مقاله تحلیلی:‌ لزوم کاربرد تکنولوژی در صنعت ساخت ‌و ساز

مقاله تحلیلی:‌ لزوم کاربرد تکنولوژی در صنعت ساخت ‌و ساز

 درحالی‌که پیشرفت فناوری به‌سرعت در دنیای ساخت‌وساز در حال گسترش است، بسیاری از شرکت‌ها چندین دهه است که به یک شکل فعالیت می‌کنند. ۷۲% از مدیران مهندسی و ساختمانی طی نظرسنجی شرکت KPMG اظهار داشتند که نوآوری‌های فناوری در دیدگاه‌های آن‌ها تأثیرگذار بوده است و کمتر از نیمی از آن‌ها استراتژی شفافی برای استفاده از این پیشرفت‌ها داشتند.

به‌علاوه تنها ۵% از پاسخ‌دهندگان خود را پیشتاز پذیرش این پیشرفت‌ها می‌دانند. این در حالی است که اغلب عنوان کرده‌اند که پیرو صنعت هستند تا پیشتاز صنعت.

آنچه این اعداد نشان می‌دهند این است که مدیران و رهبران ساخت‌وساز در مورد ارزش و لزوم به‌کارگیری فناوری در مدل‌های کاری خود آگاه هستند، اما اغلب آن‌ها گام‌های عملی برای تحقق آن برنداشته‌اند. همان‌گونه که نشان داده شد تنها بخش کوچکی از شرکت‌ها به دنبال هدایت صنعت به عصر اطلاعات و فناوری دیجیتال هستند.

مقاومت در برابر تغییرات، طبیعت انسان است و پریدن در آب‌ها ناشناخته همیشه یک ریسک بوده است. گفته می‌شود که صنعت ساختمان دستاوردهای بیشتری نسبت به آنچه ممکن است با به‌کارگیری فناوری‌های مدرن از دست بدهد خواهد داشت.

کاهش حوادث کارگاهی

ساخت‌وساز یکی از خطرناک‌ترین مشاغل شناخته می‌شود، بنابراین طبیعتاً نیاز به بهبود ایمنی کارگاه، یک بحث همیشگی است. با توجه به اینکه صنعت ساخت‌وساز وابسته به نیروی کار فیزیکی، مصالح و تجهیزات سنگین و شرایط آب و هوایی غیرقابل‌پیش‌بینی است، کاهش خطر اهمیت زیادی دارد.

تکنولوژی‌های جدید به این صنعت کمک می‌کنند که این خطرات کاهش یابند.

کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین در صنعت ساخت روزبه‌روز در حال افزایش است. در صورت استفاده مؤثر می‌توان بعضی از کارهایی که برای کارگران خطرناک هستند را به‌واسطه پهپادها انجام داد؛ مثلاً از این هواپیماها می‌توان برای نقشه‌برداری و ثبت داده‌های محل‌هایی که برای کارگران خطرناک هستند یا محل‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است استفاده کرد. پهپادها به ناظران پروژه‌ها این امکان را می‌دهند که پروژه را به‌صورت لحظه‌ای رصد کنند و دید قوی‌تر و نظارت مؤثرتری داشته باشند.

یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که باعث بهبود ایمنی کارگاه ساختمانی می‌شود، گجت های پوشیدنی هستند. این وسایل می‌توانند شاخص‌های بیومتریک، عوامل محیطی و موقعیت‌های فیزیکی (GPS) را دنبال کنند.

این یعنی این وسیله می‌تواند عوامل حیاتی کارگر را دنبال کرده و اگر در موقعیت خطرناکی قرار داشته باشد به او هشدار دهد. اگر محیط خطرناکی در کارگاه وجود دارد به کارگر هشدار داده می‌شود و اگر کارگر سقوط کند یا آسیب ببیند ناظر می‌تواند موقعیت او را به‌راحتی پیدا کرده و سریعاً از او مراقبت کند. بعضی از این تکنولوژی‌های پوشیدنی فرد را قادر می‌کنند که هشدار اضطراری را در صورت نیاز به کمک به صدا دربیاورد. این کار باعث جلوگیری از آسیب دیدن و تسهیل مدیریت بحران احتمالی می‌شود.

تجربه پروژه‌های سازمان‌یافته‌تر

نرم‌افزار مدیریت پروژه نحوه‌ نظارت شرکت‌های ساختمانی بر کارها و تیم‌هایشان، پیگیری بودجه و برنامه و گزارش دهی به مشتریان را تغییر می‌دهد. این نقطه‌ شروع برای مدیرانی است که قصد دارند وارد عصر دیجیتال شوند.

سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت پروژه (PMIS) با هدف یکپارچه کردن تمام جنبه‌های پروژه در یک محل با مدیریت راحت طراحی شده‌اند. این کار می‌تواند مدیریت پروژه را راحت‌تر کند، اما طبق نظرسنجی KPMG، تنها 8% از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که از PMIS استفاده می‌کنند.

درحالی‌که ممکن است به‌کارگیری PMIS برای شرکت‌های کوچک‌تر ازنظر اقتصادی ممکن نباشد، تنها ۳۱% از مدیران سیستم‌های پروژه را یکپارچه کرده‌اند. این یعنی علیرغم اینکه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه استفاده می‌کنند، اما اغلب آن‌ها از سیستم‌های مجزا برای قسمت‌های مختلف مدیریت پروژه استفاده می‌کنند که باعث پراکندگی می‌شود.

با به‌کارگیری نرم‌افزار مدیریت پروژه‌ای که می‌تواند تمام کارها را در یک جا انجام دهد یا استفاده از برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف که امکان یکپارچه شدن را دارند، مدیران پروژه کارایی بیشتری خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند با دقت هزینه‌های پروژه را تخمین زده و پیگیری کنند و داده‌ها را جمع‌آوری کنند، ارزیابی راحت‌تری از پیشرفت پروژه داشته باشند، از راه دور بر کارگران نظارت کنند و همکاری و ارتباطات بین کارگرها و مشتریان را در پروژه بهبود ببخشند.

خلاء مهارتی بین باسابقه‌ها و نسل هزاره یک بحث همیشگی در صنعت ساختمان بوده است. تعداد کمی از نسل هزاره وارد ساخت‌وساز می‌شوند؛ در سال ۲۰۱۵  تنها ۷.۳ درصد از کارگران ساختمانی بین ۲۰ تا ۲۴ سال سن داشتند که کمتر از ۱۰.۷% در سال ۲۰۰۵ بوده است. عدم علاقه‌ نسل جوان‌تر به این صنعت هم‌زمان با زمان بازنشستگی افراد با سابقه رخ داده و به همین دلیل بسیاری از مدیران در مورد تداوم این صنعت ابراز نگرانی کرده‌اند.

درحالی‌که راه‌های مختلفی برای جذب نسل هزاره به شغل‌های ساختمانی وجود دارد، به‌کارگیری فناوری یک نقطه شروع خوب برای این کار است. برای تطمیع این نسل که با فناوری بزرگ‌شده و به آن وابسته شده، مهم است که کسب‌وکار شما از این نسل و تکنولوژی‌های آن فاصله نداشته باشد.

نسل هزاره عادت کرده که به‌راحتی به اطلاعات و اسناد دسترسی داشته باشد و به دنبال بازخورد و ارتباطات آنی است. در یک نظرسنجی که توسط مایکروسافت انجام شده ۹۳% از نسل هزاره‌ها گفته‌اند که فناوری مدرن بیشترین نقش را برای انتخاب شغلشان دارد.

واقع‌گرایانه نیست که فکر کنیم که کارگران جوان شغلی را انتخاب می‌کنند که بازخورد دیرهنگام دارد و اغلب کارهای به‌صورت دستی انجام می‌شود.

باقی ماندن در میدان رقابت

بااینکه تعداد مدیران ساختمانی که مسیر روشنی به سمت به‌کارگیری فناوری دارند هنوز زیاد نیست اما این وضعیت تغییر خواهد کرد. مشتریان و خریداران طبیعتاً افرادی را ترجیح می‌دهند که از تکنولوژی استفاده می‌کنند و در برابر آن مقاومت نمی‌کنند، به‌خصوص وقتی این تغییرات سهولت بیشتر در انجام کارهای را سبب می‌شوند.

گزارش دهی شفاف به مشتری یک ویژگی جذاب است و مطمئناً تبدیل به یک امر عادی در گزارش دهی پروژه‌ها خواهد شد. درحالی‌که هنوز هم این کار پرهزینه است اما استفاده از چاپ سه‌بعدی باعث کاهش هزینه‌های مصالح و نیروی کار در درازمدت می‌شود.

چاپ سه‌بعدی امکان چاپ مدل‌های کوچک طرح قبل از ساخت واقعی را فراهم می‌کند. این کار به شرکت‌های ساختمانی در شناسایی و رفع خطاها قبل از ساخت مدل واقعی کمک می‌کند. همچنین این کپی‌های کوچک این امکان را ایجاد می‌کنند که مشتریان قبل از ساخت نارضایتی‌های خود را به تیم طراحی منتقل کنند و به این شکل انتظارات مشتری شناسایی می‌شود.

به‌علاوه نگرانی فزاینده در مورد تغییرات اقلیمی باعث شده که پایداری برای مصرف‌کنندگان اهمیت بیشتری پیدا کند. فناوری می‌تواند به کاهش مقدار مصالح استفاده‌شده و هدررفته و همچنین ایجاد ساختمان‌هایی با مصرف کارآمدتر انرژی کمک کند که صنعت ساختمان را به صنعتی دوستدار محیط‌زیست تبدیل خواهد کرد.

استفاده از آخرین فناوری‌ها یا حداقل برداشتن گام‌هایی برای ایجاد یک طرح شفاف در این جهت در آینده به کسب‌وکار شما کمک می‌کند که از میدان رقابت خارج نشوید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .