مقاله تحلیلی:پل های عابر پیاده فولادی GFRP بادوام و سبک

مقاله تحلیلی:پل های عابر پیاده فولادی GFRP بادوام و سبک

خلاصه

از مواد پیشرفته برای سبک سازی ، دوام و زیبایی شناسی پل های عابر پیاده استفاده می شود. فولاد ضد زنگ و GFRP (شیشه ای تقویت شده با پلیمرهای فیبری) مواد با دوام بالا هستند که به جهت خواص برجسته مکانیکی و زیباشناختی با شکوه استفاده می شوند. می توان هزینه ساخت و ساز زیاد را به لطف کاهش هزینه نگه داری به جهت استفاده ازین مصالح کنترل کرد.

استفاده از ترکیب فولاد و GFRP جهت ساخت سازه های ترکیبی باعث سبک سازی و افزایش دوام و سختی این سازه ها می شود. در این مطالعه 4 پل با ساختار ترکیبی فولاد و GFRP ارائه شده است. همه این پل ها در اسپانیا واقع شده اند.

1. مقدمه

مصالح پیشرفته مانند فولاد ضد زنگ و GFRP (شیشه ای تقویت شده با پلیمرهای فیبری) مواد با دوام بالا هستند که به جهت خواص برجسته مکانیکی و زیباشناختی با شکوه استفاده می شوند. افزایش استفاده از این مواد پیشرفته در طراحی سازه می تواند تا حدی به افزایش آگاهی از مدیریت عمومی در مورد استفاده از مصالح مصرفی شود و نیاز به نگهداری آنها را کاهش می دهد.

علاوه بر داشتن مقاومت مکانیکی بیشتر،دارای ظرفیت مورد استفاده مجدد بیشتر، و غیره می باشند. با وجود تاثیری که مواد کامپوزیت و فولاد ضد زنگ در هواپیما و نیروی دریایی داشت ، ورود آن به ساخت و ساز، معماری صنعتی و یا بسیاری از محصولات مصرفی برای بیش از 50 سال، اخیر است. در دو دهه گذشته برخی از سازه های جالب، عمدتا پل های عابر پیاده، ساخته شده است. حتی با وجود اینکه هزینه استفاده از این مواد بیش از مواد معمولی (فولاد و بتن) است، ولی با استفاده از مصالح کامپوزیت و یا فولاد ضد زنگ به صرفه جویی قابل توجهی در نگهداری آن اتفاق می افتد.

GFRP خواص مکانیکی را افزایش و وزن سازه را کاهش می دهد اما با توجه به مدول نسبتا پایین GFRP سازه انعطاف پذیرتر و حساستر به اثرات دینامیکی می باشد. ترکیبی از GFRP و فولاد باعث افزایش سختی سازه و کاهش وزن آن می شود. پل عابر پیاده زوماییا ،ساخته شده در سال 2008، اولین پل با ساختار هیبرید فولاد ضد زنگ-GFRP ، بر اساس این مفهوم بود.

2. پل عابر پیاده در سانت فرویتس د باخس (بارسلونا، اسپانیا)

سنت Fruitós یک شهر کوچک با بیش از ده قرن تاریخ است. واقع در 59 کیلومتری از بارسلونا، نزدیک به مانرسا، که یک موقعیت استراتژیک برای ارتباطات جاده ای در کاتالونیا به شمار میرود. قرن بیستم با  افزایش رشد اقتصادی و رشد جمعیت ،مجبور به ایجاد مناطق مسکونی جدید در اطراف  مناطق دارای هسته تاریخی، و در نتیجه ایجاد زیرساخت های عمومی جدید شد.

محله روسالدا، یک منطقه مسکونی جدید از سنت Fruitós که میزبان بیش از 6٪ جمعیت آن در یک منطقه تجاری و بقیه شهر توسط N-141C، به وسیله جاده ملی از هم جدا شده اند. عبور از این جاده باعث بسیاری از حوادث و سوانح شده است ،که برخی از آنها با تلفاتی در چند سال گذشته همراه بوده است، شهرداری تصمیم برای از بین بردن این خطر به ایجاد یک پل عابر پیاده پرداخته است.پل باید علاوه بر عملکرد اصلی ، نقطه عطفی در ماهیت پویا و نوآورانه شهر را به نمایش بگذارد. محل پل توسط مالک برای دسترسی مستقیم به یک ایستگاه اتوبوس ثابت شد. پل برای عبور از جاده و عبور از موانع آن با ارتفاع تقریبی 5.5 متر

با اختلاف ارتفاعی برابر با 6 متر ساخته شد. برای ایجاد حالت دروازه ای برای شهر از یک قوس کج برای اتصال یک منطقه تجاری به مسکونی استفاده شد. (یک سطح شیب دار  برای حفظ حریم خصوصی و کاهش دید در خانه های مجاور اعمال شد).

 

 

دریافت فایل کامل مقاله: 

light_and_durable_steel-gfrp_pedestrian_bridges_2.pdf

 

 

منبع :light_and_durable_steel-gfrp_pedestrian_bridges.pdf

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های civil007

ن

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونه در SeismoStruct تیر FRP اضافه کنم؟

با سلام چگونه در نرم افزار seismostruct به تیر frp اضافه کنم

عکس کاربر
2پاسخ
مدل سازى ستون تقويت شده
با عرض سلام واحترام ميخوام يه ستونى يا تيرى تقويت شده با FRP مدل سازى كنم توى نرم افزار اباكوس بعد با استفاده از نتايجى كه گرفتيم توى نرم افزار ايتپس مدل سازى واعمالش ميكنيم توى سازه چند طبقه ميشه عمل كرد؟ مخصوصا سازه هاى فولادى
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .