از این کارایی تکنولوژی آورده شده است.

۱- دسترسی به محل کار

تضمین دسترسی کارکنان به محل ساخت‌وساز برای حفظ ایمنی محیط کار حیاتی است. بدون دسترسی مناسب، کارگران ناخواسته وارد فضایی می شوند که سلامت آن ها را تهدید می‌کند. زمانی که یک کارگر بدون تجهیزات ایمنی مناسب وارد یک محل شود، ممکن است در معرض مواد شیمیایی، آسیب شنوایی، آسیب سر و یا بدتر از آن قرار گیرد.

 استفاده از تکنولوژی برای مدیریت دسترسی، به شرکت های ساخت‌وساز این امکان را می دهد که به‌راحتی ورود و خروج افراد از محل کار را کنترل کنند. به این شکل دسترسی ایمن برای کارگرانی که مجاز به حضور در محل هستند فراهم می شود.

۲- پاسخ اضطراری

در صورت اتفاق یک مورد اضطراری، تکنولوژی مدیریت نیروی کار می تواند هشدارهای متنی با جزئیات مربوط به بررسی منطقه ای را منتشر و کارگرانی را که اتفاق را گزارش داده اند، ردیابی کند. این راه‌حل‌ها همچنین دسترسی فوری به اطلاعات تماس و مکان شناخته شده برای هر کارگر در سایت را فراهم می کنند و سرشماری سریع و دقیقی را به دنبال خواهد داشت.

موقعیت‌یابی با بلوتوث و تکنولوژی مدیریت نیروی کار می تواند کارکنان بی‌مسئولیت یا ناآگاه را شناسایی و سوابق سلامتی و شخصی مربوطه و همچنین اطلاعات تماس اضطراری را در عرض چند ثانیه فراهم کند. در پروژه های بزرگ تر، پیمانکاران اصلی افرادی را به‌صورت تمام‌وقت استخدام می کنند تا واکنش سریع تری داشته باشند و بتوانند از ردیابی مکانی برای یافتن سریع کارگران زخمی استفاده کنند.

۳- کنترل ماشین

تکنولوژی کنترل ماشین به بهبود ایمنی در آماده‌سازی سایت و پروژه های ساخت‌وساز شهری با کاهش قابل‌توجه نیاز به وجود کارگران برای کار در نزدیکی تجهیزات سنگین کمک می کند. با کنترل سرعت بولدوزرها، ماشین‌های حفاری، گریدرها، ماشین های روسازی و انواع دیگر تجهیزات سنگین، اپراتور می تواند کار کردن ماشین‌آلات را مطابق برنامه تأیید کند. این امر همچنین نیاز به فرستادن کارگران به حفره های عمیق و ترانشه ها، در دامنه های ناپایدار و سایر وضعیت های خطرناک را کاهش می دهد.

۴- ربات اسکلت خارجی

اسکلت فلزی مجهز به اعضای موتوردار برای افزایش قدرت فردی، به ساخت مکان ایمن تر کمک می کند. این اسکلت‌های هوشمند تا حدودی منعکس دهنده ساختار اسکلتی بدن انسان است و باعث می شود اجسام سنگین خیلی سبک تر و گاهی اوقات حتی بدون وزن شوند. آسیب کارگران حدود ۱۵ میلیارد دلار خسارت برای کارفرمایان در ایالات‌متحده به همراه دارد و بسیاری بر این باورند که این ربات می‌تواند میزان آسیب‌دیدگی را در کارگران کاهش دهد.

۵- حسگرهای هوشمند

از حسگرهای هوشمند برای کنترل شرایط محل کار و جلوگیری از قرار گرفتن افراد در معرض خطر استفاده شود. این حسگرها با جمع‌آوری و تحلیل داده ها، مناطق خطرناک به لحاظ ایمنی را شناسایی می کنند. این اطلاعات در نرم‌افزار مدیریت نیروی کار، می تواند برای هشدار به مدیران ایمنی و سایر خطرات در یک کارگاه ساخت‌وساز استفاده شود.

۶- ردیابی و گزارش دهی وضعیت ایمنی

نرم‌افزارهای امروزیِ مدیریت ساخت‌وساز، پیچیده تر از قبل هستند و می توانند تصویر بهتری از سلامت کلی یک شرکت ارائه کنند. به‌روزرسانی وضعیت ایمنی بسته به شرایط آب و هوایی، شاخص های گرما، بسته شدن جاده ها و یا هر چیز دیگری که ممکن است بر سلامت و رفاه کارگران تأثیر بگذارد را می‌توان با کارگران در این زمینه به اشتراک گذاشت.

نرم‌افزارهای ابری، با ادغام یکپارچه سیستم هایی که ایمنی، گزارش حوادث، چک لیست ایمنی و بازخوردهای قسمت حسابداری، مدیریت مالی و عملیات پروژه را پیگیری می کنند؛ به یک منبع حقیقی از داده های پروژه تبدیل شده اند. به‌این‌ترتیب، پیمانکاران می توانند موضوعات مربوط به ایمنی، ترندها و تأثیر کلی هر دو بر روی شرکت را دنبال کنند.

۷- واقعیت ترکیبی

تکنولوژی واقعیت ترکیبی (MR)به‌صورت تعاملی و در زمان واقعی، اشیای دنیای واقعی را با محتوای دیجیتالی ترکیب می-کند. این مدل همراه با تکنولوژی هولوگرافیک، مدل ۳ بعدی را از صفحه نمایش خارج و به افراد کمک می کند تا اطلاعات فیزیکی و دیجیتالی و نیز روابط فضایی بین آن ها را تفسیر کنند.

تکنولوژی‌های پوشیدنی به کارگران اجازه می دهند تا در یک محیط تحت کنترل و ایمن به اطلاعات هولوگرافیک در محیط کار دسترسی داشته باشند. MR با بهبود درک و ارتباط شرایط فضایی پیچیده از طریق یک تجربه همه‌جانبه، در حال تحول صنعت ساخت‌وساز است.

۸- پیش سازی خارج از کارگاه

توانایی یکپارچه‌سازی اطلاعات و اشتراک داده های دقیق در زمان واقعی، پیش سازی خارج از سایت را بیش‌ازپیش عملی و مقرون‌به‌صرفه تر می سازد. این رویکرد به افراد اجازه می دهد تا وظایف پیچیده خود را خارج از کارگاه به‌طور ایمن و در محیط کنترل شده انجام دهند و میزان تجهیزات و مصالح اضافی موجود در محیط کار را که ممکن است موجب تهدید ایمنی افراد شوند، کاهش دهند.

۹- هواپیماهای بدون سرنشین

از هواپیماهای بدون سرنشین در صنایع مختلف، ازجمله ساخت‌وساز استفاده می‌شود. اگرچه امروزه روش های زیادی برای استفاده از این هواپیماها در صنعت ساخت‌وساز وجود دارد، اما این پهپادها به‌طور خاص وقتی محل کار در معرض یک خطر باشد، مفید هستند.

از هواپیماهای بدون سرنشین می توان برای بازرسی نقاط مختلف استفاده کرد. این کار نسبت به بازرسی توسط نیروی انسانی مستلزم صرف زمان کمتری است. برخی از این پهپادها شامل مسیرهای پرواز برنامه‌ریزی‌شده‌ای هستند که می توانند به‌صورت هفتگی یا ماهانه بسته به پیچیدگی پروژه تکرار شوند. این امر امکان نظارت و کنترل از راه دور محل های خطرناک را در صورت نیاز فراهم می آورد و باعث اطمینان از حفظ استانداردهای ایمنی می‌شوند.

علاوه بر این تکنولوژی های جدید، یک فرآیند که طراحی، مدیریت پروژه و مدل های مهندسی را به شکل یک همکاری و پلتفرم غنی از داده ترکیب می کند، موجب ایمن تر و هوشمندتر شدن محل کار می‌شود. در یک فرآیند کارآمد، تمام مراحل پروژه و افراد را متصل‌به‌هم و به این شکل همکاری در زمان واقعی را ممکن می‌کنند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
دریافت یا مشاهده گواهینامه نشان تعالی HSE
باسلام.من دوره اسفند ماه سال 97(4ام تا 6ام) در برج میلاد بصورت مجازی رو گذروندم و گواهینامه اون رو دریافت کردم.سازمان نظام مهندسی درخواست گواهینامه فارسی رو از من نمودند.چطور میتونم دریافت کنم؟ با تشکر (گواهینامه دریافتی به پیوست میباشد.)
عکس کاربر
0پاسخ
مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست؟
سلام مدرک Hse فنی حرفه ای مورد تأیید نظام مهندسی هست ؟ ؟! برا پروژه ساختمانی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .