پادکست و ویدئوکست چیست؟

پادکست و ویدئوکست چیست؟

پادکست چیست؟

پادکست یا پادپخش انتشار مجموعه‌ای از پیوندها و اخباریست که به صورت رادیویی با کنار قرار دادن اخبار با موزیک متن ایجاد می‌شود و هدف آن تسهیل در ارائه اخباریست که گاه ممکن است مطالعه متنی آنها به دور از حوصله و وقت ما باشد. در حالی‌که شنیدن این اخبار در حین کارهای روزمره، در حال حاضر به عنوان راحت‌ترین و موثرترین گزینه برای دریافت آخرین اطلاعات شناخته می‌شود.

طبق تعریف لغوی در لغت نامه آکسفورد،  پادکست به برنامه های رادیویی اطلاق می شود که دیجیتالی ضبط شده و جهت دانلود کردن برای دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود. و به دو طریق پخش آنلاین از روی دکمه پخش در صفحه وب یا دانلود فایل صوتی روی سیستم کامپیوتر یا موبایل و اجرای آن قابل شنیدن است. این روش ارائه محتوی در سال 2004 گسترش یافت و به عنوان روشی موثر در ارائه اخبار رسانه های دیجیتال و یا آموزش مجازی استفاده می شود. واژه پادکست از هم آمیزی واژه های iPod و BroadCasting پدید آمده است هرچند که عده ای پادکست را سرواژه کلمات Personal on Demand Narrowcasting می دانند که واژه Narrowcasting به معنای ارسال محدود در مقابل BroadCasting برای ارسال به صورت کلام به کار رفته است.

 ویدئوکست چیست؟

تنها فرق ویدئوکستینگ با پادکستینگ در اینست که به برنامه های تصویری اطلاق می شود. در این صورت امکان مشاهده مصاحبه کننده و مصاحبه شونده فراهم است اما مهمترین عیب آن اینست که برای مثال برای یک مصاحبه تصویری 30 دقیقه ای نیاز به دانلود حجم بالای 50 مگا بایت است که ممکن است همه کاربران امکان دانلود چنین حجمی را نداشته باشند.

برای این منظور سازه 808 ، مصاحبه های تخصصی با اساتید برجسته عمرانی را به دو صورت تصویری و رادیویی ضبط می کند تا چنانچه افرادی توانایی دانلود حجم بالای فایل های تصویری را ندارند بتوانند از طریق فایل های صوتی از این مصاحبه ها استفاده کنند.

رادیو 808- جمعه ها ساعت 18

مزایای پادکستینگ و ویدئوکستینگ:

در روش پادکستینگ بر خلاف سایر روش های ارائه محتوای صوتی، مصرف کننده بر  اساس تقاضای مورد نظر خود به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو مطالب به او تحویل داده نمی شود بلکه او مطالب را بر اساس نیاز خود تحویل می گیرد.

در این روش مصرف کننده محتوای مورد نظر خود را توسط دستگاه های غیر از رایانه نیز می تواند دریافت کند و در زمان استفاده لزوما نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست و فقط کافیست دستگاهی در اختیار کاربر باشد که قابلیت پخش mp3 فایل صوتی یا wmv فایل تصویری را داشته باشد. محتوی پس از دریافت از اینترنت بدون نیاز به ارتباط به اینترنت قابل استفاده خواهد بود در حالیکه در سایر روش ها نیاز به حفظ ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوی وجود دارد.

در این روش امکان شنیدن هر بخش از محتوی، جلو عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوی و سایر کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد که می خواهد می تواند محتوی را گوش دهد در حالیکه در رادیو اینترنتی چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد. در این روش نیازی به مراجعه به وبگاه های مختلف برای مثال دریافت اخبار عمرانی نیست چراکه همه اخبار داغ و مهم به صورت هفتگی از این فایل صوتی قابل شنیدن است و کاربر همیشه آخرین و جدیدترین اطلاعات را در دستگاه صوت خود خواهید داشت.

 

نمونه ها :

در سال های گذشته گسترش استفاده از پادکست ها  و ویدئوکست ها در انواع رسانه های دیجیتال سرعت چشمگیری داشته است. از حدود دو سال پیش استفاده از پادکستینگ در سایت های علمی برای ارتباط برقرار کردن بهتر با مخاطبین و تسهیل در دریافت مطالب تخصصی رواج پیدا کرده است به نحوی که می توان چند نمونه از پادکست های علمی معتبر را سایت های radioLab  و AISC نام برد . AISC از حدود یک سال گذشته بخش مصاحبه با اساتید برجسته فولادی آمریکا را در سایت خود اضافه کرده است اما بخشی با عنوان اخبار عمرانی در آن تعبیه نشده است.

 

گروه آموزشی 808 پیشرو در ارائه خدمات عمرانی :

رادیو808 جمعه ها ساعت 18

...

شاید نتوان با قطعیت گفت رادیو 808 اولین رادیوی عمرانی در جهان است اما یقینا رادیو 808 اولین و تنها رادیوی تخصصی مهندسی عمران در بین سایت های فارسی زبان است. به علاوه برخی از ویژگی های این رادیو از قبیل کپی نبودن موسیقی متن اخبار و کیفیت بالای ضبط صدا در استودیو و نحوه اجرای اخبار به نحویست که با تصدیق کارشناسان رادیویی در حال حاضر شاید بتوان از آن به عنوان حرفه ای ترین رادیو پادکستینگ فارسی زبان در میان کلیه سایت های علمی نام برد.امیدوارم با دریافت نظرات شما از طریق ایمیل یا صفحه اختصاصی ما در فیس بوک بتوانیم در هرچی بی نقص تهیه کردن اخبار مربوط به هر شماره دقت بیشتری به خرج دهیم.

با پادکست های و ویدئوکست های گروه آموزشی 808 همراه همیشگی ما باشید.

برچسب ها: 
درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .