مقاله تحلیلی: تأثیرات آب و هوا بر سازه‌های بنایی

مقاله تحلیلی: تأثیرات آب و هوا بر سازه‌های بنایی

آب یکی از مهم‌ترین عوامل در ساختمان‌های بنایی می‌باشد. آب یکی از اجزا اصلی ملات و دوغاب است که امکان استفاده از آن و همچنین ملات ریزی را میسر می‌کند. زمانی که آب با دوغاب و ملات مخلوط می‌شود ذرات درون آن را محصور کرده و باعث می‌شود چسبندگی بیش‌تر اجزا شده و هم چنین دانه‌های سیمانی را حمل و باعث سهولت در چسبندگی و اتصال بیش‌تر بین اجزای یک سازه بنایی می‌شود. شن نمناک است، ذرات مقداری رطوبت دارند. در واقع این آب است که در همه جا وجود دارد و باعث می‌شود بتوان از ملات استفاده کرد. ساخت سازه بنایی به اندازه خود بنا بسیار مهم است.
چه ملات و چه دوغاب هر دو بر پایه سیمان پرتلند می‌باشند و مقاومت خود را از هیدراتاسیون مواد سیمانی به دست می‌آورند.
عمل هیدراتاسیون به آب و دمای حداقل 40 درجه فارنهایت (40 درجه سلسیوس) نیاز دارد. در دمای بالای 120 درجه فارنهایت (49 درجه سلسیوس) مخلوط دچار سفت شدگی زود هنگام می‌شود. جهت دست یابی به مقاومت مورد نظر می‌بایست آب کافی جهت هیدراتاسیون و جذب ذرات در دوغاب و ملات تأمین شود. هم چنین حفظ دمای بین 40 درجه فارنهایت (40 درجه سلسیوس) و 120 درجه فارنهایت (49 درجه سلسیوس) در طول مدت هیدراتاسیون اولیه و مراحل کسب مقاومت نیز مهم می‌باشد. این اقدامات در طول سال کار سختی نمی‌باشد منتهی در آب و هوای گرم کمی پیچیده می‌شود.

 

 

دریافت فایل کامل مقاله:

all-weather-masonry.pdf

 

 

منبع

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
در خصوص فایل اکسل محاسبه ی دیوارهای نسبی و خروج از مرکزیت ساختمان بنایی
سلام . با استفاده از فایل اکسل شما ، دیوارهای نسبی ساختمان بنایی را محاسبه کردم . و در آخر نوشته شده است که اثر پیچش لحاظ گردد. اما از این مرحله به بعد رو نمیدونم باید چیکار کنم و چطور اثر پیچش و لحاظ کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.
عکس کاربر
1پاسخ
به دست آوردن نمودار نیرو جابه جایی در آباکوس
دیواری مصالح بنایی رو به صورت میکرو مدل کردم بر طبق فیلمی که از سایت گرفتم. ولی هر کاری می کنم نمودار نیرو جابه جایی همش به صورت خطی درمیاد . در صورتی که می دونم که باید غیر خطی باش. ممنون میشم راهنماییم کنید.
عکس کاربر
0پاسخ
اصول اجرای ديوارچينی با ملات

من میخواهم یک باغچه روکار بسازم برای دیوارچینی و پوشاندن کف از چه ملاتی استفاده کنم بهتر است؟ 

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .