مقاله تحلیلی: مزایا، معایب و کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز – قسمت اول

مقاله تحلیلی: مزایا، معایب و کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز – قسمت اول

صنعت ساخت‌وساز یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان است به‌طوری‌که %۷ نیروی کار دنیا در این بخش فعالیت می‌کنند. طبق گزارش‌های موسسه مک کینزی، شرکت‌های ساختمانی سالانه تا حدود ۱۰ تریلیون دلار هزینه می‌کنند و از این رقم می‌توان متوجه شد که این صنعت چقدر گسترده و بزرگ است. در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز با کمبود نیروی کار مواجه است اما می‌توان این مشکل را با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ساخت‌وساز برطرف کرد.

ساخت‌وساز یکی از بخش‌های به‌شدت رقابتی است که با چالش‌های زیادی مثل هزینه پروژه‌ها، تأخیر در فعالیت‌های ساخت و کمبود نیروی کار روبرو است.

اگر در ساخت‌وساز مشغول به کار هستید و یا حتی دانشجوی مهندسی عمران هستید، لازم است که با کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز آشنا باشید. هر چه بیشتر درباره هوش مصنوعی بدانید بهتر است چراکه این تکنولوژی صنعت ساخت‌وساز را متحول خواهد کرد. به همین منظور توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید و درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آموزش ببینید.

در این مقاله با کاربردهای هوش مصنوعی، مزایا و معایب هوش مصنوعی و همچنین پیاده‌سازی آن در ساخت‌وساز می‌پردازیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیست؟

هوش مصنوعی به ماشین‌های هوشمند یا سیستمی مربوط می‌شود که قادرند مسائل مهندسی را حل کنند و کارهای مختلفی که نیاز به هوش مصنوعی دارند را انجام دهند.

با استفاده از هوش مصنوعی ماشین‌ها می‌توانند همانند انسان فکر و هر مشکل پیچیده‌ای را حل کنند. یادگیری ماشین شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که یک سیستم را قادر می‌سازد که از داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های آنالیز استاتیکی بیاموزد. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که هوش مصنوعی چه تأثیری بر بازار ساخت‌وساز دارد؟ در ادامه متوجه خواهید شد.

طی ۱۵-۱۰ سال گذشته صنعت ساخت‌وساز تحولات بزرگی مثل تغییر جریان کاری کاغذی به جریان کاری دیجیتال تجربه کرده است. نقشه‌هایی که تا قبل از این به‌صورت دوبعدی روی کاغذ رسم می‌شدند حال با استفاده از نرم‌افزارها به‌صورت سه‌بعدی ترسیم می‌شوند.

در ساخت‌وساز معمولاً با کوهی از داده‌ها روبرو هستیم که باید به‌صورت روزانه جمع‌آوری و ثبت شوند. جمع‌آوری دستی داده‌ها علاوه بر اینکه زمان زیادی می‌برد آنالیز آن‌ها هم زمان‌بر است. این دقیق جایی است که اهمیت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در ساخت‌وساز مشخص می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان آنالیز داده‌ها را تنها طی چند ثانیه انجام داد.

با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان این داده‌ها را به‌راحتی آنالیز کرد و به درک درستی از آن‌ها رسید.

حال که می‌دانیم هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چه اهمیتی در ساخت‌وساز دارند،‌ وقت آن است که با مزایا و معایب کاربرد آن‌ها در ساخت‌وساز بیشتر آشنا شویم.

مزایای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز

هوش مصنوعی مزایای بی‌شماری در مدیریت ساخت دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • هوش مصنوعی موجب بهبود کارایی و کیفیت کارهای ساخت‌وساز می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ساخت می‌توان مشکلات متعددی را در مدیریت پروژه‌های بزرگ حل کرد.
  • هوش مصنوعی به رفع مشکل کمبود نیروی کار و تکمیل به‌موقع پروژه کمک می‌کند.
  • هوش مصنوعی به‌واسطه شبکه‌های عصبی مصنوعی از افزایش هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • هوش مصنوعی ایمنی را در کارگاه‌های ساخت‌وساز افزایش می‌دهد و از بروز حوادث جلوگیری می‌کند.
  • هوش مصنوعی این امکان را به مهندسان عمران می‌دهد که توانایی‌هایشان را بهبود دهند و مشکلات پیچیده را به نحو مؤثری حل کنند.
  • شرکت‌های ساختمانی با کمک هوش مصنوعی می‌توانند دارایی‌ها و اموال خود را به نحو مؤثری مدیریت کنند.
  • واقعیت مجازی و طرح‌های سه‌بعدی به مهندسان و مدیران رده‌بالا دید بهتر و واقع‌گرایانه‌تری از فعالیت‌های ساخت‌وساز که باید در محل اجرا شوند،‌ می‌دهند.
  • هوش مصنوعی موجب کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساخت‌وساز تا حدود %۲۰ می‌شوند.

معایب هوش مصنوعی در ساخت‌وساز

کاربرد هوش مصنوعی در ساخت‌وساز خالی از عیب هم نیست که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاربرد هوش مصنوعی در ساخت‌وساز با هزینه زیادی همراه است و سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد.
  • درنتیجه استفاده از هوش مصنوعی این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری به دلیل جایگزین شدن ماشین‌ها افزایش یابد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .