رپورتاژ آگهی: هزینه ۰ تا ۱۰۰ ساختمان سازی

26 ارديبهشت 1400 - 13:24
رپورتاژ آگهی: هزینه ۰ تا ۱۰۰ ساختمان سازی

مقدمه

امروزه ساخت‌وساز به یکی از بازارهای پررونق تبدیل شده است؛ به طوری‌که افراد زیادی سرمایه خود را در این کار می‌گذارند. یکی از مسائل مهمی که ذهن مالک یا سازنده را مشغول می‌کند بحث قیمت و هزینه اتمام کار است. در حالیکه با توجه به نوسانات قیمت آهن آلات در دوره‌های اخیر، انجام این کار کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما می‌توان با بررسی تک تک مراحل ساخت‌وساز و برآورد هزینه هر کدام به طور جداگانه یک نگاه کلی و یک پیش‌بینی از هزینه 0 تا 100 ساختمان سازی به دست آورد. بهتر است بگوییم که برآورد هزینه قبل از شروع کار بسیار حائز اهمیت است چرا که جلوی اتفاقات و هزینه‌های پیش‌بینی نشده و در نهایت ضرر را می‌گیرد. در ادامه با بررسی هزینه همه مراحل ساختمان‌سازی به بررسی هزینه 0 تا 100 ساختمان‌سازی نیز می‌پردازیم.

عوامل زیادی بر هزینه نهایی ساخت‌وساز تاثیر می‌گذارند که مهمترین آنها را در ادامه عنوان می‌کنیم.

  • هزینه خرید زمین:

برای شروع ساخت‌وساز ابتدا باید زمین آن خریداری شود. قیمت زمین هم به عوامل بی‌شماری وابسته است. مثلا زمین‌های بالاشهر از پایین‌شهر گران‌تر هستند. یا اینکه متراژ زمین هرچه بیشتر باشد قیمت بالاتری هم دارد‌. نزدیک بودن زمین به امکانات درون شهری مثل مدرسه، ایستگاه تاکسی، سوپرمارکت و غیره نیز باعث افزایش قیمت آن می‌شود.

  • هزینه‌های گرفتن جواز:

گرفتن جواز یا پروانه ساخت نیز خود مستلزم پرداخت هزینه است. هر سال هم هزینه گرفتن پروانه ساخت تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. این هزینه گرفتن با پرداخت هزینه‌هایی جهت رسم نقشه و پلان ساختمان همراه است که باید به آن نیز توجه ویژه داشت. البته نوع کاربری ساختمان نیز بر میزان هزینه‌ای که باید به شهرداری پرداخت شود می‌افزاید.

  •  هزینه خرید مصالح مورد نیاز:

این مورد تاثیرگذارترین موارد بر هزینه ساخت‌وساز به شمار می‌رود. برای شروع ساخت به مصالحی همچون بتن، میلگرد، تیرآهن، آجر سیمان، گچ و غیره نیاز است. بیشترین هزینه هم بابت آهن‌آلات پرداخت می‌شود و چون از بین آهن‌آلات، میلگرد مصرف بیشتری دارد از این رو دانستن قیمت میلگرد روز بسیار حائز اهمیت است. 

  • انتخاب نوع اسکلت:

اسکلت ساختمان یا بتنی است و یا فلزی و هزینه این دو اسکلت کاملا با هم متفاوت است. اسکلت بتنی از نظر قیمت ارزان‌تر است ولی ساخت آن نیاز به دقت فراوان و استفاده از میلگرد به میزان درست و استاندارد دارد‌. اسکلت فلزی به دلیل استفاده از تیر و ستون فلزی قیمت بیشتری دارد. ولی به‎طورکلی استعلام قیمت آهن آلات برای اسکلت فلزی و همچنین دانستن قیمت میلگرد برای اسکلت بتنی برای برآورد هزینه‌های اولیه الزامی است.

  • قیمت روز آهن آلات:

مورد دیگری که قبل از ساخت‌وساز بایستی به آن توجه شود قیمت روز آهن آلات است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از سازه را آهن شکل می‌دهد بنابراین لازم است که قیمت روز آن به صورت لحظه‌ای دنبال شود. قیمت آهن آلات تحت تاثیر شرایط مختلف مدام در حال تغییر و نوسان است. 

  • تعداد واحدها و طبقات ساختمان:

قطعا تعداد طبقات و تعداد واحدها بر هزینه ساخت‌وساز تاثیر مستقیم دارد. در این حالت هزینه طراحی، هزینه مصالح و بقیه هزینه‌های ساخت‌وساز به اندازه تعداد طبقات چند برابر می‌شود. 

  • هزینه بیمه و مالیات ساخت‌وساز:

معمولا این مورد جزو موارد فراموش شده در زمان برآورد هزینه‌هاست. برای ساخت‌وساز مالک موظف است مبلغی به عنوان مالیات پرداخت کند که هرچه سریع‌تر به انجام آن دست بجنباند برای وی به صرفه‌تر است. در مورد بیمه ساختمان هم همین‌گونه خواهد بود و از آنجا که بیمه تامین اجتماعی هرساله به میزان ۱۵ درصد افزایش می‌یابد بهتر است بیمه ساختمان قبل از هرچیزی و زودتر پرداخت شود.

  •  دستمزد مهندس، پیمانکار و کارگر:

برخی افراد به هنگام برآورد هزینه ساخت‌وساز، دستمزد مهندس ناظر، پیمانکار و کارگر را نادیده می‌گیرند در حالی که این امر حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد کل هزینه‌های ساخت را در بر می‌گیرد. دستمزد مهندس ناظر به طور جداگانه پرداخت می‌شود ولی دستمزد کارگران را پیمانکار به آنها می‌پردازد. از همین جهت مالک یا سازنده دستمزد کارگران را به همراه بقیه هزینه‌ها به خود پیمانکار پرداخت می‌کند.

  • هزینه‌های سفت‌کاری:

کل فرایند ساختمان‌سازی به دو مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری تقسیم می‌شود. سفت‌کاری شامل گودبرداری، ساخت فونداسیون، بتن‌ریزی، ساخت ستون‌ها، ساخت اسکلت، ساخت سقف و دیوار چینی است که هر کدام از این کارها هم هزینه خاص خود را می‌طلبد. انجام کارهای فلزی دیوار چینی مثل نصب چهارچوب فلزی، درگاه پنجره و غیره نیز جزو مراحل سفت‌کاری به شمار می‌رود. شایان ذکر است که اگر اسکلت ساختمان از نوع فلزی انتخاب شود هزینه ساخت‌وساز تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

  • هزینه‌های نازک‌کاری:

همه مراحلی که بعد از دیوار چینی انجام می‌شوند در دسته مراحل نازک‌کاری قرار می‌گیرند. نازک‌کاری شامل پلاستر، عایق کاری، گچکاری، کاشی‌کاری، لوله‌کشی، برق‌کاری، ساخت نما و موارد دیگر است. البته انتخاب نوع مصالح بر قیمت نازک‌کاری تاثیر می‌گذارد زیرا مصالح از یک تا سه درجه‌بندی می‌شوند و انتخاب مصالح درجه دو یا سه باعث کاهش هزینه‌ها می‌گردد اما ممکن است کیفیت کار این‌گونه پایین بیاید.

  • هزینه نمای ساختمان

نمای ساختمان بر زیبایی شهر تاثیر می‌گذارد بنابراین از طرف شهرداری به عنوان ملزومات تکمیل ساختمان محسوب می‌شود که باید در برآورد هزینه‌ها محاسبه شود. برای ساخت نما ابتدا روی ساختمان را با شاسی آهن کشی می‌کنند و بعد با سنگ و مصالح مختلف آن را تکمیل می‌کنند. نکته قابل توجه در ساخت نمای ساختمان این است که استفاده از مصالح با کیفیت بر هزینه ساخت‌وساز اضافه می‌کند اما از طرف دیگر بعد از بهره‌برداری از ساختمان، قیمت آن هم افزایش می‌یابد که به نفع مالک خواهد بود.

 جمع‌بندی

به‌طورکلی برای برآورد هزینه‌های ساخت‌وساز مبنا را یک متر مربع در نظر می‌گیرند و بعد از تعیین قیمت ساخت برای یک متر مربع، آن را در کل متراژ ساختمان ضرب می‌کنند. این روش ساده‌ترین و رایج‌ترین روش برای تعیین هزینه تا نهایی شدن کامل یک ساختمان است. البته این برآوردها معمولا تقریبی هستند و در میان کار احتمال بیشتر یا کمتر شدن آنها بنا به شرایط و نوسانات مختلف وجود دارد. باید توجه داشت که هر چقدر هم هزینه ساخت یک سازه بالا باشد به همان میزان هم خروجی آن یا بهره‌برداری از آن پرسودتر خواهد شد به خصوص اگر ساختمان در یک منطقه خوب با امکانات رفاهی بالا باشد.

برای اطلاعات بیشتر به سایت مرکز آهن مراجعه کنید

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...