مقاله تحلیلی: پیش‌ کشیدگی و پس‌ کشیدگی در طراحی بتن پیش‌ تنیده

مقاله تحلیلی: پیش‌ کشیدگی و پس‌ کشیدگی در طراحی بتن پیش‌ تنیده

طراحی بتن پیش‌تنیده در یک سازه به دو صورت پیش کشیده و پس کشیده امکان‌پذیر است. پیش کشیدگی را می‌توان به دو دسته پیش‌کشیده خطی و پیش‌کشیده مدور تقسیم کرد.

بتن پیش‌تنیده پیش‌کشیده

در پیش‌کشیدگی وایرها یا استرندها که به آن‌ها تاندون گفته می‌شود تا یک حد از پیش‌ تعیین شده‌ای بین دو انکوریج (انکراژ) کشیده شده یا اصطلاحاً تنیده می‌شوند. این کار پیش از بتن‌ریزی انجام می‌شود (تصویر 1 را ببینید). پس از این مرحله بتن‌ریزی صورت گرفته و تاندون‌ها به بتن می‌چسبند.

بعد از اینکه بتن سخت شد، تاندون‌ها در قسمتی که انکوریج قرار دارد بریده شده و آزاد می‌شوند. تاندون‌ها تمایل دارند با جمع شدن به طول قبلی برگردند و در طول این روند تنش‌های فشاری را به بتن منتقل می‌کنند.

تاندون‌ها معمولاً با استفاده از جک‌های هیدرولیکی تنیده می‌شوند. در طول بتن‌ریزی و عمل‌آوری بتن، تنش در تاندون‌ها از طریق مهار کردن دو انتهای آن‌که ممکن است تا 200 متر فاصله داشته باشند، باقی می‌ماند

پیش‌ کشیدگی و پس‌ کشیدگی در طراحی بتن پیش‌ تنیدهشرکت‌ها معمولاً روش‌های خاص خود را در پیش‌کشیدگی دارند، البته قواعد پایه حاکم بر همه این روش‌ها یکسان، رایج و شناخته شده است.

بتن پیش‌تنیده پس‌کشیده

پیش‌تنیدگی می‌تواند جایگزین پس‌کشیدگی باشد. در یک تیر پس‌کشیده، تاندون‌ها تنیده شده و پس از بتن‌ریزی و رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، هر دو سر تاندون‌ها به مقطع بتنی انکر می‌شوند تا تیر به درستی در برابر نیروی پیش‌تنیدگی مقاومت کند. این موضوع در شکل 2 نشان داده شده است.

در روش پس کشیدگی، تاندون‌ها با روغن یا مواد قیری پوشانده می‌شوند تا از چسبیدن آن‌ها به بتن جلوگیری شود. روش دیگر برای جلوگیری از چسبیدن تاندون‌ها به بتن حین بتن‌ریزی و عمل‌آوری آن، استفاده از یک پوشش فلزی انعطاف‌پذیر است به گونه‌ای که تاندون‌‌ها در این غلاف‌ها قرار می‌گیرند. غلاف‌ها در سازه باقی می‌مانند.

پیش‌ کشیدگی و پس‌ کشیدگی در طراحی بتن پیش‌ تنیدهبعد از اینکه تاندون‌ها تحت کشش قرار گرفتند، فضای خالی بین تاندون و بدنه غلاف، با گروت پر می‌شود. در نتیجه تاندون‌ها به بتن می‌چسبند (به طور غیر مستقیم و از طریق غلاف‌) که موجب جلوگیری از خوردگی فولاد می‌شود.

پیش‌تنیدگی از نوع پس‌کشیده را می‌توان در محل پروژه انجام داد. در برخی پروژه‌ها الزاما باید این کار را در محل انجام داد. برای بارهای سنگین و دهانه‌های بلند در ساختمان‌ها یا پل‌ها، انتقال یک عضو پیش‌تنیده پیش‌ساخته از کارخانه به محل پروژه کار دشواری است. در مقابل، پیش‌کشیدگی معمولاً در کارخانه انجام می‌شود، البته در محل پروژه نیز قابل اجراست.

در روش پس‌کشیده، استفاده از ابزار مناسب برای انکر کردن دو سر تاندون‌ها به مقطع بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ابزارها انکوریج گفته می‌شود. الگوهای متفاوتی برای انواع مختلف انکوریج‌ها وجود دارد. همچنین دیتیل‌های اجرایی برای انواع مختلف انکوریج می‌تواند متفاوت باشد.

از روش‌های متداول برای پیش‌تنیدگی از نوع پس کشیده می‌توان موارد زیر را نام برد (شرکت ها روش‌های اجرایی خود را به نام شرکت ثبت می‌کنند و این اسامی در واقع اسم تولیدکنندگان صاحب سبک در حوزه پیش‌تنیدگی هستند):

  • سیستم فریسنت
  • سیستم منگل
  • سیستم لئون هارت
  • سیستم لی مک کال
  • سیستم گیفورد اودال

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

دریافت فایل کامل مقاله: pre_tensioning_and_post_tensioning.pdf

 

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .