مقاله تحلیلی: معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

مقاله تحلیلی: معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

شاید قبل از اینکه در مورد نحوه بهبود هوش فضایی معماران صحبت کنیم، باید توضیح دهیم که هوش فضایی دقیقاً چیست و چرا برای معماران اهمیت دارد. هوش فضایی که با نام تجسم بصری هم شناخته می‌شود، توانایی درک شکل‌های سه‌بعدی و فضاهاست. هندسه‌ای که در مدرسه می‌خواندید را به خاطر می‌آورید؟ خوب شما به خاطر همین به هوش فضایی نیاز دارید. هوش فضایی فراتر از عملکرد چشم است که شکل دوبعدی را به‌سادگی می‌بیند و مربوط به مغز می‌شود که شکل‌ها را می‌شناسد، آن را تحلیل می‌کند و آن را به محیط اطراف مرتبط می‌کند. پس دلیل اهمیت آن چیست؟ بیایید نقشه‌ها را مثال بزنیم. شما باید به‌جایی بروید که قبلاً اصلاً در آنجا نبوده‌اید، اما شما یک نقشه دارید و این تمام چیزی است که به آن نیاز دارید. نقشه دوبعدی و محیط واقعی اطراف شما سه‌بعدی است؛ پس مغز شما واقعیت‌ها را پردازش می‌کند. خطوط سفید روی نقشه، راه‌ها و خیابان‌ها هستند، قسمت‌های آبی‌رنگ رودخانه‌ها هستند و اجرام خاکستری ساختمان‌ها هستند. متوجه شدید؟ این نحوه کار هوش فضایی است. از اینجا می‌توان فهمید که چرا معماران نقشه‌ها را بهتر از دیگران درک می‌کنند.

شاید شنیده باشید که بعضی می‌گویند معماران باید قوه تخیل خوبی داشته باشند. خوب این نامی است که آن‌ها برای هوش فضایی یا قابلیت بصری سازی پروژه قبل از این‌که ساخته شود یا حتی قبل از اینکه روی کاغذ بیاید، انتخاب کرده‌اند. کار معماران مستلزم تغییر بین فضای سه‌بعدی و دوبعدی است، مثلاً باید یک شکل سه‌بعدی را دیده و سپس آن را به‌صورت 2 بعدی ترسیم کنند، سپس اصلاحاتی روی نقشه دوبعدی انجام داده و آن را در حالت سه‌بعدی ببینند. همچنین معماران باید تصاویر دوبعدی یک پروژه مانند پلان‌ها و مقطع‌ها را با هم جفت کرده و یک تصویر سه‌بعدی برای کل آن شکل بدهند. این کار ممکن است برای یک فرد عادی مشکل به نظر برسد، اما معماران این کار را انجام می‌دهند. انجام چنین کارهایی برای پروژه‌هایی با شکل‌های ساده و اجزای محدود نسبتاً ساده است اما انجام آن در پروژه‌های بزرگ با شکل‌های غیرمعمول و جزئیات بسیار زیاد ممکن است سخت باشد و تنها راه شما این است که روی بهبود هوش فضایی خود کار کنید. این تمرین‌ها می‌توانند در بهبود هوش فضایی به شما کمک کنند.

برای مسیریابی از نقشه‌ها استفاده کنید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

استفاده از نقشه‌های گوگل یا حتی نقشه‌های کاغذی قدیمی هوش فضایی شما را ارتقاء می‌بخشد. اگر می‌خواهید از تمام مزایای مسیریابی با نقشه استفاده کنید و احتمالاً شروع به استفاده از قطب‌نما برای پیدا کردن جهت‌ها کنید، از GPS اجتناب کنید.

پازل حل کنید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

وقتی پازل حل می‌کنید، سعی می‌کنید که خروجی نهایی را تصور کرده و قطعات را کنار هم بگذارید. این کار تفکر بصری شما را بهبود می‌بخشد. همین اتفاق هنگام حل کردن مکعب روبیک می‌افتد. حل کردن ماز هم راهی برای بهبود مهارت‌های بصری و هوش فضایی است، زیرا شما تلاش می‌کنید که نقشه‌های شناختی از محیط اطراف بسازید تا در مسیریابی شما در ماز به شما کمک کند.

بازی‌های استراتژیک انجام دهید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

بازی‌های استراتژیک نیازمند مهارت‌های تصمیم‌گیری هستند، اما نیاز به مهارت‌های تفکر بصری، به‌خصوص در بازی شطرنج، هم دارند. در بازی شطرنج باید قبل از هر حرکتی که انجام می‌دهید فکر کنید. بازیکنان باید عواقب حرکات خود را قبل از انجام در نظر بگیرند و مجموعه‌ای از حرکات را که هنوز انجام نشده مجسم کنند که این نشان‌دهنده هوش فضایی است.

با اسباب‌بازی‌های ساختنی بازی کنید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

ساخت شکل‌ها و سازه‌های مختلف با لگوها می‌تواند هوش فضایی شما را افزایش دهد. تلاش برای ساخت اشکال مختلف می‌تواند دیدگاه شما را به‌شدت بهبود بخشد.

فعالیت هنری انجام دهید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

معماران طراحی‌های زیادی انجام می‌دهند و هر چه بیشتر این کارها را تکرار کنند هم بهتر است. اگر شما چیزی را رسم کنید که نمی‌توانید ببینید، یعنی می‌توانید آن را از حافظه خود بازیابی کرده و در ذهن خود آن را ببینید. اگر شما بتوانید آن را ببینید، شروع می‌کنید به فکر کردن در مورد اینکه چگونه خطوط و اجزای مختلف را قرار دهید که به ترسیم درستی برسید. تمام این تمرین‌ها هوش فضایی شما را افزایش می‌دهد.

بازی‌های ویدئویی انجام دهید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

این یک مورد را احتمالاً دوست دارید. بازی‌های ویدئویی برای هوش فضایی مفید هستند، به‌خصوص بازی‌های نقش‌آفرینی که فرد فرض می‌کند نقش اول است و شروع به مسیریابی می‌کند. در چنین بازی‌هایی شخص باید نقشه‌ها را دنبال کند، میانبر پیدا کند، مسیرها را به حافظه بسپرد و ...؛ این‌ها هم برای حافظه و هوش فضایی خوب است.

از ابرها شکل بسازید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

این یک بازی سرگرم‌کننده ساده است که شاید در کودکی انجام داده باشید، به آسمان نگاه کرده و شکل‌هایی را از ابرها در ذهن خود بسازید. این کار منحصر به ابرها هم نیست. می‌توانید از هر چیزی که در اطراف خود می‌بینید شکلی در ذهن خود بسازید، از کتاب‌هایی که به‌هم‌ریخته شده است، شاخه‌های درختان، غذا؛ تقریباً از همه‌چیز.

به عکس‌ها دقت کنید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

شبکه‌های اجتماعی دیدن عکس‌ها را به یک فعالیت روزانه مانند خوردن و خوابیدن تبدیل کرده‌اند. بااین‌وجود کاری که ما انجام می‌دهیم این است که به‌صورت ساده یک عکس را می‌بینیم و از آن رد می‌شویم و دیگری را می‌بینیم، چیزی شبیه به نگاه اجمالی. پس بهتر است این کار روزمره را تبدیل به یک فعالیت مفید بکنیم. سعی کنید ببینید پشت هر عکس چیست، پس زمینه آن، به نحوه گرفته شدن آن، زمان گرفته شدن آن و ... توجه کنید. این تحلیل بصری می‌تواند هوش فضایی شما را به‌شدت سریع‌تر کند.

یک قصر ذهنی بسازید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

روش قصر ذهنی از حافظه فضایی و مهارت‌های بصری سازی برای فراخوانی اطلاعات استفاده می‌کند؛ مثلاً ممکن است نام هم‌کلاسی‌های دوران دبیرستان را به خاطر بیاورید و یک تصویر از کلاس خود بسازید و در آن قدم بزنید و در عین حال محل نشستن هم‌کلاسی‌ها را به خاطر بیاورید. این تمرین در اصل برای بهبود حافظه است، اما استفاده از آن بصری سازی و حافظه فضایی را نیز بهبود می‌بخشد.

از تصویرها، داستان بسازید

 معماران چگونه می‌ توانند هوش فضایی خود را تقویت کنند؟

برای ساخت یک داستان از تصاویر (بدون کمک متن) باید تصاویر واقعاً با معنی باشند. ممکن است این کار چالش‌برانگیز باشد اما اگر با تمرین قبلی به سراغ این کار بروید در این کار خوب عمل خواهید کرد. اگر المان‌هایی که یک تصویر را خوانا می‌کنند بشناسید، می‌توانید یک ترکیب خوانا بسازید و در مرحله بعد می‌توانید فضاها و پلان‌های خوانا بسازید.

این تمرین‌ها اغلب عادات و فعالیت‌های روزانه‌ای هستند که ما به‌کرات انجام می‌دهیم. پس تبدیل آن‌ها به فعالیت‌های مفید می‌تواند مهارت‌های معماری را بهبود بخشد.

توضیح ویراستار:

نقشه شناختی: بازنماهای ذهنی از مکان‌های فیزیکی هستند. انسان‌ها و حیوانات از نقشه‌های ذهنی برای مسیریابی و به یادآوردن جزئیات و ویژگی‌های بااهمیت محیط استفاده می‌کنند.

قصر ذهنی: این روش، روشی برای افزایش حافظه با استفاده از تجسم کردن و حافظه فضایی است. این تکنیک اطلاعات آشنا و قابل لمس را محکم نگاه داشته تا شما بتوانید به‌راحتی آن‌ها را به یادآورید.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .