مقاله تحلیلی: ساخت و ساز در هوای سرد

مقاله تحلیلی: ساخت و ساز در هوای سرد

 با پشت سر گذاشتن پاییز، بتن ریزی در هوای سرد در کانون توجه قرار گرفته است. بزرگ ترین چالش در این فصل، جلوگیری از یخ‌زدگی مواد و مصالحی همچون افزودنی ها، ماسه، سنگ و آب است. بهترین راه حل، گرم کردن سنگ‌دانه‌ها و استفاده از آب گرم و مخازن عایق بندی شده است. این اقدامات دمای مصالح را هنگام اختلاط افزایش می دهند و از انجماد آب جلوگیری می کنند. به یاد داشته باشید که لوله ها، مخازن و دریچه ها را بررسی و در صورت لزوم عایق بندی کنید. بیش تر افزودنی ها بر پایه آب هستند و درصورتی که اقدام مناسبی در جهت محافظت از آن‌ها صورت نگیرد، یخ می زنند.

توصیه می‌شود که میکسرها و کامیون‌ها شب ها در یک ساختمان گرم باشند تا از روغن هیدرولیک و فولاد به‌کاررفته در این تجهیزات در سردترین زمان شبانه‌روز محافظت شود.

عمل آوری بتن در هوای سرد

در این فصل، پیروی از چارچوب زمانی توصیه شده برای عمل آوری بتن بیش‌ازپیش ضرورت می‌یابد. بتن تازه برای عمل آمدن باید گرم نگه داشته شود. بتن نتیجه یک واکنش شیمیایی است و این واکنش به موارد زیر بستگی دارد:

  • میزان سیمان

  • دمای بتن

۶ نکته برای افزایش دمای بتن در هوای سرد

دمای بهینه مورد نیاز برای عمل‌آوری بتن ۷۰ درجه فارنهایت یا ۲۱.۱ درجه سلسیوس است. به یاد داشته باشید که با کاهش دمای بتن، زمان گیرش نیز کاهش می یابد. با استفاده از این 6 نکته می‌توانید دمای بتن را افزایش دهید:

  1. از آب گرم استفاده کنید.
  2. سیمان بیشتری به مخلوط اضافه کنید.
  3. از سیمان نوع 3 استفاده کنید.
  4. از سنگ‌دانه‌های گرم استفاده کنید.
  5. اضافه کردن افزودنی زودگیر به بتن
  6. پوشاندن بتن با پتوهای عایق بعد از اتمام پرداخت بتن.

هزینه و کار اضافه‌تری که به‌طورمعمول در هوای گرم با آن مواجه نیستیم را در هم در نظر بگیرید. هزینه ها را با اضافه بها –که گاهی اوقات به آن هزینه گرمایش نیز گفته می شود- حساب کنید.

تعمیر و نگه داری میکسر در زمستان

اگر قرار نیست از میکسر در ماه‌های سرد استفاده شود پس زمستان زمان خوبی برای عملیات تعمیر و نگه داری از این تجهیزات است. سیستم نقاله و سیستم میکسر را بررسی کنید و تمام زنجیرها و قسمت‌های دیگری که به روغن کاری احتیاج دارند را روغن کاری کنید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Narges.rzn

نرگس رضائیان

علاقه مند به طراحی سازه و ترجمه متون انگلیسی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
عکس کاربر
0پاسخ
نرمی سیمان
سلام...رابطه ی نرمی سیمان با دوام(ASR)و نرخ کرباسون در زمان نگهداری چگونه است ؟!
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .