مقاله تحلیلی: بزرگ‌ترین پل عابر پیاده بتنی ساخته‌شده با پرینترهای سه‌بعدی در چین

مقاله تحلیلی: بزرگ‌ترین پل عابر پیاده بتنی ساخته‌شده با پرینترهای سه‌بعدی در چین

بزرگ‌ترین پل عابر پیاده بتنی ساخته‌شده با پرینترهای سه‌بعدی در شانگهای رونمایی شد. این پل ۲۶.۳ متری که توسط پروفسور ژو ویگو از دانشگاه شینگهوا (دانشکده معماری) طراحی شده در حقیقت برگرفته از پل باستانی آنجی در شهر ژاوِ چین است.

 این سازه تک قوسی با استفاده از سیستم چاپگرهای سه‌بعدی ساخته‌شده به‌طوری‌که در آن طراحی دیجیتالی، مقرون‌به‌صرفه بودن، فناوری هوشمند و پویایی معماری ترکیب شده است. هندریل ها مانند نوارهای در حال جریان عرض ۳.۶ پل را پوشش داده‌اند به‌طوری‌که یک حرکت آرام از روی دریاچه ویزدِم بِی (Wisdom Bay) شانگهای ایجاد می‌کنند.

 این پل متشکل از ۴۴ قطعه بتنی توخالی ساخته‌شده توسط پرینترهای سه‌بعدی است و هندریل ها هم به ۶۸ قسمت تقسیم شده‌اند. پل از مصالح کامپوزیت یعنی بتن دارای فیبر پلی‌اتیلن ساخته‌شده است. این مصالح عملکرد سازه‌ای سازگار با مصالح معمول دارند.

 فرآیند طراحی شامل ساخت مدل فیزیکی با مقیاس ۱:۴ بود که قابلیت اجرای طرح را نشان می‌داد و ثابت می‌کرد که پل می‌تواند ترافیک عابران پیاده را تحمل کند. ساخت این پل در مقیاس واقعی، توسط دو بازوی رباتیک و در طی یک دوره ۴۵۰ ساعته انجام شد. طبق برآوردها این فرآیند باعث صرفه‌جویی ۳۳ درصدی در مقایسه با فرآیند ساخت‌وساز مرسوم‌تر شده که اغلب به دلیل حذف قالب‌بندی و آرماتورها بوده است.

 یک سیستم کنترل لحظه‌ای در پل جای داده شده که داده‌های مربوط به تنش و کرنش لرزه‌ای را ثبت می‌کند. به این صورت امکان درک بهتر عملکرد واقعی مصالح بتنی جدید و مشخصات سازه‌ای اجزای تولید شده توسط چاپگرهای سه‌بعدی فراهم می‌شود.

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .