ویرایش جدید کتاب دینامیک سازه توسط آقای دکتر محمد قاسم وتر

18 فروردين 1394 - 16:46
ویرایش جدید کتاب دینامیک سازه توسط آقای دکتر محمد قاسم وتر

کمتر مهندسی است که در زمینه دینامیک سازه و مهندسی زلزله تحقیق کند و اسم دانشمند بنام این رشته دکترماریو پاز را که استاد برجسته بسیاری از اساتید بنام وصاحب تالیف در موضوع مرتبط میباشد، نشنیده باشد. مترجم اول این اثرمدتها ست که جهت تدریس در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی در داخل  وخارج از آن استفاده مینماید. اساس کتب طوری نوشته شده ،  که نه تنها  قابل استفاده  برای دانشجویان  بلکه ابزاری قوی برای محققین و دفاتر مهندسین مشاور  نیز باشد.  این کتاب تاکنون توسط خود مولف پنج بار ویرایش اساسی و ده ها بار در آمریکا به چاپ رسیده و به اکثر زبانهای دنیا ترجمه شده است.ویرایش اول -سال 1979 میلادی  این کتاب  بیست سال پیش در پژوهشگاه بین المللی  زلزله شناسی و مهندسی زلزله  توسط استاد  برجسته  دینامیک سازه ها  جناب آقای دکتر حسن مقدم  ترجمه وبه زیور طبع آراسته شد.  با توجه به اهمیت کتاب و بی همتایی  آن خصوصا بعد از ویرایش پنجم که با افزودن فصول جدید و کاربردی تر کردن آن همراه بود ،استقبال دانشجویان انگیزه وافری برای ترجمه  این اثر ارزشمند  فراهم  آورد.  در ترجمه این اثر همواره انتقال مفاهیم علمی  مقدم  بر ترجمه لغوی موضوع  بوده  است.

 استفاده از نرم افزار  (SAP2000) وحل اکثر مثالها به کمک آن فاصله بین آموخته های تئوری و کاربرد مهندسی را به حد اقل میرساند و کمک بزرگی به امر آموزش دروسی اینچنینی ایفا میکند. این کتاب نه تنها برای درس دینامیک سازه و مهندسی زلزله مرجعی بی بدیل است بلکه میتواند در آموزش دروس محاسبات اجزای محدود دینا میکی و ارتعاشات تصادفی بسیار مثمر ثمرباشد.

نسخه اصلی کتاب یک CD  را به ضمیمه همراه دارد که شامل نرم افزار (SAP2000)  برای حل مسائل با قابلیت محدود  25 گره  یا المان و تعدادی برنامه های آموزشی به زبان بیسیک میباشد.از آنجا که در ایران نسخه کامل نرم افزار (SAP2000)  بدون محدودیت تعداد گره یا المان  با قیمت نازل در دسترس است !!! ، CD مربوطه ضمیمه نشد و علاقه مندان به دیگر برنامه های آموزشی کتاب، میتوانندمتقاضی آن توسط پست الکترونیک از مترجم باشند.

اثرحاضر از طرفی پاسخگوی کلیه  نیازهای  دانشجویان کارشناسی عمران ومعماری در دینامیک سازه و زلزله با نرم افزار (SAP2000) است و از طرف دیگر مباحث درسی دانشجویان ارشد  ودکتری سازه وزلزله در مباحث پیشرفته تر و اجزای محدود دینامیکی را پوشش میدهد. بعلاوه به دلیل جامع بودن کتاب وطرح نکات هوشمندانه در دینامیک سازه ها ومهندسی زلزله از آن در آزمونهای ورودی ارشد و دکتری همواره استفاده شده است.

 در مقابل این همه برجستگی شاید مهمترین  ضعف کتاب،چاپ بعضی از اشکال  و روابط ریاضی  است که در نسخه انگلیسی به صورت مطلوبی انجام نگرفته بود که مجددا رسم وبازنویسی شد. در آماده کردن ترجمه وویرایش آن مهندسین ارشد سازه خانمها نرگس توفیقی ،نسیم کردی ومهدیه حسن آبادی بیشترین نقش را داشته اند که کمال تشکر حاصل است.

نکته آخر اینکه ، مترجم امیدوار است برجستگی ها وزیبایی های این اثر ارزشمند را با جهل خود کم فروغ نکرده باشد.

محمد قاسم وتر

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی ومهندسی زلزله

منبع : انجمن مهندسی زلزله ایران

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست کمک در تمرینات دینامیک سازه

سلام. یه درخواست داشتم چند عدد سوال دارم کسی میتونه کمکم کنه بدجور احتیاج دارم نمره پایان ترمم به اینا بستگی داره، خواهشا هر کسس میتونه منو کمک کنه با تشکر

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
درخواست حل چند سوال دینامیک سازه
لطفا اگر امکانش هست در حل این سوالات کمک کنید سوالات به پیوست ارسال شده است
عکس کاربر
0پاسخ
دینامیک سازه
حل تمرین کتاب دینامیک سازه خسرو برگی رو میخواستم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...