مقاله تحلیلی: سنسورهای بتن – کاربردها و انواع

مقاله تحلیلی: سنسورهای بتن – کاربردها و انواع

سنسورهای بتن در واقع حسگرهایی هستند که به‌منظور ثبت داده‌های دما و رطوبت در بتن قرار داده می‌شوند. این داده‌ها سپس از طریق یک اپیلیکیشن موبایل یا اتصال بلوتوثی بازیابی می‌شوند. این حسگرها دمای بتن را کنترل می‌کنند تا بتوان از این طریق بلوغ و روند کسب مقاومت بتن را بررسی کرد.

در این مقاله به‌طور خلاصه به بحث درباره ویژگی‌ها و انواع سنسورهای بتن مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز می‌پردازیم.

کاربرد سنسورهای بتن

حسگرهای مدفون در بتن،‌ داده‌های مرتبط با دمای بتن را جمع‌آوری کرده و برای انجام تجزیه‌وتحلیل آن‌ها را به یک کامپیوتر انتقال می‌دهند. این حسگرها اغلب به آرماتورها متصل می‌شوند.

انواع مختلفی از سنسورهای بتن برای کنترل دما و میزان بلوغ بتن وجود دارد. در محیط‌های خشن از سنسورهای کوچک‌تر استفاده می‌شود تا بتوانند در این محیط‌ها مقاومت کنند.

انواع سنسورهای بتن

انتخاب حسگرهای بتن در یک پروژه خاص به هزینه، دقت اندازه‌گیری موردنیاز،‌ سهولت در استفاده و بازگشت سرمایه پروژه بستگی دارد. متداول‌ترین حسگرهای بتنی که در بازار موجود هستند به شرح زیر هستند.

۱- ترموکوپل‌های بتن

ترموکوپل‌های معمول در شکل ۲ نشان داده شده است. این ترموکوپل‌ها از دو سیم فلزی مختلف تشکیل شده‌اند که برای یک اتصال الکتریکی به هم متصل هشتند.

ویژگی ترموالکتریکی ترموکوپل یک ولتاژ وابسته به دما تولید می‌کند با استفاده از تجهیزات خارجی اندازه‌گیری می‌شود. در مرحله بعد دمای بتن تخمین زده می‌شود.

ترموکوپل‌های بتنی هزینه بالایی ندارند اما دقت اندازه‌گیری آن‌ها پایین است. حد خطای استاندارد آن دو برابر چیزی است که در ASTM C1064 ذکر شده است. ازاین‌رو برای اندازه‌گیری و کنترل دقیق حرارت از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

ترموکوپل‌های برای محیط‌های ساخت‌وساز خشن مناسب نیستند؛ بنابراین باید از سیم‌های آن‌ها محافظت شود.

۲- اندازه‌گیرهای سیمی دما و بلوغ بتن

همان‌طور که در شکل سه نشان داده شده است این دستگاه از یک ثبت‌کننده دما با یک مدار خودکفای مدفون در بتن تشکیل شده است. ثبت‌کننده داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند و سپس به یک دستگاه دستی سیمی انتقال می‌دهد. نهایتاً داده‌ها برای تجزیه‌وتحلیل و تعیین نتایج به یک کامپیوتر انتقال داده می‌شوند.

۳- سنسورهای سیمی به همراه فرستنده‌های بی‌سیم خارجی

در برخی موارد به انتهای سیم‌های ترموکوپل‌ها ثبت‌کننده‌ها (حسگرهای سیمی) یک سیستم بی‌سیم یا فرستنده بی‌سیم متصل می‌شود. فرستنده بی‌سیم انتقال مستقیم داده‌ها را تسهیل می‌کند و به این صورت مدیر پروژه یا سرپرست کارگاه می‌توانند هشدارها را دریافت کنند حتی اگر در محل پروژه حضور نداشته باشند.

این سیستم در مواردی که اتصال شبکه سلولی وجود ندارد کاربرد محدودی دارد. علاوه بر این نصب سیستم سیمی پیچیده و فرستنده‌های خارجی چالش‌برانگیز است.

۴- سنسورهای بی‌سیم کاملاً مدفون در بتن

با پیشرفت‌های حاصل‌شده در حوزه الکترونیک و تجهیزات بی‌سیم، حسگرهای بی‌سیم خودکفای بتن که معایب موارد بالا را ندارند وارد بازار شده‌اند. این سنسورها و ثبت‌کننده‌ها به‌طور کامل در بتن مدفون می‌شوند.

 داده‌های اندازه‌گیری شده مرتبط با دما در سنسورها ذخیره می‌شوند و از طریق بلوتوث، وایفای و یا دیگر راه‌های ارتباطی دانلود می‌شوند.

انتخاب سنسور مناسب

انتخاب نوع سنسور مناسب برای یک پروژه مهم کار بسیار چالش‌برانگیزی است. برای انتخاب نوع سنسور مناسب چند عامل تأثیرگذار وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • سهولت نصب سنسور
  • قابلیت استفاده مجدد از حسگرها
  • روش جمع‌آوری داده‌ها
  • روش آنالیز داده‌ها
  • هزینه سنسورها

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .