مهندسی عمران در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

مهندسی عمران در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

میهن عزیزمان سرشار از منابع خدادادی نفت و گاز است. این مهم باعث شده تا سفره های زیرزمینی کشورمان هماره مورد توجه کشورهای صنعتی و در حال رشد باشد. احداث پالایشگاه آبادان در سال 1909 میلادی توسط شرکت نفت انگلیس- پرشیا و بهره برداری از آن در سال 1912 و سپس ملی شدن صنعت نفت، نشان دهنده قدمت و اهمیت این صنعت است. در امر طراحی و ساخت یک سایت پالایشگاهی یا نیروگاهی، مهندسین مختلفی نظیر عمران و معماری، مکانیک ( تجهیزات ثابت یا دوار)، فرآیند، خط لوله، برق و ابزار دقیق، ایمنی و حفاظت و کنترل پروژه دخیل هستند. مهندسین عمران از ابتدای احداث یک سایت که مرحله تسطیح مقدماتی است تا شروع بهره برداری و حتی پس از آن درگیر مسائل مختلف عمرانی می باشند. مراحلی نظیر عملیات خاکی تسطیح، طراحی و احداث سیستم حفاظت سایت از سیلاب، فنس کشی، تسلیح خاک ، دیوار حائل ، طراحی جاده، کالورت و مسیرهای دسترسی به واحدها، محوطه سازی، شبکه توزیع آب یا جمع آوری و تصفیه و دفع پساب های صنعتی و بهداشتی و آب باران، طراحی و احداث سازه های صنعتی و غیر صنعتی، طراحی فونداسیون یا شمع برای تجهیزات دوار با بار دینامیکی و ضربه ای ، طراحی و ساخت واحدهای مقاوم در برابر آتش یا انفجار و کنترل ضوابط پدافند غیرعامل، طراحی سازه های صنعتی نظیر مخازن storage tank ، برج خنک کننده  cooling tower، سازه نگهدارنده خط لوله pipe rack، دودکش stack و نظایری از این دست باعث می شود که تیم مهندسی سیویل، سازه و معماری پروژه تسلط کافی به استانداردها، آئین نامه ها و نشریات مرتبط داشته، در عین حال هماهنگی مطلوبی با دیگر دیسیپلین ها برقرار نمایند.

مولف معتقد است که با وجود تلاش فراوان، این اثر مصون از ایرادهایی نظیر غلط های مفهومی، فنی، ابهام و اشکالات موضوعی نیست. از این رو از شما خواننده گرامی صمیمانه تقاضا دارد در صورت مشاهده هرگونه ایراد و اشکال مراتب را از طریق انتشارات با مولف در میان بگذارید.

امید است تالیف این کتاب گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای دانش فنی و اجرایی مهندسین عمران شاغل در بخش نفت و گاز و صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی باشد.

دانلود فایل کتاب (ایبوک):civil engineering in oil,gas,petrochemical and power generation industries2.pdf

 

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های babakfun

بابک فرهمندشاد

مهندس عمران از دانشگاه تبریز ، عضو تیم خبری 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .