مقاله تحلیلی: هماهنگی و کشف تعارضات در BIM

مقاله تحلیلی: هماهنگی و کشف تعارضات در BIM

صنعت ساختمان در طول عمر خود قابلیت بازاریابی زیادی به دست آورده است. در گذشته وقتی فناوری‌ها محور اصلی کسب‌وکارها نبودند و پیمانکاران، سازندگان و مالکان از آن‌ها استفاده نمی‌کردند؛ یک مدل روی کاغذ ترسیم می‌شد تا تصویری از ظاهر ساختمان ارائه شود.

از دهه ۱۹۶۰، طراحان طرح‌ها را به‌صورت یک مدل دوبعدی با کمک نرم‌افزار AutoCAD آماده می‌کنند که می‌تواند نقشه‌ها را برای مهندسان معماری، سازه و MEP به نمایش بگذارد. بااین‌حال طراحی مدل به‌منظور تصویرسازی دقیق ظاهر پس از ساخت سازه کاری زمان‌بر بود.

تهیه مدل‌های دوبعدی CAD مزایا و معایب زیادی دارد. یکی از معایب آن این است که اغلب در طول ساخت‌وساز به دلیل این‌که نصب و طراحی اجزا به‌خوبی در نقشه‌های دوبعدی نمایش داده نمی‌شود، ممکن است نیاز به دوباره‌کاری باشد.

بعدها در دهه ۱۹۸۰، بسیاری از شرکت‌های ساختمانی شروع به رشد و استفاده از BIM و دیگر فناوری‌های دیجیتال کردند. BIM از آن زمان در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شد اما بسیاری از شرکت‌ها آن را نمی‌شناختند.

BIM یا مدل‌سازی اطلاعات ساختمان می‌تواند به معماران و مهندسان در نمایش و نگاه کردن به مدل‌ها و شناسایی تعارضات احتمالی و حل آن‌ها در مرحله طراحی کمک کند. این کار تعامل بین سه رشته ساختمانی را افزایش می‌دهد. در این مقاله نگاهی بر موضوع کشف تعارضات و هماهنگی BIM در پروژه‌های ساختمانی خواهیم داشت.

هماهنگی و کشف تعارضات BIM

در صنعت ساختمان این دو مفهوم ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. ضروری است که هر طرحی با دقت کافی و بدون هیچ‌گونه تعارض در مدل‌های سه‌بعدی ارائه شود. هماهنگی BIM یک معیار طراحی و فرآیند مهم در تمام پروژه‌های ساختمانی است.

هماهنگی تعامل بهتری در طراحی ایجاد می‌کند تا نمایش دیجیتالی دقیقی بین سه رشته هر پروژه ساختمانی وجود داشته باشد. این یک فرآیند مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که بین مهندسی معماری، سازه‌ای و MEP بر اساس طراحی و خروجی آن هماهنگی ایجاد می‌کند. هماهنگی و کشف تعارضات BIM به تشریح فرآیند نصب در هر سه رشته به همراه مدل هماهنگ می‌پردازد و در ایجاد تعاملی که باعث هماهنگی و بهبود طراحی ساختمان می‌شود کمک می‌کنند.

کشف تعارضات مرحله اولیه فرآیند هماهنگی BIM است که تعارضات را با مداخلات دقیق شناسایی می‌کند. تعارضات ممکن است شدید یا ضعیف باشند که به گزارشات استخراجی در یک قالب خاص بستگی دارند.

تعارضات ضعیف را می‌توان به‌راحتی با مدل‌سازی مجدد یک مدل BIM حل کرد؛ درحالی‌که بعضی از تعارضات شدید نیاز به رسیدگی توسط مهندسان متخصص دارند. نظارت، شناسایی و گزارش تعارضات بین سه رشته باعث اطمینان از اجرای کارآمد پروژه‌های جدید و موجود می‌شود.

مقایسه هماهنگی در BIM با روش سنتی

در گذشته، زمانی که پروژه‌های ساختمانی به‌صورت دستی و با نقشه‌های دستی انجام می‌شد، ایجاد نقشه‌هایی دقیقاً مشابه آنچه موردنظر طراحان بود زمان زیادی لازم داشت. پروژه‌ها به دلیل این‌که مشکلات طراحی تا زمان ساخت‌وساز مشخص و حل نمی‌شد، دوباره‌کاری‌های زیادی صورت می‌گرفت. این موضوع باعث بهره‌وری کمتر از حالت بهینه و تأخیر در تحویل پروژه‌ها می‌شد که هزینه زیادی هم در پی داشت. صنعت ساختمان در مراحل اولیه خود پایدار هم نبود و مشکلات زیادی در هنگام تحویل پروژه‌های نهایی به مشتریان خود داشت.

با ظهور فرآیند BIM، نحوه انجام پروژه‌های ساختمانی تغییر کرد. بعد از دیجیتالی شدن از فناوری‌های زیادی به همراه BIM در پروژه‌های ساختمانی برای کاهش هزینه پروژه‌ها، به حداقل رساندن ضایعات و غیره استفاده می‌شود.

مدل BIM به‌صورت سه، چهار، پنج، شش و هفت بعدی برای نمایش مدل و ظاهر آن بعد از ساخته‌شدن آماده می‌شود. همچنین از آن برای گرفتن خطاهای طراحی هم استفاده می‌شود تا خروجی نهایی پروژه دقیقاً همان چیزی باشد که از آن انتظار داریم.

BIM به‌واسطه هماهنگی و تعامل با رشته‌های معماری، مهندسی سازه و MEP باعث تسهیل فرآیند طراحی، شناسایی تعارضات و حل آن‌ها در مرحله طراحی می‌شود. BIM منافع زیادی برای پروژه‌های ساختمانی به همراه دارد و از همین رو هر روزه مهندسان و معماران بیشتر و بیشتری از آن استفاده می‌کنند.

فرآیند هماهنگی و کشف تعارضات در BIM

هماهنگی مبنای پیاده‌سازی‌ها در پروژه‌های BIM هستند. درحالی‌که فرآیند هماهنگی BIM شامل گزارشات کشف تعارض است، بررسی قابلیت ساخت و جلسات هماهنگی شخصی یا مجازی با متخصصان ساخت‌وساز باعث بهبود عملکرد و هدف نرم‌افزار BIM برای اطمینان از این‌که پروژه با تأخیر انجام نمی‌شود و هزینه‌های غیرضروری برای تیم و مشتریان در برندارد؛ می‌شوند.

در این فرآیند اطمینان حاصل می‌شود که هماهنگی‌ها قبل از نصب انجام‌شده و تغییرات طراحی به حداقل رسیده است. هماهنگی BIM مشکلات قابلیت ساخت را در مراحل اولیه طراحی شناسایی و از بروز خطا در طراحی جلوگیری می‌کند، تعارضات را کاهش می‌دهد و هماهنگی بین رشته‌های معماری، سازه و MEP را بهبود می‌بخشد. فرآیند هماهنگی به کاهش ضایعات، تعارضات و مشکلات نصب کمک می‌کند.

نقشه‌های طراحی به مدل‌های سه‌بعدی مجازی تبدیل‌شده و سپس برای کشف خطاها، تداخلات یا برخوردها و غیره مدل‌ها در رویت یا Navisworks تعریف می‌شوند.

مزیت‌های BIM برای معماران و مهندسان

هماهنگی و کشف تعارضات BIM از جنبه‌های حیاتی فرآیند طراحی و آماده‌سازی مدل در صنعت ساختمان است. استفاده از BIM باعث کسب منافع بیشتر برای معماران و مهندسان می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هنگام بررسی مدل، کشف تعارضات در رویت و Navisworks باعث کاهش تغییرات در طول ساخت‌وساز و درنتیجه کاهش خطاهای انسانی، صرفه‌جویی در زمان، هزینه و منابع برای پیمانکاران، شرکت‌ها و کارفرمایان می‌شود.
  • گزارشات کشف تعارض سه‌بعدی به مهندسان در انجام اصلاحات طراحی بیشتر و بهسازی سازه‌های موجود کمک می‌کنند.
  • این ابزارها به کاهش خطاها و بی‌دقتی‌های طرح که در حین طراحی و بعد از آن کمک می‌کنند.
  • هماهنگی و کشف تعارضات BIM مسیری برای تعامل بین معماران، مهندسان، پیمانکاران و سازندگان فراهم و به حل مشکلات در مراحل اولیه پروژه کمک می‌کنند.
  • هماهنگی BIM در به حداکثر رساندن استفاده از فضای ساختمان کمک می‌کند.
  • این فرآیند به مهندسان مختلف کمک می‌کند تا روی یک مدل واحد کار و مدل را همگام‌سازی کنند. درنتیجه تغییرات ایجادشده توسط هر کاربر در یک پروژه منعکس می‌شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست معرفی کلاس های رویت استراکچر و تکلا استراکچر

با سلام و وقت بخیر خدمت دوستان

استاد بسیار حرفه ای و با تجربه که دلسوزانه رویت استراکچر و تکلا استراکچر از بیس و پایه تا سطح خیلی حرفه ایی برای بازار کار در تهران آموزش بده میشناسید معرفی کنید؟

با تشکر 

عکس کاربر
3پاسخ
چرا وقتی میخوام تو Revit به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟
سلام روز بخیر میخواستم ببینم چرا وقتی میخوام تو رویت به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟مشکل از سیستم یا برنامه؟عکس ارور رو فرستادم
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .