مقاله تحلیلی: ۱۵ عامل تأثیرگذار بر انتخاب مصالح ساختمانی

مقاله تحلیلی: ۱۵ عامل تأثیرگذار بر انتخاب مصالح ساختمانی

برای اینکه یک سازه مقاومت، دوام،‌ بهره‌برداری و زیبایی مطلوبی داشته باشد باید برای ساخت آن از مصالح ساختمانی دارای کیفیت مطلوب استفاده شود.

کیفیت مصالح تأثیر زیادی بر هزینه‌های پروژه و نگه‌داری از آن دارد؛ بنابراین انتخاب مصالح باید با دقت و با توجه به اهداف موردنظر طرح انجام شود.

ازآنجاکه انواع بسیار مختلفی از مصالح در بازار وجود دارد، باید چندین عامل مهم را در انتخاب مصالح در نظر گرفت. به همین دلیل ممکن است انتخاب بهترین گزینه مطابق با الزامات متعدد پروژه دشوار باشد.

مقاومت، دوام، دسترسی به مصالح بومی، هزینه، روش استفاده و انبار از عوامل مهمی هستند که باید هنگام انتخاب مصالح مناسب به آن‌ها توجه کرد.

۱- مقاومت

مقاومت مهم‌ترین عاملی است که باید در انتخاب مصالح مورد توجه قرار گیرد. مقاومت درواقع قابلیت مصالح برای ایستادگی در برابر تنش‌هایی همچون کششی و فشاری است. به‌طور مثال گریدهای مختلفی از فولاد وجود دارد که مقاومت تسلیم متفاوتی دارند. اگر سازه تحت بارهای زیاد قرار نمی‌گیرد، می‌توان از فولادی با گرید کم هم استفاده کرد که منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود. بااین‌حال دسترسی به فولاد نقش مهمی در انتخاب گرید فولاد دارد.

۲- دوام

دوام مصالح عامل تأثیرگذاری بر طولانی شدن عمر سازه بدون هزینه‌های نگه‌داری قابل‌توجه محسوب می‌شود. به همین دلیل ممکن است نوع خاصی از مصالح هزینه بیشتری داشته باشد اما هزینه‌های نگه‌داری کم آن در آینده جبران‌کننده این موضوع باشد.

۳- هزینه

در اغلب موارد این هزینه است که در تصمیم‌گیری نهایی تأثیر می‌گذارد. هزینه مصالح ساخت بخش بزرگی از هزینه‌ها را شامل می‌شود. به همین دلیل نقش مهمی دارد و بر هزینه کل پروژه تأثیرگذار است.

۴- مصالح در دسترس بومی

دسترسی به مصالح بومی هم بر هزینه‌ها و هم بر زمان‌بندی پروژه تأثیرگذار است. اگر مصالح از منابع دور از محل پروژه تهیه شوند باید در نظر داشت که هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش می‌یابد و همچنین ممکن است منجر به تأخیر در پروژه شود. بااین‌حال،‌ اگر دسترسی به مصالح بومی امکان‌پذیر باشد، هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش می‌باید و فرآیند ساخت‌وساز بدون وقفه ادامه خواهد یافت.

۵- نحوه استفاده و انبار کردن مصالح

نحوه استفاده و انبار کردن مصالح عامل دیگری است که باید به آن توجه کرد چراکه بر زمان ساخت، نیروی کار و تجهیزات و هزینه اثرگذار است.

۶- شرایط اقلیمی

اقلیم یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در انتخاب مصالح مورد توجه قرار گیرد. پارامترهایی مانند متوسط دما در سال، باران،برف، آب‌وهوا، میران نور خورشید، تهویه مناسب و باد موادی هستند که باید به آن‌ها دقت کرد. اقلیم و ویژگی‌های مصالح به هم مرتبط هستند؛ بنابراین مصالح باید طبق اقلیم منطقه انتخاب شوند.

۷- مهارت‌های موردنیاز

موقع انتخاب مصالح فرد تصمیم‌گیرنده باید به مهارت‌های موردنیاز برای کار با مصالح هم توجه کند. اگر نیاز باشد از نیروی کار متخصص استفاده شود باید این نکته را در خاطر داشت که هزینه‌های پروژه افزایش می‌یابد. به‌علاوه اگر نیروی کار متخصص بومی در دسترس نباشد، پروژه با تأخیر روبرو خواهد شد.

۸- پایداری

با داغ شدن بحث کاهش انتشار کربن، روزبه‌روز نیاز به ساخت‌وساز پایدار پررنگ‌تر می‌شود. آیین‌نامه‌ها و استانداردها مشخصات سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با انتشار کربن دارند. این باعث می‌شود که تصمیم‌گیرندگان توجه بیشتری به مصالح پایدار همچون خاکستر بادی، سرباره کوره و سیلیکا فوم داشته باشند. این مواد میزان استفاده از سیمان و متعاقباً میزان انتشار کربن دی‌اکسید را کاهش می‌دهند.

۹- بازیافت

امکان بازیافت مصالح در پایان عمر مفید سازه یکی از عوامل مهم تصمیم‌گیری در انتخاب مصالح است. به‌طور مثال، طراحان ترجیح می‌دهند از اتصالات پیچ و مهره‌ای استفاده کنند تا اتصالات جوشی. بااینکه ممکن است اتصالات جوشی نیاز به‌دقت بیشتری داشته باشند اما می‌توان از آن‌ها مجدداً در جای دیگری استفاده کرد.

۱۰- عملکرد ساختمان

عملکرد ساختمان از موارد دیگری است که بر انتخاب مصالح تأثیر می‌گذارد چراکه مستقیماً بر ساکنین ساختمان اثرگذار خواهد بود. به عبارتی مصالح انتخابی فضای در حال ساخت را تعریف می‌کنند. اگر سازه باربر است باید از اجرهای بنایی باکیفیت بالا استفاده کرد چراکه اجرها از اعضای اصلی تحمل بار هستند.

۱۱- ظاهر زیبا

مورد دیگری که باید مورد توجه قرار داد این است که نوع مصالح بر ظاهر ساختمان تأثیرگذار است. یک نمای خاص ممکن است برای فردی جذاب و برای بقیه غیر جذاب باشد. به همین دلیل سلیقه کارفرما نقش مهمی در تصمیم‌گیری در رابطه با نمای ساختمان دارد. به‌عنوان‌مثال نوع مصالح بر ظاهر کف تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید مصالح به‌گونه‌ای انتخاب شوند که باسلیقه مشتری تطابق داشته باشند. مصالح مختلفی ازجمله گرانیت، مرمر، کاشی‌های سرامیکی و چوب را می‌توان برای کف سازی استفاده کرد. هزینه مصالح موردی است که احتمالاً گزینه‌های انتخابی را محدود می‌کند چراکه ممکن است گزینه موردپسند مشتری، گران‌ترین مورد باشد.

۱۲- نگه‌داری

نگه‌داری نیز از عواملی که انتخاب مصالح را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد چراکه مصالح باکیفیت هزینه‌های نگه‌داری را کاهش می‌دهند.

۱۳- ویژگی‌ها

ویژگی‌ها ازجمله معیارهای مهم در انتخاب مصالح است. مشخصات و کیفیت مصالح در یک پروژه بر اساس مقاومت، زیبایی و دوام موردنیاز تعیین می‌شود.

۱۴- تضمین

توضیحات محصول، مشخصات فنی، شرایط و ضوابط مربوطه را به‌دقت بررسی کنید. چون ممکن است گاهی تصمیم‌گیرنده در مورد ویژگی‌های مصالح دچار سوءتفاهم شود.

۱۵- پشتیبانی و خدمات پس از فروش

پشتیبانی و خدمات پس از فروش از عوامل مهم و تأثیرگذار بر انتخاب مصالح هستند. پشتیبانی و خدمات پس از فروش فروشنده را به لحاظ تعمیرات سالانه و عادی و لوازم‌یدکی را بررسی کنید.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .