مقاله تحلیلی: کمانش پیچشی جانبی در تیرها

مقاله تحلیلی: کمانش پیچشی جانبی در تیرها

کمانش پیچشی جانبی پدیده‌ای است که در تیرهای بدون قید مشاهده می‌شود. کمانش پیچشی جانبی زمانی اتفاق می‌افتد که تیر تحت بار اعمال شده دچار پیچش و جابجایی جانبی شود.

در ادامه به دلایل و توضیح پدیده کمانش پیچشی جانبی در تیرها خواهیم پرداخت.

 

 

 

 

 

 

دلایل وقوع خیز جانبی در تیرها

کمانش پیچشی جانبی در تیرهاکمانش پیچشی جانبی در تیرهای فولادی مهار نشده مشاهده می‌شود. در این تیرها بال فشاری محدودیتی در حرکت یا جابجایی در راستای جانبی ندارد و حتی ممکن است دچار دوران شود.

شکل زیر جابجایی جانبی بال فشاری و کششی را نشان می‌دهد. تحت بار اعمال شده، بال فشاری دچار خیز جانبی می‌شود. هم‌زمان بال کششی سعی می‌کند تیر را به شکل اصلی نگه دارد.

کمانش پیچشی جانبی در تیرهاخمش جانبی باعث شکل‌گیری نیروهای خاصی در تیر می‌شود. این نیروها عملکردی مخالف خمش جانبی در تیرها دارند و سعی می‌کنند شکل اصلی تیر را حفظ و به عبارتی از خیز تیر جلوگیری کنند؛ اما این تیرها به‌خودی‌خود نمی‌توانند مانع خیز تیر شوند. در حقیقت مقاومت تیر در برابر کمانش را این نیروها و همچنین مؤلفه جانبی نیروهای کششی (بال کششی) تعیین می‌کنند.

دلایل پیچش در تیرها

همان‌طور که در شکل سه مشاهده می‌کنید، نیروهای داخل بال‌ها نه‌تنها منجر به خیز تیر می‌شوند که پیچش تیر حول محور طولی را هم سبب می‌شوند. مقاومت تیر در برابر پیچ‌خوردگی بستگی به مقاومت پیچشی مقطع آن دارد.

کمانش پیچشی جانبی در تیرهاسختی پیچشی تیر به ضخامت بال آن بستگی دارد. از همین رو تیرهای دارای بال‌هایی باضخامت زیاد، مقاومت خمشی بیشتری در مقایسه با تیرهای دارای بال باضخامت کمتر و عمق مشابه دارند.

عوامل مؤثر بر کمانش پیچشی جانبی در تیرها

عوامل اصلی مؤثر بر کمانش پیچشی جانبی تیرها عبارت‌اند از:

  1. موقعیت بار اعمال شده
  2. شکل لنگر خمشی اعمال شده
  3. تکیه‌گاه‌های دو سر تیر

موقعیت بار اعمال شده

کمانش پیچشی جانبی پدیده‌ای است که به فاصله بین موقعیت اعمال بار و مرکز برش مقطع بستگی دارد.

اگر بار روی نقطه‌ای بالاتر از مرکز برشی مقطع تیر اعمال شود، احتمال اینکه کمانش پیچشی جانبی اتفاق بیفتد بیشتر است. هر چه موقعیت بار اعمالی پایین‌تر از مرکز برش باشد، احتمال وقوع این پدیده کاهش می‌یابد.

آن دسته از بارهایی که بالاتر از مرکز برش اعمال می‌شوند را بارهای بی‌ثبات کننده و آن دسته از بارهایی که پایین‌تر از مرکز برش اعمال می‌شوند را بارهای تثبیت‌کننده می‌نامیم.

شکل لنگر خمشی اعمال شده

مقاومت در برابر کمانش مقطعی که تحت لنگر خمشی یکنواختی در راستای طول خود قرار دارد در مقایسه با مقطعی که تحت لنگر خمشی غیریکنواخت قرار دارد، کمتر است.

تکیه‌گاه‌های دو سر تیر

 هر چه تکیه‌گاه‌های دو سر تیر قید بیشتری داشته باشند، مقاومت تیر در برابر کمانش افزایش می‌یابد. به‌طور برعکس نیز هر چه تکیه‌گاه‌ها دارای قید کمتری باشند، مقاومت در برابر کمانش تیر کاهش می‌یابد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .