مقاله تحلیلی: روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولی

مقاله تحلیلی: روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولی

خط تأثیر تغییرات عکس‌العمل برش، لنگر یا تغییر شکل در یک نقطه خاص از عضو با حرکت نیروی متمرکز در روی عضو را نشان می‌دهد. خطوط تأثیر برای طراحی سازه‌هایی که در برابر بارهای بزرگ در دهانه‌های بلند مقاومت می‌کنند، مانند پل‌ها و جرثقیل‌ها، اهمیت زیادی دارد.

می‌توان از روش جدولی و روش معادلات خط تأثیر برای ایجاد خطوط تأثیر یک عضو که بار نقطه‌ای در طول آن حرکت می‌کند استفاده کرد. وقتی خط تأثیر رسم شد، موقعیت بار زنده‌ای که باعث ایجاد بیشترین تأثیر بر سازه می‌شود به‌راحتی و سرعت مشخص می‌شود. به‌علاوه اندازه عکس‌العمل، برش، لنگر یا تغییر شکل مربوطه در نقطه را می‌توان از مختصات دیاگرام خط تأثیر محاسبه کرد.

به‌علاوه فرآیند ایجاد خط تأثیر هم ساده است. بااین‌حال به یاد داشتن تفاوت بین ایجاد یک خط تأثیر و ایجاد دیاگرام لنگر یا برش مهم است. اولی به معنای تأثیر یک‌بار در حال حرکت روی یک نقطه مشخص از عضو بوده و دومی تأثیر بارهای ثابت بر تمام نقاط عضو را نشان می‌دهد.

روش جدولی برای ایجاد خطوط تأثیر

  1. بار واحد را در موقعیت‌های متفاوت، x، از طول دهنه عضو قرار دهید.
  2. در هر موقعیت از استاتیک برای محاسبه عکس‌العمل، برش یا لنگر در یک نقطه خاص استفاده کنید.
  3. اگر لازم است خط تأثیر برای عکس‌العمل نیروی عمودی در یک نقطه از تیر محاسبه شود و جهت نیرو به سمت بالای تیر است پس آن را مثبت در نظر بگیرید.
  4. اگر قرار است خط تأثیر برش یا لنگر برای یک نقطه ترسیم شود، برش یا لنگر مثبت در این نقطه را مطابق شکل 1 در نظر بگیرید.
  5. تمام تیرهای معین استاتیکی خطوط تأثیری شامل خط مستقیم دارند. (توجه: بعد از چند تمرین باید بتوانید محاسبات را به حداقل رسانده و بار واحد را تنها در نقطه‌های انتهایی بخش‌های خطی قرار دهید).
  6. برای پرهیز از خطا توصیه می‌شود که ابتدا یک جدول ترسیم کنید، بار واحد در x را نسبت به مقدار متناظر تابع محاسبه‌شده در نقطه خاص فهرست کنید؛ این مقدار ممکن است عکس‌العمل R، برش V یا لنگر M باشد.
  7. وقتی بار در نقاط مختلف در دهانه عضو قرار داده شد، مقادیر جدولی را می‌توان در نمودار ترسیم کرد و بخش‌های خط تأثیر را ایجاد کرد.

روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولیمثال 1: خط تأثیر برای عکس‌العمل عمودی در نقطه A از تیر شکل 2 را بسازید.

روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولی

جواب: ابتدا یک‌بار واحد در نقطه x از تیر گذاشته می‌شود. سپس، مقدار Ay  با جمع‌کردن لنگرها حول نقطه B محاسبه می‌شود. در مرحله سوم بارهای واحد در نقاط خاص در طول دهانه تیر قرار داده می‌شوند، مقدار Ay برای بار واحد گذاشته‌شده در 2.5 فوت و 5 فوت مانند شکل 3 محاسبه می‌شود.

روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولینتایج در جدول 1 وارد شده‌اند. شکل 4 نمودار مقادیر نشان‌دهنده خط تأثیر برای عکس‌العمل در نقطه A است.

روش تحلیل خط تأثیر – روش جدولی

 

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
طراحی سازه فولادی با دیوار برشی
1_وقتی سازه قدیمی بتنی یه ساختمان الف را قصد داریم به یک ساختمان سازه فلزی وصل کنیم که به خاطر اختلاف سطح طبقات این دو (اختلاف سطح17سانتیمتر)و ویلچری بودن کارفرما نتوانیم از پله به عنوان راه حل استفاده کنیم راه حل بهتر چی میتونه باشه؟ 2_برای همان دوبلوک ساختمانی سوال یک اگر بخواهیم یک طبقه روی قسمت سازه فلزی اضافه کنیم آیا راه حلی برای دیواربرشی زدن هست یا اصلا نمیشه روی دیوار برشی برای این مورد اکتفاکرد؟
عکس کاربر
1پاسخ
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
ضریب نامیعنی چیست و چه کاربردی در طراحی سازه دارد؟
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه تعیین سختی جانبی قاب
سلام و درود سختی جانبی قاب 12EI/h3 از کجا اومده؟ چون در فرمول 3EI/L3 هست اما اون 12 از کجا اومده؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .