سهم سیمان در افزایش قیمت مسکن چقدر است؟

16:11

سهم سیمان در افزایش قیمت مسکن چقدر است؟

یک فعال صنفی می‌گوید:  سهم سیمان در قیمت ساخت و ساز بسیار ناچیزتر از قیمت فروش هر مترمربع بالای ۵ میلیون تومان مسکن است.

یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن رشد چند برابری مصالح و آهن و فولاد مصرفی در ساخت و ساز است. در حالیکه فعالان صنعت سیمان اعتقاد دارند افزایش ۲۰ درصدی نرخ سیمان نقش بسزایی در رشد چند میلیونی قیمت مسکن ندارد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در خصوص قیمت‌های جدید سیمان گفت: از سال ۱۳۵۸ تا سال ۹۳ ما هر سال در روزهای پایانی سال قیمت‌های جدید را اعلام می‌کردیم، اما امسال این اتفاق نیفتاد و در نهایت در جلساتی که با معاونت امور معدنی آقای دکتر اسماعیلی و آقای دکتر تابش در وزارتخانه داشتیم طبق مجوز سرپرست وزارتخانه صمت، مبنی بر اینکه واحدهای تولیدی می‌توانند تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند ما هم همین اقدام را انجام دادیم و قیمت‌های محصولات کارخانه‌ها را ۲۰ درصد افزایش دادیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم کارایی نرخ ۲۰ درصدی افزایش قیمت برای صنعت سیمان ادامه داد: در حالی که حتی بعد از این ۲۰ درصد تمام نهاده‌های تولید مانند حقوق و دستمزد، هزینه‌های پیمانکاری و سایر هزینه‌ها افزایش پیدا کرد و این ۲۰ درصد دیگر پاسخگوی هزینه‌های بالا رفته در تولید نیست.

وی در خصوص کسب مجوز از ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: ما جزء کالاهای گروه سه هستیم و هیچ احتیاج به مجوز سازمان تنظیم بازار نداریم.

شیخان در خصوص مبنای محاسبه افزایش قیمت‌ها گفت: هزینه‌های تولید که شامل حقوق و دستمزد، هزینه حمل و نقل مواد اولیه از معادن به کارخانه، تعمیر و نگهداری تجهیزات و قطعات یدکی و سایر هزینه‌ها مانند آجر نسوز کوره که هر ۶ ماه یکبار باید تعویض شود چندین برابر شده و ما با توجه به افزایش این هزینه‌ها تقاضای افزایش قیمت در سیمان داشتیم. ضمن اینکه اگر مقایسه اجمالی با رشد قیمت سایر مصالح ساختمانی داشته باشیم می‌توان گفت سیمان کمترین افزایش نرخ را در بین مصالح ساختمانی ثبت کرده است و به عنوان ارزانترین نهاده ساختمانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشید ۱ کیلو میلگرد در بازار زیر ۶۵۰۰ تومان نیست، در حالیکه قیمت سیمان باید یک هفتم یا یک هشتم قیمت فولاد باشد. اگر ما بخواهیم قیمت سیمان را با همین تناسب نسبت به قیمت فولاد مقایسه کنیم باید هر تتن سیمان قیمتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان داشته باشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیما در ادامه با تاکید بر عدم تناسب رشد قیمت سینمان با تورم گفت: روند رشد تورم با روند افزایش قیمت سیمان به هیچ عنوان متناسب نیست و اگر می‌خواستیم به نسبت تورم قیمت سیمان را افزایش دهیم حداقل باید ۱۷۴ افزایش نرخ تا به امروز داشته باشیم.

وی افزود: صنعت سیمان مشکلات اقتصاد و کشور را درک می‌کند اما این افزایش قیمت ۲۰ درصدی هیچ مشکلی از این صنعت درمان نمی‌کند.

شیخان خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی ما حفظ تولید و اشتغال در این کارخانه‌ها است. در سال جدید که جهش تولید نام گرفته است ما چگونه می‌توانیم با این سرکوب قیمت‌ها می‌شود فعالیت را ادامه دهیم.

وی در پایان در خصوص سهم قیمت سیمان در قیمت مسکن گفت: در ساختمانهای بتنی برابر استاندارد به ازای هر یک متر مربع، چهار کیسه ۵۰ کیلوگرمی نیاز است. به نرخ سال گذشته و درب کارخانه ۴ کیسه ۴۰ هزار تومان می‌شود در حالی که اگر بخواهیم با نرخ عامل فروش حساب کنیم ۶۰ هزار تومان هزینه می‌شود. حال شما در نظر بگیرید که در قیمت ساخت مسکن به ازای هر متر بین ۵ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان چقدر تأثیر دارد؟ قیمت فروش ملک در میانگین کشوری بالای ۱۰ میلیون تومان می‌شود شما حساب کنید ببینید سیمان در این نرخ چند دهم درصد تأثیر دارد؟

منبع

پکیج استثنایی 808

در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

شامل این فیلم