مقاله تحلیلی: اولین شهر شناور جهان در بوسان

مقاله تحلیلی: اولین شهر شناور جهان در بوسان

با تلاش مشترک گروه برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-habitat) و شرکت Oceanix؛ بوسانِ کره جنوبی به‌زودی میزبان اولین شهر شناور جهان خواهد بود.

بوسان یکی از پرازدحام‌ترین بندرهای جهان را دارد و به دلیل نزدیکی به دریا همیشه در معرض مخاطرات طبیعی همچون طوفان است.

ازآنجاکه گرمایش جهانی موجب افزایش سطح آب دریاها شده، بلایای طبیعی به یک پدیده رایج بدل شده‌اند. ایده شهر شناور یک راه‌حل طبیعت‌محور برای محافظت از شهرها در مقابل بلایای طبیعی همچون سیل، سونامی، طوفان و گردباد است.

Oceanix در سال 2019 طرح خود را با موضوع شهرهای مقاوم در برابر سیل ارائه کرد. یک شهر شناور همراه با افزایش سطح آب دریا بالا می‌رود و قادر است غذا، انرژی و آب آشامیدنی مورد نیاز خود را به‌واسطه یک سیستم حلقه بسته یکپارچه فاقد زباله تأمین کند. این پروژه احتمالاً در سال 2025 تکمیل خواهد شد.

Maimunah Mohd. Sharif مدیر اجرایی UN-Habitat معتقد است که انسان باید به‌جای مبارزه با طبیعت با آن همزیستی کند. یک نمونه از این همزیستی شهر شناور است که از فواید آن علاوه بر محافظت از بشر می‌توان به سازگاری آن با آب‌وهوا اشاره کرد.

این شهر در واقع مجموعه‌ای از سکوهای شش‌ضلعی است که روی آب قرار گرفته‌اند. طراحان فضاهای شش‌ضلعی را به دلیل فضای در دسترس و صرفه‌جویی در مصالح، بهترین شکل به لحاظ معماری می‌دانند.

این سکوها با استفاده از سنگ‌آهک ساخته می‌شوند که علاوه بر قابلیت شناور شدن، دو یا سه برابر سخت‌تر از بتن خواهد بود. این ماده با قرار دادن مواد معدنی زیر آب در معرض جریان الکتریکی تولید می‌شود. این فرآیند موجب استحکام کافی آن در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت می‌شود. انتظار می‌رود که جمعیت این شهر 75 هکتاری به بیش از 10 هزار نفر برسد.

این شهر علاوه بر خودکفایی در تأمین آب، غذا و انرژی؛ قادر است به کمک پنل‌های خورشیدی نصب شده روی ساختمان‌ها برق مورد نیاز را تأمین کند. عبور و مرور ساکنین این شهر هم به‌واسطه قایق‌های مخصوص میسر خواهد شد. در این شهر علاوه بر مزارع و گلخانه‌های سنتی، مزارع ارگانیک به شکل ایروپونیک و آکواپونیک هم وجود خواهند داشت.

به گفته Oceanix ساکنان این شهر باید برای رفع مشکلات مرتبط با آب، انرژی و فضا یک رژیم غذایی گیاهی داشته باشند. پس از تکمیل این پروژه Oceanix قصد دارد در دیگر شهرهای ساحلی جهان هم شهرهای شناور طراحی کند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .