مقاله تحلیلی:‌ محدودیت‌ های روش بلوغ بتن

مقاله تحلیلی:‌ محدودیت‌ های روش بلوغ بتن

بسیار مهم است که آزمایش بتن با تجهیزات قابل‌اطمینان انجام شود. در دهه گذشته شاهد ورود سنسورهایی بوده‌ایم که جمع‌آوری و استفاده بهینه از داده‌ها را آسان‌تر کرده‌اند. با توجه به رواج روزافزون روش بلوغ بتن در کارگاه‌های ساختمانی در این مقاله قصد داریم به توضیح این روش و محدودیت‌های آن بپردازیم.

بلوغ بتن به چه معناست؟

طبق استاندارد برآورد مقاومت بتن، ASTM C1074 مفهوم بلوغ بتن برای تخمین مقاومت درجای بتن و صدور اجازه ادامه فعالیت‌های ساخت‌وساز همچون حذف قالب‌ها، پس تنیدگی تاندون‌ها، پایان دادن بهروش‌های حفاظت از بتن در هوای سرد و باز کردن جاده‌ها به‌منظور عبور و مرور است. روش بلوغ بتن به تیم پروژه کمک می‌کند از شکست‌های سازه‌ای جلوگیری کنند و از اینکه هیچ‌کدام از فعالیت‌های مذکور تا قبل از کسب مقاومت بتن انجام نمی‌شوند اطمینان حاصل کنند. نهایتاً این موضوع منجر به پیشرفت پروژه مطابق با برنامه زمان‌بندی می‌شود.

Carino و Lew روش بلوغ بتن را به‌عنوان فن برای ارزیابی اثرات ترکیبی زمان و دما بر روند کسب مقاومت بتن تعریف می‌کنند. به گفته آن‌ها روش بلوغ بتن یک تکنیک نسبتاً ساده برای تخمین مقاومت درجای المان‌های بتنی در حین ساخت‌وساز است. به‌واسطه سنسورها نه‌تنها می‌توان از بلوغ بتن برای نظارت و کنترل روند کسب مقاومت بتن استفاده کرد بلکه می‌توان از آن در پیش‌بینی زمان کسب مقاومت موردنیاز در بتن هم بهره گرفت و از آن در برنامه‌ریزی مراحل بعدی پروژه استفاده کرد. به‌جای آنکه منتظر نتایج آزمایشگاه باشید که البته همیشه هم دقیق‌ترین نتایج نیستند،‌ می‌توانید با اتکا بر سانسورهای تعبیه‌شده در بتن در هرلحظه بلافاصله داده‌های مربوط به بلوغ و مقاومت بتن را دریافت کنید.

بااینکه روش بلوغ بتن بهترین راه برای پیش‌بینی مقاومت و یکپارچگی المان‌های بتنی است اما مانند هر روش دیگری بدون محدودیت نیست.

محدودیت‌های روش بلوغ بتن

آنچه اهمیت دارد این است که محدودیت‌های هر ابزار و روش را بشناسیم، به‌ویژه وقتی بحث ایمنی کارگران در یک پروژه و افرادی که از آن استفاده می‌کنند مطرح است. یکی از محدودیت‌های روش بلوغ بتن این است که بتن درجا همیشه نشان‌دهنده ویژگی‌های نمونه‌های استوانه‌ای که برای کالیبره کردن سنسورها یا معادلات در آزمایشگاه استفاده می‌شود، نیست. اغلب اوقات دلیل، تغییر در مصالح مخلوط بتن به‌طور مثال نسبت آب به سیمان بیشتر به‌منظور تنظیم دما است.

در ASTM C1074 مفهوم، کاربردها و محدودیت‌های روش بلوغ بتن شرح داده‌شده که در ادامه به‌صورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • از خصوصیات بتن درجا نمی‌توان برای کالیبراسیون در آزمایشگاه استفاده کرد. این ممکن است ناشی از تغییر مصالح، نسبت آب به سیمان، مقدار هوا و روش بچینگ باشد.
  • بتن درجا ممکن است به‌درستی بتن‌ریزی، متراکم و عمل‌آوری نشده باشد. درصورتی‌که در سنین پایین بتن، دما بسیار بالا باشد ممکن است منجر به تخمین نادرست مقاومت در سنین بیشتر شود.
  • استفاده از دمایی که نشان‌دهنده دمای مخلوط بتن نیست منجر به برآورد نادرست مقاومت می‌شود.

آگاهی از این محدودیت‌ها به مدیران و مهندسان پروژه این امکان را می‌دهد که بدانند به چه چیز باید در حین اجرا توجه بیشتری کنند. برای اطمینان از درستی منحنی بلوغ- مقاومت باید تست‌هایی به‌طور مرتب به‌منظور کنترل کیفیت انجام شود. این ازمایشات و کنترل کیفیت هرگونه خطا در تخمین مقاومت درجای بتن را که نشات گرفته از محدودیت‌های ذاتی این روش هستند را به حداقل می‌رساند. علی‌رغم این محدودیت‌ها، روش بلوغ بتن هنوز هم یکی از قابل‌اطمینان‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری و تخمین مقاومت درجای بتن است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
عکس کاربر
2پاسخ
چرا بتن را تا زیر بیس پلیت بالا نمی آورند و از گروت استفاده می کنند؟
چرا بتن را تا زیر بیس پلیت بالا نمی آورند و از گروت استفاده می کنند و همچنین برای تجهیزات چرا باید به جای بتن روی گروت بنشینند ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .