مقاله تحلیلی: نسبت آب به سیمان چه ارتباطی با مقاومت بتن دارد؟

مقاله تحلیلی: نسبت آب به سیمان چه ارتباطی با مقاومت بتن دارد؟

نسبت آب به سیمان

نسبت آب به سیمان، وزن آب موجود در یک ترکیب تقسیم بر وزن مواد سیمانی است. وزن کل آب شامل تمام آب مخلوط بتن و آب سطح مصالح است. مواد سیمانی شامل سیمان پرتلند، سیمان مخلوط و مواد افزودنی سیمانی مانند خاکستر بادی، سیلیکا فوم و سرباره می‌باشد. به این دلیل، نسبت آب به سیمان ممکن است به عنوان نسبت آب به مصالح سیمانی (cm / W) نامیده شود.

مقاومت بتن

نسبت آب به سیمان یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که بر مقاومت بتن خوب متراکم شده بستگی دارد. مقاومت بتن عمل آوری شده به دو عامل اصلی بستگی دارد:

  1. نسبت آب به سیمان
  2. درجه تراکم

حفره‌های هوا در بتن به نسبت آب به سیمان بستگی دارد. افزایش حفره‌های هوا با افزایش وزن آب رابطه مستقیم دارد. زمانی که چنین وضعیتی اتفاق می‌افتد، مقاومت بتن پایین می‌آید. بتن سخت شده حدود 1٪ حفره هوا دارد. در بتن سخت شده، مقاومت با نسبت آب / سیمان رابطه عکس دارد.

 

 نسبت آب به سیمان چه ارتباطی با مقاومت بتن دارد؟
شکل بالا نشان می‌دهد که دامنه اعتبار نسبت آب به سیمان بسیار محدود است. هنگامی که نسبت آب به سیمان کم باشد، مقاومت فشاری حداکثر میزان را دارد. آغاز منحنی بستگی به ابزار متراکم کننده دارد. اگر سنگ‌دانه‌هایی با اندازه بزرگ، نسبت آب به سیمان کم و مقادیر زیاد سیمان استفاده شود؛ مقاومت بتن کاهش می‌یابد. اگر نسبت آب به سیمان در مخلوط تازه کمتر از بتن سخت شده باشد، نسبت آب به سیمان نمی‌تواند مقاومت بالاتری در بتن به همراه داشته باشد. این شرایط به علت افزایش تنش‌های کششی ناشی از انقباض و خزش اتفاق می‌افتد. این امر منجر به ترک خوردگی سیمان و یا از دست رفتن چسبندگی (که بین سیمان و سنگ‌دانه وجود دارد) می‌شود چرا که سنگ‌دانه سعی می‌کند تنش‌های کششی را مهار کند. اجازه دهید تا دو حالت را در نظر بگیریم:

حالت 1: هنگامی که نسبت آب به سیمان بالا است.

اگر نسبت W / C بالا باشد، مقدار زیادی آب به ازای هر واحد وزن سیمان در مخلوط بتن وجود دارد؛ بنابراین اگر یک حجم ثابت از بتن به صورت یک مکعب بتن ریزی شود، تعداد زیادی حفره آب در مکعب بتنی وجود خواهد داشت؛ بنابراین هنگامی که واکنش هیدراتاسیون در سطح ذرات سیمان شروع می‌شود، فرآورده‌های ژل مانند هیدراتاسیون در آب به دور از سطح ذرات سیمان رسوب می­کنند.

دو دلیل وجود دارد که چرا مقاومت بتن در این مورد کم است:

  1. از آنجایی که یک فضای بزرگی برای فرآورده‌های خارجی هیدراتاسیون وجود دارد، فرآورده‌های خارجی هیدراتاسیون ابعاد بزرگی دارند. از قانون اثر اندازه میدانیم که ذرات بزرگ‌تر مقاومت پایین‌تری در مقایسه با ذرات با اندازه کوچک‌تر دارند.
  2. اهمیتی ندارد که چقدر نرخ مصرف آب در واکنش زیاد است، با توجه به مقدار زیاد آب موجود در مخلوط، مقداری آب همچنان زمانی که بتن به سخت شدگی رسید و آماده استفاده شد باقی می‌ماند. این آب محبوس شده به تدریج تبخیر می‌شود و فضاهای خالی را در بلوک بتنی برجای می‌گذارد. حضور این حفره‌ها منجر به کاهش زیاد مقاومت می‌شود.

حالت 2: هنگامی که نسبت آب / سیمان کم است.

در این حالت، زمانی که بتن به داخل قالب ریخته می‌شود، مقدار بسیار کمی آب در بلوک قالب باقی می‌ماند و بنابراین حفرات کمتری خواهیم داشت. هنگامی که واکنش هیدراتاسیون انجام می‌گیرد، ژل‌های تشکیل شده فضای کافی برای انتقال و رسوب در حفرات را ندارد؛ بنابراین آن‌ها در سطح ذرات سیمان رسوب خواهند کرد. فرآورده‌های این‌چنینی هیدراتاسیون به عنوان فرآورده‌های داخلی هیدراتاسیون نامیده می‌شوند. فضای در دسترس برای رشد کریستال‌ها محدود است، به طوری که آن‌ها در مقایسه با فرآورده‌های خارجی هیدراتاسیون با اندازه  بسیار کوچک‌تری باقی می‌مانند.

زمانی که نسبت W / C کم باشد، به دلایل زیر مقاومت بتن بیشتر خواهد بود:

  1. همان‌طور که در قانون تأثیر اندازه گفته شد، ژل‌های تشکیل شده با اندازه کوچک‌تر در این مورد مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با زمانی که نسبت W / C بالا است، دارند.
  2. از آنجایی که آب موجود برای هیدراتاسیون بسیار کمتر است، تقریباً همه آن در طول واکنش استفاده می‌شود؛ بنابراین آبی برای تبخیر شدن باقی نمی‌ماند و از این رو کاهش مقاومت به علت تشکیل حفرات نیز هنگامی که نسبت W / C کم است، بسیار پایین‌تر خواهد بود.

  منبع

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های الهه رحیمی

الهه رحیمی

مهندس سازه
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
فرمول محاسبه A's در طراحی خمشی تیرهای مستطیلی
سلام وقت بخیر در طراحی خمشی تیرهای مستطیلی شکل (آرماتورکششی+ فشاری) برای محاسبه A's از چه فرمولی میتوان محاسبش کرد؟چندین جزوه رو دیدم که اومدن از 2 فرمول زیر استفاده کردند...ینی هرکدام یکی از این فرمولهارو استفاده کردند..اما چرا این دو فرمول متفتاوته و مقادیری که میده یکسان نیست ! من الان موندم کدام رابطه صحیح هست تصاویر به پیوست ارسال شده است
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .