مقاله تحلیلی: طراحی کرتین وال ها در برابر نفوذ آب و میعان

مقاله تحلیلی: طراحی کرتین وال ها در برابر نفوذ آب و میعان

طراحی دیوار پرده‌ای در برابر نفوذ آب نقش بحرانی در حفظ ایمنی، عملکرد حرارتی، آسایش و راحتی ساکنین در سازه‌ایفا می‌کند.

مقابله با اثرات باران، باد و میعان به‌طور قابل‌توجهی دشوار و سخت است. دلیل این است که جاذبه، انرژی جنبشی، مویینگی و کشش سطحی احتمال نفوذ آب را افزایش می‌دهند.

طراحی دیوار پرده‌ای در برابر نفوذ آب و میعان

  • باران همراه با باد و احتمال ورود آب
  • طراحی دیوار پرده‌ای برای کنترل نفوذ آب
  • طراحی دیوار پرده‌ای برای کنترل میعان

باران همراه با باد و احتمال ورود آب

پنج نوع مختلف نیرو یعنی گرانش، جنبشی، مویینگی، کشش سطحی و اختلاف فشار هوا وجود دارد که به‌طور نسبی یا کلی به نفوذ آب کمک می‌کنند.

قابلیت مقاومت دیوار پرده‌ای در برابر نیروهایی که باعث افزایش احتمال نفوذ آب می‌شود، بستگی به لعاب‌کاری، زهکشی، ساخت قاب، عایق‌بندی و درزبندی قاب، درزگیرهای دورتادوری محیطی و درزگیری داخلی دارد.

بار باد، اختلاف فشار جزئی ایجاد می‌کند که ممکن است باعث ایجاد باران باد آورده می‌شود که از نیروی گرانش بیشتر می‌شود و متعاقباً باعث حرکت آب به سمت بالا می‌شود.

ویژگی‌های کشش سطحی و اثر مویینگی اعضای دیوار پرده‌ای به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر انبساط حرارتی مصالح ساختمانی مختلف قرار دارد. برای مثال، انبساط یا انقباض مصالح به علت تغییر دما ممکن است باعث کشیدگی بیش‌ازحد اتصالات انبساطی شود و درنهایت مویینگی بین المان‌های دیوار پرده‌ای افزایش یابد.

ویژگی‌های کشش سطحی دیوار پرده‌ای ممکن است با انقباض و انبساط تغییر کند و منجر به نتایج نامطلوب شود؛ بنابراین، لازم است که درزگیرها، درزبندها و اتصالات متحرک طراحی شوند تا فضا برای حرکت بین اعضای مختلف فراهم باشد.

طراحی دیوار پرده‌ای برای کنترل نفوذ آب

سیستم‌های مختلفی از دیوار پرده‌ای وجود دارند که تکنیک‌های مختلفی برای جلوگیری از نفوذ آب را لازم دارند. برای طراحان مهم است که با جزئیات کار تولیدکنندگان برای جلوگیری از ایجاد شرایط نامطلوب آشنا باشند.

سیستم لعاب‌دار سیلیکونی 

این سیستم سخت‌ترین الزامات عملکردی را برای درزبندی و نفوذ آب در دو وجه خارجی و سطح مشترک شیشه و قاب دارد.

در سیستم سیلیکونی سازه‌ای، ورود رطوبت از طریق حفرات کنترل می‌شود که درنتیجه آن آب از این سوراخ‌ها خارج می‌شود.

سیستم دیوار پرده‌ای یونیتایزذ

سیستم دیوار پرده‌ای یونیتایزد از قاعده‌ی برابری فشار استفاده می‌کند که موجب اختلال عملکرد نیروهای فشارآورنده به آب‌بند یا درزگیر می‌شود.

اختلاف فشار هوای نیروی اصلی است که آب باران را به درون دیوار پرده‌ای می‌راند. این نیرو با استفاده از اصل ذکرشده خنثی می‌شود و منافذ باعث تخلیه فشار هوا تخلیه و ثابت شدن آن می‌شوند. درنهایت هرگونه رطوبتی در نوار آب‌بند که ممکن است در سیستم نفوذ کند، تخلیه می‌شود.

سیستم دیوار پرده‌ای استیک

عملکرد ضد آب این سیستم وابسته به فرآیند قراردهی کامل و یکپارچه درزگیرها در بلوک‌های برشی و درزبندهای لعاب سازی در وجه داخلی شیشه به‌علاوه‌ی صفحه‌های فشاری که نیاز به جایگذاری مناسب دارند است.

آب از صفحه‌ی فشاری عمودی به سمت صفحه فشاری منحرف می‌شود.

طراحی و جزئیات درزگیرها و حفره‌های زهکش

درزگیرهای دورتادوری، در ضد آب ساختن دیوارهای پرده‌ای و اتصال آن‌ها به المان‌های دیوار مجاور کمک می‌کنند. در همه‌ی شرایط، باید برای کنترل باران و میعان سیستم زهکش طراحی شود.

زهکش دیوار پرده‌ای ممکن است به‌واسطه مجراهای زهکشی بزرگ که در فواصل کم واقع شده‌اند، قاب‌های دارای شیب به سمت سطح خارجی و تعبیه زهکش در هر درز افقی صورت گیرد.

طراحی دیوارهای پرده‌ای برای کنترل میعان

در اکثر موارد، دیوارهای پرده‌ای برای مقاومت در برابر میعان سطحی با توجه به معیارهای معینی مانند ترمزهای حرارتی قاب و عایق‌کاری طراحی می‌شوند.

شکست حرارتی

آلومینیوم به‌کاررفته در ساخت قاب دیوار پرده‌ای، رسانایی حرارتی قابل‌توجهی دارد؛ بنابراین، موادی با رسانایی حرارتی کم مانند نئو پرن، PVC، پلی اورتان و پلی‌استر مسلح شده با نایلون برای بهبود عملکرد دیوارهای پرده‌ای در برابر میعان فراهم‌شده است.

به این طریق رسانایی حرارتی از درون به بیرون و در خلاف جهت، ناگهان تغییر می‌کند.

شکست حرارتی به شکل درزبندهای محافظ در یک سیستم گالوانیزه شده فشاری تهیه می‌شود. این درزبندهای محافظ که به‌عنوان المان های شکست حرارتی کار می‌کنند، نمی‌توانند ضد آب بودن خود را در طولانی‌مدت حفظ کنند، بنابراین نیاز است نفوذ آب و بخار از گوشه‌ی درزبند با روش‌های مناسب برای مثال مجراهای زهکش کنترل شود.

عایق‌بندی دیوار پرده‌ای

عملکرد حرارتی اجزای دیوار پرده‌ای که نیمه شفاف نیستند، نه‌تنها وابسته به عایق‌بندی است بلکه به عایق‌های بخار نیز بستگی دارد.

عایق‌بندی با پشم سنگ نه‌تنها عایق‌بندی حرارتی را تأمین می‌کند مقاومت خوبی هم در برابر آتش دارد.

آنالیز المان محدود

اگر میعان نقش مهمی در سازه‌ ایفا کند برای مثال رطوبت داخلی ساختمان را بالا ببرد، نیاز است که مشخصاً تجزیه‌وتحلیل اجزاء محدود برای پروژه انجام شود.

تجزیه‌وتحلیل اجزاء محدود، به برآورد راندمان انرژی و الگوهای حرارتی می‌پردازد. این اطلاعات ممکن است با مسائل میعان، آسیب‌های ناشی از رطوبت و یکپارچگی سازه مرتبط باشد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
ناگونیا بودن دیوار
سلام راه اصلاح ناگونیا بودن دیوار یا بازشو چیست ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .