مقاله تحلیلی: تحلیل بیم (مدل سازی اطلاعات ساختمان)

مقاله تحلیلی: تحلیل بیم (مدل سازی اطلاعات ساختمان)

تلاقی تکنولوژی و فرآیندهای دقیق

مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک روش سه بعدی مدل محور برای پروژه‌هاست که روش کار معماران و مهندسان را دگرگون کرده است. مدل‌های اطلاعات ساختمان معماران و مهندسین را قادر می‌سازند تا آنچه در ذهنشان است به تصویر بکشند و بتوانند طرح هایشان را برای ذینفعان اصلی با روش‌های قانع کننده و جذاب، مفهوم کنند. این مدل‌ها داده‌های بیشتری نسبت به طراحی‌های دو بعدی ارائه می‌دهند اما این مقدار زیاد داده به معنای حجم بالای اطلاعات نیز هست که گاهی به چند گیگابایت هم می‌رسد.

خوشبختانه، پیشرفت‌هایی در زمینه تکنولوژی و محاسبات ابری همزمان با مدل سازی اطلاعات ساختمان تکامل یافته است. در واقع محاسبات ابری کلید فعال سازی دو قابلیت مهم BIM است:

آنالیزهای پیشرفته و پیچیده__ در گذشته، مهندسان عمران و سازه برای محاسباتی مانند ترمودینامیک یا تحلیل سازه‌ها متکی بر محاسبات و ابزارهای رایج و تکراری مانند پایگاه داده‌های اکسل و اکسس که روی کامپیوترهای معمولی اجرا می‌شدند، بودند. این روش در بهترین حالت کارایی مناسبی نداشت و در برخی موارد به دلیل نداشتن قابلیت کافی برای انجام برخی محاسبات پیچیده این روش اصلاً  نمی‌توانست پاسخگو باشد.

امروزه ذخیرسازی اطلاعات مدل ساختمان در فضای ابری بسیار رایج است. ذخیره اطلاعات در فضای ابری علاوه بر مقرون به صرفه بودن، ابزار مناسبی برای ذخیره سازی فایل‌های پرحجم BIM در اختیار قرار می دهد. به علاوه منابع محاسبات ابری نسبت به کامپیوترهای عادی بسیار قدرتمندتر و اقتصادی‌تر هستند. تحلیل BIM را می‌توان در فضای ابری انجام داد. بعد از کامل شدن تحلیل، کاربران به صورت اتوماتیک از طریق ارسال ایمیل از این موضوع مطلع خواهند شد.

افزایش همکاری بین ذینفعان__ هنگامی که مدل‌های اطلاعات ساختمان در فضای ابری قرار می‌گیرند، مهندسان سازه و عمران قادر خواهند بود با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری هماهنگ کننده، مدل‌ها و تحلیل‌ها را در اختیار سایر دست‌اندرکاران پروژه قرار دهند. با دریافت بازخورد در مراحل اولیه انجام پروژه، اعضای تیم پروژه می‌توانند پیش‌بینی های بهتری از پروژه داشته باشند و مشکلات و مسائل احتمالی را زودتر شناسایی کنند. این امر باعث کاهش زمان و هزینه‌هایی که برای بازبینی و تاخیرات صرف خواهد شد، می‌گردد. 

این هماهنگی تعداد مجهولات را در پروژه‌های ساختمانی به حداقل می‌رساند. برای مثال، در طول انجام یک پروژه راهسازی، تحلیل‌های BIM تداخل‌هایی که پروژه  با خطوط لوله داشت را نمایان کرد که تا  پیش از این دیده نمی‌شدند. نتایجی که در مراحل مختلف ساخت و ساز حاصل می‌شوند را می‌توان به صورت پیش فرض در مراحل ابتدایی پیش بینی کرد و به این وسیله تاخیرات زمانی و  تغییرات در دستورکارها را به حداقل رساند. 

با اینکه آنالیزهای BIM تا حد زیادی برای مهندسین عمران و سازه مفید است اما، لازم است بدانید که تحلیل‌های ارزشمند تنها با داشتن آخرین تکنولوژی‌ها حاصل نمی‌شود. اگر داده‌های موجود در یک مدل BIM صحیح نباشند، نتایج حاصله کمکی به دست‌اندرکاران پروژه نخواهد کرد. 

با توجه به آنچه پیشتر بیان شد، در ادامه چهار توصیه‌ مرتبط با پروسه و روابط برای یک تحلیل BIM  موثر، بیان می شود.

در مذاکرات اولیه پروژه مشارکت داشته باشید تا از خواسته دست اندرکاران پروژه مطلع شوید__  زمانی که استارت پروژه زده می‌شود، بهترین زمان بررسی جنبه‌های مختلف برای اعضای پروژه است. شفاف سازی در رابطه با اینکه چه نوع داده‌هایی مورد نیاز است و اینکه جزئیات تا چه سطحی مد نظر هستند، احتمال اینکه تحلیل‌های BIM برای ذینفعان پروژه سودمند باشد را بیشتر می‌کند. بهترین کار این است که برای هر پروژه یک استاندارد BIM تدوین شود که در آن تعیین گردد چه نوع اطلاعاتی باید ارائه شود و چه سطحی از جزئیات مورد نیاز هستند. 

یک برنامه همکاری تنظیم کنید__ این موضوع هنگامی که در پروژه‌ها نیاز به هنمکاری میان رشته ای باشد،  اهمیت می یابد. برای مثال، ممکن است مهندسین در حال کار کردن روی بخش‌‌های خارجی ساختمان باشند در حالی که معماران دارند در داخل ساختمان کار می‌کنند. بدون داشتن یک برنامه همکاری استفاده از مدل BIM بی فایده خواهد بود.

اعضایی از تیم که عهده دار اضافه کردن داده به BIM هستند، باید بدانند که چگونه اطلاعات را وارد و در چه قسمتی از  مدل اطلاعات را ذخیره کنند. جزئیات اینکه چطور این جریانات کاری مرتبط با اطلاعات را ساختاربندی کنیم باید در برنامه همکاری گنجانده شود. 

برنامه‌ای برای تایید مدل ایجاد کنید__ بررسی و تایید مدل یک روش متداول برای چک کردن کیفیت و داده‌های مدل است. مدل‌های درست درگیر اطلاعات اضافی و غیر ضروری نیستند. پکیج‌های نرم افزاری متعددی وجود دارند که کارشان شناسایی اطلاعات اضافی در BIM، چک کردن داده‌های پس زمینه و شناسایی اطلاعاتی که بدون دلیل موجهی در حال افزایش هستند، است. 

یکی دیگر از بهترین راه‌های این کار، تعیین تاریخ‌های مشخصی برای ملاقات دست‌اندرکاران به منظور همگام سازی است. در این جلسات اعضای تیم باید اطمینان حاصل کنند که مدل به روز است. این کار تضمین می‌کند که مدل در سلامتی کامل به سر می‌برد و از تحلیل‌های قوی پشتیبانی می‌کنند. 

برنامه ای برای به روز نگه داشتن پروژه ایجاد کنید__ در برخی پروژه‌ها، به محض اینکه مرحله‌ ساخت تکمیل می‌شود، BIM به مالک ساختمان منتقل می‌شود. در مواردی که لازم است از BIM برای مدیریت تاسیسات استفاده شود، معمار یا مهندس باید مذاکرات لازم را برای تعیین اینکه چه اطلاعاتی برای مدیریت ساختمان و اتوماسیون مورد نیاز خواهد بود، انجام دهد.  همواره باید در مراحل ابتدایی پروژه مذاکرات لازم صورت گیرد.

انتقال طرح‌های دوبعدی به BIM  تاثیر مثبت و عمیقی بر کارهایی که مهندسین عمران و سازه انجام می‌دهند، دارد. به لطف تحلیل‌های BIM و همکاری‌، این متخصصان می‌توانند پروژه‌ را با اطمینان بیشتر و در زمان کمتری به انجام برسانند. 

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .