مقاله تحلیلی: بعد از رویت چه چیزی می‌آید؟ اتودسک به دنبال بازسازی BIM تعاملی – قسمت اول

مقاله تحلیلی: بعد از رویت چه چیزی می‌آید؟ اتودسک به دنبال بازسازی BIM تعاملی – قسمت اول

در سال ۲۰۱۶، اتودسک شروع پروژه کوانتوم را به‌عنوان یک پلتفرم برای تکامل نحوه انجام کار در BIM، در عصر موسوم به فضای ابری و با ایجاد یک محیط اطلاعاتی مشترک اعلام کرد. این پروژه بعدها رها شد ولی در حال حاضر تحت عنوان پروژه پلاسما مجدداً موردتوجه قرارگرفته است.

 در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه اتودسک، معاون ارشد وقت محصولات اتودسک، عمار هانسپال، نکات کلیدی در خصوص صنعت AEC ، مطرح کرد و کمی در مورد فناوری جدیدی که شرکت درحال‌توسعه آن برای مواجهه با مشکلات فلج‌کننده‌ای که صنعت با آن روبه‌رو است به صحبت پرداخت. او در این حین به تعامل ضعیف بین شرکت‌ها در عصر دیجیتال و بعضی از منافع BIM اشاره کرد.

قبل از این نطق در اتودسک بر سر این‌که کوانتوم در مراحل اولیه توسعه علنی شود بحث زیادی وجود داشت. بعدازآن سؤال بسیاری از مشتریان رویت این بود که بعد از رویت چه چیزی می‌آید و این پیشرفت به کجا ختم می‌شود؟

رویت بیش از ۲۰ سال عمر دارد. درحالی‌که در این ۲۰ سال این نرم‌افزار بارها مهندسی مجدد شده است اما اصل آن هنوز هم محدود به اجرا روی یک هسته CPU است، پایگاه داده به‌سرعت ازنظر اندازه و جزئیات در حال گسترش است و به همین دلیل به‌سختی با پایپ لاین گرافیکی قدیمی که سرعت بخشیدن به آن باوجود رشد فزاینده سیستم‌های پردازنده گرافیکی (GPU) بسیار دشوار است، هماهنگ می‌گردد.

 

با حرکت اتودسک به سمت فضای ابری، نرم‌افزارهای دسکتاپ واقعاً نیاز دارند که داده‌ها را روی فضای ابری در BIM ۳۶۰ ذخیره کنند تا از خدمات ابری اتودسک ازجمله مدیریت اسناد، تحلیل، تعامل و همچنین نرم‌افزارهای ابری دیگر استفاده کنند.

 

محصولات اتودسک تاریخچه طولانی در عدم توانایی به اشتراک گذاشتن داده‌ها به نحو مطلوب دارند. با نگاهی به دنیای تولید دیجیتالی و برخلاف ماشین‌های CNC و ربات‌ها که نیازمند مدل‌سازی یک‌به‌یک هستند، مشکلات بنیادی برای ابزارهای بهینه‌شده BIM در جهت ایجاد نقشه‌های دوبعدی شماتیک هماهنگ وجود دارد.

کوانتوم هم یک‌راه حل خوب برای بسیاری از این چالش‌ها درحرکت به سمت نسل بعدی BIM بود. باید نگاهتان را به‌کل صنعت، اینکه کارها چگونه انجام می‌شوند و یا چگونه انجام نمی‌شوند تغییر دهید. اتودسک تصمیم گرفته بود تا یک رویکرد داده محور را دنبال کند که شامل جریان‌های کاری فعلی باشد، تیم‌ها را به یکدیگر مرتبط سازد و به موضوع استفاده روزافزون از چند برنامه توسط طراحان بپردازد.

ساخت و تولید دیجیتال در حال ورود به صنعت AEC است و البته این اتفاق فقط در سطح پیشرفته رخ نمی‌دهد. کارخانه‌ها همه‌جا ساخته می‌شوند تا از روش‌های مدولار سازی، پیش‌ساخته سازی و تولید خودکار دیجیتالی استفاده شود. داده‌های BIM در مقیاس ۱:۱۰۰ یا ۱:۵۰ را نمی‌توان بدین منظور استفاده کرد مگر اینکه توسط یک برنامه کامپیوتری مثل Inventor یا Solidworks مجدداً مدل‌سازی شوند.

با افزودن جزئیات زیاد به مدل‌های BIM، پایگاه داده به‌سرعت گسترش می‌یابد و از کنترل خارج می‌شود. اتودسک با استفاده از کوانتوم یک رویکرد جدید ارائه داد؛ یعنی متخصصان مختلف یک جریان کاری می‌توانند در یک پلتفرم مشترک، نسخه‌های متفاوتی از یک مدل مشابه را داشته باشند.

این رویکرد یک دنیای جدید بود که ظاهراً راه بسیار همواری هم برای تغییر نحوه کار هر فرد با BIM در صنعت AEC بود. متأسفانه با مداخله سیاست‌های شرکت، هانسپال اتودسک را ترک کرد و با انتخاب هیئت‌مدیره آندرو آناگوست به‌عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد. پس‌ازآن بود که پروژه کوانتوم رها شد.

در سال ۲۰۱۸ باخبرهایی که از دانشگاه اتودسک به گوش رسید مشخص شد که پروژه کوانتوم هنوز پابرجاست و کاملاً به دست فراموشی سپرده نشده است. این فناوری به‌قدری مفید بود که شرکت تصمیم گرفت دید وسیع‌تری نسبت به پتانسیل خود در رابطه با همه محصولات داشته باشد و ازاین‌رو متوقف شد تا ذینفعان داخلی بیشتری در این توسعه درگیر کند. نتیجه این تصمیم پروژه پلاسما بود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
درخواست معرفی کلاس های رویت استراکچر و تکلا استراکچر

با سلام و وقت بخیر خدمت دوستان

استاد بسیار حرفه ای و با تجربه که دلسوزانه رویت استراکچر و تکلا استراکچر از بیس و پایه تا سطح خیلی حرفه ایی برای بازار کار در تهران آموزش بده میشناسید معرفی کنید؟

با تشکر 

عکس کاربر
3پاسخ
چرا وقتی میخوام تو Revit به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟
سلام روز بخیر میخواستم ببینم چرا وقتی میخوام تو رویت به ابجکتام متریال بدم رویت بسته میشه؟مشکل از سیستم یا برنامه؟عکس ارور رو فرستادم
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .