مقاله تحلیلی: ترک انقباضی در سازه‌ های بتنی

مقاله تحلیلی: ترک انقباضی در سازه‌های بتنی

قیدها و محدودیت‌های داخلی و خارجی در یک المان سازه‌ای بتنی ممکن است مانع انقباض بتن و نهایتاً باعث ترک‌های انقباضی در سازه شوند. کاهش حجمی ناشی از حذف رطوبت که خود به دلیل تبخیر رخ می‌دهد، در سازه‌های بتنی باعث ترک‌های ناشی از انقباض می‌شود. این تغییر شکل در طول زمان رخ می‌دهد و موجب کاهش حجم بدون هیچ‌گونه نیروی خارجی می‌شود. اگر خمیر سیمان خالص باشد یعنی فقط از سیمان و آب تشکیل شده باشد،‌ ممکن است انقباض تا یک درصد رخ دهد. اضافه کردن سنگ‌دانه به خمیر سیمان باعث مقاومت در برابر تغییر شکل و کاهش چشم‌گیر انقباض تا %۰.۰۶ می‌شود. کم آب شدن سیمان یا خشک شدن آن یکی از دلایلی است که موجب انقباض بتن می‌شود. اگر یک عضو بتنی دارای هیچ‌گونه محدودیت و قیدی برای انقباض نباشد،‌ جای نگرانی ندارد چون ممکن نیست دچار ترک‌خوردگی شود. در مقابل هرگونه اعمال محدودیت برای انقباض منجر به تنش کششی در عضو بتنی و نهایتاً ترک‌خوردگی در آن می‌شود. تنش کششی در مقاطعی باضخامت بیشتر به دلیل انقباض تفاضلی بین سطح و داخل بتن رخ می‌دهد.

 عوامل مؤثر بر انقباض

انقباض به‌طور عمده در سطح بتن رخ می‌دهد بااین‌حال منجر به ترک‌خوردگی در ضخامت و عمق عضو بتنی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که کرنش ناشی از انقباض خشک‌شدگی بعد از ۵ سال در پل‌های ساخته‌شده از بتن مسلح حدود۶-۱۰*۳۰ است. این در حالی است که کرنش کششی در بتن سخت شده از ۶-۱۰*۸۰ تا ۶-۱۰*۱۵۰ متفاوت است. ازاین‌رو انقباض ناشی از خشک‌شدگی در طولانی‌مدت تنها دلیل گسترش ترک‌هایی که بدون هیچ‌گونه نیروی خارجی رخ می‌دهند، نیست. بااین‌حال واضح است که انقباض طولانی‌مدت نقش مهمی در ترک‌خوردگی دارد. انقباض در تیرها و شاه‌تیرها ممکن است باعث خیز در تیرها شود. این خیز در دهانه کوتاه قابل‌چشم‌پوشی است اما ممکن است در سازه‌هایی با دهانه‌های بلند مثل پل‌ها قابل‌توجه باشد.

عوامل زیر در انقباض بتن نقش دارند:

  • دمای عمل‌آوری و دمای محیط
  • رطوبت نسبی
  • نسبت حجم به سطح رویی

بعضی‌اوقات و بنابر ضرورت اضافه کردن سنگ‌دانه در بتن باعث کاهش انقباض می‌شود. هر چه مقدار چنین سنگ‌دانه‌هایی در بتن بیشتر باشد، میزان انقباض کمتر خواهد شد.

اقدامات مؤثر در جلوگیری از ترک‌های انقباضی

انتخاب دقیق بتن و هندسه سازه به جلوگیری از ترک‌های انقباضی کمک می‌کنند. اقدامات زیر از ترک‌های ناشی از انقباض در بتن جلوگیری می‌کنند.

  • به حداقل رساندن مقدار آب و سیمان
  • استفاده از بتن جبران‌کننده انقباض
  • استفاده حداکثری از سنگ‌دانه و استفاده حداقلی از سیمان
  • حذف قیدهای خارجی
  • آرماتور گذاری بافاصله مناسب ۱۵۰ میلی‌متر در دال‌ها و دیوارها

 روش‌های تعمیر ترک‌های انقباضی

اگر این ترک‌ها به‌تازگی در سازه رخ داده‌اند،‌برای تعمیر آن‌ها می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد. این روش‌ها مانع تخریب بیشتر سازه یا آرماتورها تحت شرایط محیطی می‌شوند.

  • تزریق اپوکسی
  • وصله کردن درصورتی‌که ترک‌خوردگی به‌صورت یک خط مستقیم باشد.
  • پر کردن ترک به روش ثقلی
  • استفاده از بتن اشباع‌شده با پلیمر

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .